StoryEditor
Rynek i trendy
19.12.2023 10:05

Picodi: Kosmetyki znów w czołówce najpopularniejszych prezentów

Feeria zakupowo-prezentowa trwa w najlepsze. / Isaac Martin via Unsplash
Im bliżej świąt, tym bardziej istotne staje się pytanie: "Jaki wybrać prezent?". Eksperci z firmy Picodi Polska przeanalizowali dane z wyszukiwań w Google i na tej podstawie opracowali listę najczęściej poszukiwanych prezentów na okres świąteczny. Triumf święcą kosmetyki — liczba wyszukiwań związanych z tym tematem w Google znacząco wzrosła w grudniu o 456% w porównaniu do średniej z okresu styczeń-listopad.

Na liście analizowanych zapytań znalazły się różnorodne propozycje prezentów: od tradycyjnych (czekolady, zabawki, kosmetyki) do nowoczesnej technologii (smart zegarki, inteligentne głośniki, nawilżacze powietrza). Dynamika zmiany popularności tych zapytań w grudniu 2022 roku została porównana z innymi miesiącami tego roku. Ranking został opracowany poprzez porównanie wzrostu zainteresowania danymi z wyszukiwarki Google w grudniu 2022 roku do okresu od stycznia do listopada 2022 roku. Dane historyczne zostały pozyskane przy użyciu narzędzia Google Trends.

image

Infografika dotycząca preferencji prezentowych Polaków i Polek.

Picodi

Dane zgromadzone i przeanalizowane przez Picodi wskazują, że zestaw kosmetyków został uznany za najbardziej popularny prezent na święta w Polsce. Wzrost liczby zapytań w Google w grudniu wyniósł imponujące 456 proc. w porównaniu z średnią z okresu styczeń-listopad. Na drugim miejscu znalazła się karta podarunkowa (z wzrostem o 171 proc.), która daje obdarowanej osobie możliwość wyboru własnego prezentu. Trzecie miejsce na podium zajęło kubek termiczny (z wzrostem o 168 proc.).

Warto przyjrzeć się również porównaniu rankingów najpopularniejszych prezentów w Polsce i globalnie:

Polska

  1. Zestaw kosmetyków – 456 proc.
  2. Karta podarunkowa – 171 proc.
  3. Kubek termiczny – 168 proc.
  4. Klocki Lego – 126 proc.
  5. Zestaw podarunkowy – 120 proc.
  6. Inteligentny głośnik – 115 proc.
  7. Golarka – 112 proc.
  8. Nawilżacz powietrza – 96 proc.
  9. Masażer – 95 proc.
  10. Zabawka pluszowa – 94 proc.

Świat

  1. Zestaw upominkowy – 510 proc.
  2. Zestaw kosmetyków – 257 proc.
  3. Karta podarunkowa – 150 proc.
  4. Szalik – 140 proc.
  5. Kubek termiczny – 139 proc.
  6. Nawilżacz powietrza – 105 proc.
  7. Świeca zapachowa – 96 proc.
  8. Woda toaletowa – 84 proc.
  9. Ekspres do kawy – 77 proc.
  10. Lego – 60 proc.

Poza pierwszą dziesiątką w rankingu światowym znalazły się także perfumy (55 proc.).

Czytaj także: Kosmetyki i perfumy wciąż na szczycie najpopularniejszych produktów kupowanych online [Raport Inquiry]

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
10.10.2025 14:20
Polski e-commerce wciąż na fali wzrostowej: Base Index osiągnął 163 punkty we wrześniu
Polski e-commerce rośnie w siłę.Shutterstock

We wrześniu 2025 r. wartość Base Index, wskaźnika mierzącego kondycję polskiego e-commerce, wyniosła 163 punkty. To wzrost o 6 punktów względem sierpnia (157 pkt) i aż o 12 punktów więcej niż rok wcześniej, kiedy odczyt wynosił 151 pkt. Dane z indeksu, opracowanego na podstawie wyników 3 tys. największych e-sklepów w Polsce, potwierdzają stabilny wzrost sektora handlu internetowego. Łączna sprzedaż online była wyższa o 7,9 proc. w porównaniu z wrześniem 2024 r., głównie za sprawą wzrostu liczby zamówień o 7,8 proc.

