StoryEditor
Rynek i trendy
11.02.2025 13:38

Poznaliśmy najważniejsze trendy beauty 2025 wg sieci Boots

Zdaniem Boots trendy wellness ewoluują, a konsumenci priorytetowo traktują sen i wieczorno-nocne rytuały pielęgnacyjne, co wynika z rosnącej świadomości rytmów pracy skóry oraz znaczenia snu / bootsUK

Brytyjska sieć drogeryjno-apteczna Boots zaprezentowała po raz piąty swój coroczny Beauty Trends Report. Przedstawiono w nim sześć najważniejszych trendów, które zdominują branżę kosmetyczną w bieżącym roku. Na topie kosmetyki koreańskie, rośnie też zainteresowanie produktami chińskich marek. Coraz większą wagę ma wellness oraz zdrowy sen.

Raport został stworzony na podstawie wniosków i spostrzeżeń ponad 16,9 mln członków programu lojalnościowego sieci - Boots Advantage Card. Zauważalny jest rosnący wpływ marek kosmetycznych, stawiających na digital, dalszy wzrost popularności kosmetyków związanych z nurtem wellness, a także zainteresowanie klientów luksusowymi produktami kosmetycznymi w przystępnych cenach. 

Niezmiennie rośnie wśród konsumentów popyt na produkty międzynarodowe – szczególnie koreańskie (tzw. K-Beauty). Jak szacuje Boots, sieć średnio co 30 sekund sprzedaje jeden produkt do pielęgnacji ciała, pochodzący z Korei Płd. Stanowi to obecnie ponad 10 proc. sprzedaży w kategorii kosmetyków do codziennej pielęgnacji ciała. 

Wykorzystując ten trend, sieć Boots wprowadziła w tym roku do oferty sześć nowych koreańskich marek z kosmetykami do pielęgnacji skóry. Wzrósł również gwałtownie popyt na chińskie produkty kosmetyczne, a eksport z Chin wzrósł o 32,5 proc. w pierwszej połowie 2024.

Czytaj też: Zyski Shiseido spadły o 73 proc. - winny wpływ Chin?

Jak zauważa Boots, coraz powszechniejsze jest zjawisko udzielania sobie “międzypokoleniowych” porad, dotyczących urody. Już 39 proc. rodziców przyznaje się, że takich rad, dotyczących pielęgnacji skóry, udzielają im przedstawiciele młodszego pokolenia. 

Rośnie także popyt na zaawansowane urządzenia kosmetyczne, np. sprzedaż przez Boots masek LED wzrosła w ubiegłym roku o 536 proc. 

Sieć odnotowała ponadto wzrost liczby mężczyzn, kupujących produkty kosmetyczne, a także rosnący trend self-care, związany z zapachami. Trendy wellness ewoluują, a konsumenci priorytetowo traktują sen i wieczorno-nocne rytuały pielęgnacyjne, co zdaniem Boots wynika z rosnącej świadomości rytmów pracy skóry oraz znaczenia snu.

Czytaj też: Trendy w chirurgii plastycznej: panowie coraz chętniej poprawiają urodę

Wyszukiwanie frazy „sen” na stronie Boots.com wzrosło o 81 proc. rok do roku. Sieć zamierza w ramach tego trendu wprowadzić usługę leczenia bezsenności, aby wspomóc klientów, zmagających się z problemami ze snem.

To niezwykle interesujący okres, jeśli chodzi o zakupy kosmetyczne. Branża ewoluuje szybko, a trendy pojawiają się w tempie, jakiego nigdy wcześniej nie doświadczyliśmy. W 2025 roku uroda to coś więcej, niż sama powierzchowność; teraz chodzi również o inwestowanie w nasze obecne i przyszłe ja, które spowoduje, że będziemy się czuć wewnątrz tak samo dobrze, jak wyglądamy na zewnątrz – skomentowała Grace Vernon, szefowa działu globalnych trendów w Boots. W ocenie dyrektora ds. urody w Boots, Paula Niezawitowskiego, raport Beauty Trends przynosi bezcenne informacje na temat sposobu, w jaki zmienia się krajobraz kosmetyczny.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
22.04.2025 12:35
Guardian: Tanie perfumy podbijają brytyjski rynek – co druga osoba kupiła zapachowy „dupe”
Shutterstock

Na brytyjskim rynku perfum pojawił się nowy trend, który dynamicznie zyskuje popularność – tzw. „dupe scents”, czyli tańsze odpowiedniki znanych luksusowych zapachów. Jeden z takich zapachów przypomina perfumy Baccarat Rouge 540 warte 355 funtów, a inny – Penhaligon’s Halfeti za 215 funtów. Tymczasem ceny ich imitacji zaczynają się już od 5 funtów. Według badań aż połowa brytyjskich konsumentów przyznaje, że kupiła tego typu produkt, a 33 proc. zadeklarowało chęć ponownego zakupu.

