StoryEditor
Rynek i trendy
22.09.2022 00:00

Polacy bardzo mocno odczuwają obecny wzrost cen [BADANIE INQUIRY]

Agencja Inquiry od marca br. śledzi postawy Polaków wobec sytuacji gospodarczej, ze szczególnym uwzględnieniem wzrostu cen produktów i usług. Niezmiennie najbardziej dotkliwe dla konsumentów są wzrosty cen produktów spożywczych. W sierpniu nastroje Polaków nieco się poprawiły, choć sytuacja nadal nie jest optymistyczna, a ponad 80 proc. Polaków zauważa wzrost cen w wielu kategoriach produktów i usług. Rezygnujemy przede wszystkim z rozrywki, gastronomii czy też usług takich jak fryzjer, kosmetyczka czy pralnia. Najmniej oszczędzamy na edukacji, transporcie, chemii gospodarczej oraz lekach.

Polacy nie są optymistami jeśli chodzi o sytuację w nadchodzących miesiącach. Ponad 80 proc. z nas uważa, że ceny zarówno produktów, jak i usług nadal będą rosły. Połowa badanych odczuwa, że dochód gospodarstwa domowego zmniejszył się w porównaniu do ubiegłego roku, a w najbliższych miesiącach spodziewają się dalszego spadku. 

Przeczytaj również: Karolina Szałas, PMR: Sprzedaż kosmetyków w dyskontach spożywczych będzie nadal rosła

JAK RADZIMY SOBIE Z WYŻSZYMI CENAMI? 
Nadal przede wszystkim poszukujemy promocji (55 proc. badanych), a następnie wybieramy tańsze produkty (52 proc.) lub po prostu idziemy do tańszych sklepów (42 proc.). Sposobem na radzenie sobie z rosnącym kosztem koszyka zakupowego jest również rezygnacja z wydatków w innych obszarach – rezygnacja z przyjemności czy też w przypadku niemal 1/3 Polaków „oszczędzanie na wszystkim”. Dane te znajdują potwierdzenie w wynikach sprzedaży detalicznej w sierpniu br., opublikowanych 21 września przez GUS,  w których widać wyraźne przesunięcie zakupów w stronę artykułów pierwszej potrzeby.

Obraz, który wyłania się z kolejnych fal badania, z pewnością nie napawa optymizmem. Nadal obserwujemy, że rosną ceny produktów i koszty utrzymania, a terminowa spłata zobowiązań staje się dla niektórych rodzin niemożliwa. Mamy realnie mniej pieniędzy w portfelach, co z pewnością odbija się na wszystkich sferach naszego życia. Niewielka poprawa nastrojów w sierpniu jest zapewne chwilowa – wyjaśnia Agnieszka Górnicka, prezes firmy Inquiry

Inquiry jest polską agencją badań rynku. Od 2019 r. Inquiry współpracuje z międzynarodową firmą YouGov, będąc jej wyłącznym przedstawicielem w Polsce.

Przeczytaj również: Agnieszka Górnicka, Inquiry: Nie cena a emocje są najważniejszym kryterium zakupu kosmetyków [FBK 2022]

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
20.05.2024 13:11
Akcja Menstruacja zapowiada kolejną edycję: Femina wsparła projekt po raz 3.
Akcja Menstruacja od lat wspiera działania na rzecz godnego przeżywania miesiączek osób dotkniętych ubóstwem menstruacyjnych lub z utrudnionym dostępem do produktów miesiączkowych.Akcja Menstruacja
Program „Akcja Menstruacja w Twojej szkole”, który już trzeci rok cieszy się wsparciem Biedronki oraz marki Femina, kontynuuje swoją misję normalizacji dyskusji o menstruacji i dostępu do środków higienicznych w przestrzeni publicznej. Dzięki hojnym darowiznom, które w bieżącej edycji przekroczyły 900 tysięcy sztuk podpasek, tamponów i wkładek, projekt współpracuje z ponad 500 placówkami edukacyjnymi, umożliwiając osobom menstruującym bezpieczne i godne przeżycie miesiączki w murach szkolnych.

Zbliżający się koniec roku szkolnego jest okazją do podsumowania efektów współpracy i zbierania opinii od osób koordynujących program w szkołach. Ankieta ewaluacyjna, której wyniki są kluczowe dla rozwoju i ulepszania projektu, zostanie rozesłana w najbliższym czasie, a jej rezultaty pozwolą na dalsze dostosowywanie inicjatywy do potrzeb uczestników.

Równocześnie z końcem bieżącej edycji, Akcja Menstruacja przygotowuje się do kolejnej odsłony programu, planując otwarcie zapisów do edycji 2024/25 na koniec sierpnia. Rejestracja będzie możliwa przez formularz internetowy dostępny na oficjalnej stronie internetowej organizacji. Dokładna data startu zapisów zostanie ogłoszona za pośrednictwem mediów społecznościowych oraz strony internetowej projektu, umożliwiając tym samym kolejnym szkołom dołączenie do tej ważnej inicjatywy.