W relacji miesiąc do miesiąca, wrześniowy Base Index zwiększył się o 3,4 proc. Sprzedaż napędzał 4,2-procentowy wzrost liczby zamówień, przy jednoczesnym spadku średniej wartości koszyka do 198,40 zł, czyli o 0,8 proc. Dane te wskazują, że Polacy kupują częściej, choć wydają nieco mniej przy pojedynczych transakcjach. Sprzedaż krajowa wzrosła rok do roku o 6,4 proc., natomiast sprzedaż cross-border – aż o 14,8 proc. Udział transakcji zagranicznych w całkowitej sprzedaży polskich sklepów internetowych wyniósł już 18,4 proc., co pokazuje rosnący potencjał eksportowy e-commerce z Polski.

Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że najszybciej rosnącą kategorią online był supermarket, co może świadczyć o przesuwaniu się części zakupów spożywczych z tradycyjnych sklepów do internetu. Wzrosty w e-commerce niekoniecznie oznaczają więc zwiększenie całkowitej konsumpcji – część sprzedaży może być efektem zmiany kanału zakupowego. Eksperci podkreślają, że firmy, które nadal nie prowadzą sprzedaży online, ryzykują utratę klientów na rzecz bardziej cyfrowych konkurentów.

Silny wzrost sprzedaży zagranicznej jest pozytywnym sygnałem dla całego sektora. Polskie sklepy coraz skuteczniej wykorzystują internet do ekspansji na inne rynki europejskie, co pozwala im dywersyfikować źródła przychodów i zdobywać cenne doświadczenie w logistyce i obsłudze klientów z różnych krajów. Rosnący udział sprzedaży cross-border potwierdza, że polski e-commerce przestaje być wyłącznie rynkiem lokalnym, a coraz częściej konkuruje na arenie międzynarodowej.

Dobre wyniki e-commerce współgrają z poprawą nastrojów konsumenckich w Polsce. Według GUS, wskaźnik ufności konsumenckiej osiągnął we wrześniu najwyższy poziom od 12 miesięcy. Poprawa ocen dotyczy zarówno bieżącej sytuacji ekonomicznej gospodarstw domowych, jak i ich perspektyw na przyszłość. Wpływ na to ma spadek inflacji do 2,9 proc., czyli poziomu zbliżonego do celu inflacyjnego NBP, a także sezonowy wzrost wydatków związanych z powrotem dzieci do szkół. W połączeniu z rosnącą sprzedażą dóbr podstawowych w internecie może to oznaczać początek powrotu konsumentów do zakupów wykraczających poza podstawowe potrzeby.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
10.10.2025 11:32
Innova Market Insights: Rynek zapachów do domu rośnie w tempie 37 proc. rocznie
Zapachy do domu to rosnąca kategoria.Inga Fortuna

Rynek produktów zapachowych do domu staje się jednym z najszybciej rosnących segmentów branży personal care. Jak wynika z danych Innova Market Insights, liczba nowych premier w kategorii home air care rosła w latach 2020–2025 średniorocznie o 37 proc. (CAGR). Trend ten pokazuje, że konsumenci coraz częściej traktują zapach jako integralny element dbałości nie tylko o ciało, lecz także o przestrzeń, w której żyją.

Według ekspertów, w ciągu ostatnich pięciu lat zapachy domowe przestały pełnić jedynie funkcję tła, stając się centralnym elementem codziennego rytuału. – Dziś zapach to nie tylko ostatni akcent, ale strategiczny czynnik wpływający na samopoczucie, komfort i emocjonalną więź z domem – mówi Laurent Pauchard, wiceprezes ds. rozwoju w segmencie home w dziale Perfumery & Beauty firmy dsm-firmenich, w rozmowie z Personal Care Insights.

Badania przeprowadzone przez dsm-firmenich potwierdzają skalę tej zmiany. 70 proc. konsumentów na świecie deklaruje, że obecnie bardziej docenia zapachy niż wcześniej, a aż 92 proc. uważa, że mają one duże znaczenie w codziennym życiu. Co więcej, 79 proc. ankietowanych chce, by ich dom „dobrze pachniał”, a 78 proc. aktywnie poszukuje produktów gwarantujących długotrwałą świeżość.

Rosnące znaczenie zapachu w domu odzwierciedla przesunięcie w postrzeganiu kategorii personal care – z pielęgnacji ciała w kierunku pełnego doświadczenia sensorycznego obejmującego całe otoczenie. Zapachy do wnętrz, świece, dyfuzory czy spraye zapachowe stają się częścią rytuałów relaksu, pracy zdalnej czy wieczornego odpoczynku.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
14. październik 2025 10:20