Zjawisko zyskało popularność głównie dzięki mediom społecznościowym – na TikToku hasztag #perfumedupe ma tysiące wpisów. Jednak za atrakcyjną ceną często kryją się kontrowersje prawne. Producenci oryginalnych perfum coraz częściej zwracają się do prawników o porady, jak bronić swoich formuł przed kopiowaniem. W niektórych przypadkach konkurencyjne firmy pytają nawet, jak legalnie stworzyć perfumowy „dupe”. Niestety, jak podkreślają eksperci, ochrona zapachu w świetle brytyjskiego prawa jest niemal niemożliwa – zapachów nie da się jednoznacznie opisać graficznie, a więc nie można ich zarejestrować jako znak towarowy.

Ochrony nie daje także prawo patentowe. Jak wyjaśnia Eloise Harding z kancelarii Mishcon de Reya w rozmowie z brytyjskim Guardianem, perfumy rzadko spełniają warunek „kroku wynalazczego”, niezbędnego do uzyskania patentu. Co więcej, nawet gdyby taki patent został przyznany, po 20 latach formuła staje się publiczna. Tymczasem producenci tańszych wersji perfum coraz częściej sięgają po techniki takie jak chromatografia gazowa-spektrometria mas (GCMS), by rozłożyć oryginalne zapachy na czynniki pierwsze i stworzyć ich tańsze kopie – często z użyciem mniej szlachetnych składników.

Rynek perfum w Wielkiej Brytanii osiągnął wartość 1,74 miliarda funtów w 2024 roku, a według prognoz firmy badawczej Mintel do 2029 roku przekroczy 2 miliardy. W ankiecie przeprowadzonej wśród 1 435 osób, aż 18 proc. tych, którzy jeszcze nie kupili „dupe perfum”, przyznało, że są nimi zainteresowani. Ekspertka Mintel, Dionne Officer, zauważa, że młodsze pokolenia, wychowane w czasach kryzysów gospodarczych i wszechobecnego fast fashion, nie widzą nic złego w kupowaniu imitacji. Wręcz przeciwnie – umiejętność znalezienia okazji i tańszej wersji luksusu postrzegana jest dziś jako przejaw sprytu, a nie wstydliwego kompromisu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
22.04.2025 09:35
Wzrost wartości perfum wycofanych z rynku – rynek kolekcjonerski profesjonalizuje się
Valeria Boltneva via Pexels

Rynek perfum vintage i wycofanych z produkcji rozwija się dynamicznie, mimo braku oficjalnych danych dotyczących jego wielkości. Mathieu Iannarilli, paryski handlarz rzadkimi zapachami, od 2007 roku specjalizuje się w poszukiwaniu unikalnych flakonów dla klientów gotowych zapłacić od 150 euro do ponad 3 000 euro za butelkę.

Jak donosi Financial Times, osoby wierne jednemu zapachowi, po jego wycofaniu czują się „osierocone zapachowo” i są gotowe na wiele, by odzyskać swoją olfaktoryczną tożsamość. Na eBayu można znaleźć ponad 50 000 wyników po wpisaniu hasła „discontinued fragrances”, a ceny potrafią być astronomiczne – Tom Ford Amber Absolute kosztuje nawet 4 300 dolarów, a Vivienne Westwood Boudoir – 2 784 dolary.

Jednym z czynników napędzających ten rynek są tzw. „flankery”, czyli limitowane wariacje klasycznych zapachów. Dla kolekcjonerów stanowią one nie lada gratkę – np. Estée Lauder Sensuous Noir z 2008 roku osiąga na eBayu cenę 265 funtów, a Thierry Mugler A*Men Pure Malt z 2009 roku przekracza 600 funtów. Do wzrostu cen przyczyniają się również zakończenia licencji zapachowych lub bankructwa marek – ceny perfum marek takich jak Vivienne Westwood czy Stella McCartney potroiły się po ich wycofaniu z rynku perfumeryjnego.

Ceny vintage’owych zapachów są windowane również przez prestiż i historię producentów. Klasyki od marek takich jak Guerlain są poszukiwane zarówno przez osoby, które chcą je nosić, jak i kolekcjonerów. Flakon Guerlain Djedi może osiągnąć wartość ponad 3 000 euro. Co więcej, zapotrzebowanie nie ogranicza się do segmentu luksusowego – przykładem może być Ultima II Sheer Scent od Revlon, który od 1990 roku pozostaje ulubionym zapachem matki krytyka mody FT, Alexandra Fury’ego, mimo że został wycofany z produkcji już na początku lat 2000.

Zmiany w regulacjach unijnych dotyczących składników kosmetycznych również miały wpływ na rynek – od początku lat 2000 wiele zapachów zostało przeformułowanych, często ku niezadowoleniu wiernych użytkowników. W efekcie rośnie popyt na starsze wersje tych samych perfum. Aimee Majoros, kolekcjonerka zapachów z Nowego Jorku, wspomina, że jej butelka Mitsouko Guerlain z lat 70. pachnie zupełnie inaczej – i lepiej – niż obecna wersja. „Najlepszy zapach, jaki kiedykolwiek poczułam, to próbka L’Air du Temps od Nina Ricci z lat 60.” – dodaje. W społeczności miłośników perfum frustracja związana z reformulacjami jest zjawiskiem powszechnym.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
25. kwiecień 2025 08:04