Akcja Menstruacja odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu świadomości na temat menstruacji jako naturalnej części życia, a także w likwidacji barier w dostępie do niezbędnych produktów higienicznych. Dzięki współpracy z renomowanymi partnerami oraz zaangażowaniu społeczności szkolnych, projekt ten nie tylko zaspokaja bieżące potrzeby, ale również inspiruje do dalszych działań na rzecz równości i edukacji w Polsce, między innymi zwracając uwagę na fakt, że menstruują nie tylko dziewczęta, a swobodny dostęp do produktów higieny miesiączkowej to pomoc w zachowaniu godności niewyoutowanych młodocianych osób trans, a także tych, które zmagają się z ubóstwem miesiączkowym.

Akcja Menstruacja współpracowała w przesłości z kilkoma markami i instytucjami, które wspierały jej działania. Jednym z kluczowych partnerów była sieć supermarketów Biedronka, która w ramach programu "Akcja Menstruacja w Twojej szkole" dostarczała produkty marki Femina do szkół na terenie Polski. Projekt ten miał na celu zapewnienie uczennicom dostępu do produktów menstruacyjnych w szkolnych toaletach​. Dodatkowo, w ramach inicjatywy Padsharing, Akcja Menstruacja współpracowała z siecią drogerii Rossmann, co umożliwiło anonimowe przekazywanie produktów menstruacyjnych osobom potrzebującym. Darczyńcy mogli zakupić potrzebne artykuły poprzez Rossmann, a te były dostarczane do wybranej przez beneficjentów lokalizacji​.

Akcja Menstruacja realizowała również projekty wspierane przez instytucje publiczne, takie jak Miasto Poznań, które finansowało program zapewniający dostęp do produktów menstruacyjnych w szkołach na terenie miasta​. Dzięki współpracy z tymi i innymi partnerami, Akcja Menstruacja mogła efektywnie walczyć z ubóstwem menstruacyjnym i edukować społeczeństwo w zakresie tej ważnej kwestii społecznej.

Czytaj także: Joni Teens mówi „nie” miesiączkowym tematom tabu

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
20.05.2024 12:54
Ceny chemii domowej i kosmetyków rosną przez ceny surowców
Papier toaletowy w 2023 r. drożał najbardziej(fot. Shutterstock, gazetka promocyjna Lidla)
Wartość kupionych przez Polaków w 2023 r. kosmetyków i chemii domowej rosła, ale było to głównie spowodowane wzrostem cen, a te galopowały ze względu na wyższe koszty produkcji, energii i surowców – wynika z danych opublikowanych przez NielsenIQ i GfK.

Wartość koszyka FMCG w Polsce, w 2023 roku, wyniosła 275,3 mld zł co oznacza wzrost około 11,2 proc. Wzrost ten jest niemal równy średniorocznej inflacji CPI, która w 2023 roku wyniosła 11,4 proc. – wynika z danych NielsenIQ i GfK.

W strukturze koszyka prawie 3/4 stanowią kategorie spożywczo-napojowe, około 14 proc. zajmują kategorie beauty & home care, do których zaliczane są kosmetyki, chemia domowa oraz artykuły papierowo-sanitarne, 13 proc.  to   papierosy i produkty tytoniowe.

Wartość kupionych produktów spożywczych w 2023 r. wzrosła  o 11,8 proc., natomiast chemii domowej i kosmetyków o 13,4 proc.  

Koszyk kosmetyczny w 2023 r. był wart 38,6 mld zł. Wartościowy wzrost +13,4 proc. wynikał w dużej mierze ze wzrostu cen. Te z kolei rosły z powodu rosnących kosztów produkcji, wzrostu cen energii i surowców.

Są również w tej części rynku kategorie, które zyskiwały na sprzedaży ilościowej. Czytaj więcej: GfK: Polacy nie tylko wydają więcej na kosmetyki, ale też kupują ich więcej

O 13,2 proc. wzrosła wartościowo kategoria chemii domowej, ale sprzedaż spadła o 4,3 proc. To efekt mocno drożejących produktów i rezygnacji konsumentów z części zakupów.

W koszyku kosmetyczno-chemicznym za 3 proc. wartościowej sprzedaży odpowiada papier toaletowy (znaczący wzrost cen). Na kolejnych miejscach znajdują się: produkty do pielęgnacji twarzy (2,8 proc.), detergenty (2,4 proc.), ręczniki papierowe (1,6 proc.), dezodoranty (1,5 proc.), szampony (1,4 proc.), żele pod prysznic (1,3 proc.) i produkty do zmywarek i do mycia naczyń (1,3 proc.), pieluchy (1,3 proc.) i pasty do zębów (1,2 proc.).

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
22. maj 2024 03:29