StoryEditor
Rynek i trendy
15.01.2020 00:00

[SONDA: 2020 W BRANŻY KOSMETYCZNEJ] Teresa Jonas, DP Drogerie Polskie: Nastąpią dalsze przetasowania wśród sklepów detalicznych

W 2020 roku będziemy świadkami dalszego przetasowania na rynku sklepów detalicznych. Silne   otoczenie konkurencyjne będzie wpływało na dalszą konsolidację rynku – mówi Teresa Jonas, prezes zarządu sieci DP Drogerie Polskie i firmy dystrybucyjnej Błysk. Podkreśla, że kosmetyki nadal najchętniej kupowane są w drogeriach, a internet nie odbiera im klientów. – Kanały te wzajemnie się przenikają i uzupełniają – dodaje.

Jaki będzie rok 2020 r. dla firm handlowych działających na rynku kosmetycznym?

Za sprawą poprawiającej się sytuacji materialnej Polaków, a także trendom i zmianom nawyków zakupowych związanych z używaniem kosmetyków, rynek drogeryjny w Polsce stale rośnie. Nie oznacza to jednak, że będzie to łatwy i przyjemny biznes dla wszystkich firm działających w tym sektorze. W 2020 roku będziemy świadkami dalszego przetasowania na rynku sklepów detalicznych. Silne i dynamicznie działające otoczenie konkurencyjne będzie z pewnością wpływało na dalszą konsolidację rynku i poszukiwanie przez prywatnych przedsiębiorców sposobów na zabezpieczenie i rozwój swojego biznesu.

Jak ocenia Pani kondycję polskiego detalu i hurtu w segmencie kosmetycznym? Jakie są tendencje?

Podobnie jak w innych sektorach handlu, kondycja polskich firm reprezentujących branżę kosmetyczną wydaje się być stabilna. Sytuacja jednak może ulec pogorszeniu ze względu na wzrost kosztów pracowniczych, presji na marże ze strony dyskontów i sieci zagranicznych drogerii, a także niski budżet na marketing, modernizację czy wdrażanie nowoczesnych rozwiązań. Polski handel drogeryjny, aby mógł skutecznie konkurować na rynku, wymaga szeroko pojętych inwestycji w zasadzie w każdym obszarze a przy rosnących kosztach prowadzenia działalności jest to po prostu niemożliwe.

Czy z Państwa danych wynika, że sklepów kosmetycznych ubywa? Czy jest to stała tendencja?

Spadek liczby sklepów detalicznych wszyscy obserwujemy od kilkunastu lat. Przy tak mocnej konkurencji ze strony zagranicznych sieci jest to nieunikniony proces, który bardziej lub mniej dotyka polskich przedsiębiorców. Aby utrzymać się na mapie handlu detalicznego i sprostać wyzwaniom, jakie dyktuje konkurencja, konieczne są zmiany, stałe monitorowanie trendów i upodobań konsumentów, którzy decydują, gdzie chcą dokonywać zakupów.

Jakie trendy konsumenckie będą miały największy wpływ na biznes kosmetyczny w nadchodzącym roku?

Ogromną rolę odegra powrót do naturalności i ochrona środowiska, konsumenci będą zwracać coraz większą uwagę nie tylko na składniki kosmetyku, ale także na jego ekologiczne pochodzenie i opakowanie.

W których kategoriach rynku kosmetycznego spodziewa się Pani największej dynamiki? Jakie kategorie będą sterowały rynkiem?

Nadal istotne będą kosmetyki naturalne, wegańskie i ekologiczne, podobnie jak produkty delikatne, niepodrażniające. Obserwujemy także duże zainteresowanie kosmetykami 55+, warto też oferować  klientom nowości.

Jakie są plany rozwoju sieci DP w 2020 r.? Jakie działania będą priorytetowe? W co zamierzacie inwestować?

Od kilku miesięcy wdrażamy duży projekt, który unowocześni i usprawni cały system gospodarki magazynowej i łańcuch dostaw w Centrum Logistycznym Błysk. Nadal będziemy inwestować i modernizować aplikację mobilną Klub DP, którą pokochali nasi klienci. Przygotowujemy wprowadzenie kolejnych marek i rozszerzenie asortymentu już istniejących.

W ramach nieformalnej Grupy Kapitałowej realizujemy projekt budowy pierwszej galerii handlowej w Żorach, zarazem największego obiektu handlowego o powierzchni.ok.30 tys. mkw. Otwarcie galerii planujemy na IV kwartał 2020 roku.

Które z kanałów sprzedaży będą dominujące w przypadku kosmetyków? Czy internet odbiera klientów sklepom, czy jest uzupełnieniem stacjonarnej sprzedaży?

Zgodnie z przewidywaniami sprzedaż internetowa rośnie i z roku na rok i będzie przybierała na sile. Kosmetyki nadal najchętniej kupowane są w drogeriach, a w decyzjach zakupowych nie lada znaczenie odgrywają zmysły, to zapach, konsystencja a nawet dotyk powodują że niemal 80 proc. konsumentów wybiera się na zakupy kosmetyczne najchętniej tam, gdzie może zobaczyć produkt. Uważam, że internet nie odbiera sklepom klientów, kanały te wzajemnie się przenikają i uzupełniają.

Czy spodziewa się Pani spowolnienia gospodarczego?

Spowolnienie gospodarcze jest nieuniknione. Największe zagrożenie wynika z czynników zewnętrznych, na które nie mamy żadnego wpływu. Osłabić sytuację firm handlowych może niechęć do inwestycji, które w naszej branży są niezbędne, a rosnące koszty prowadzenia działalności, niechęć do ryzyka i napięcia geopolityczne dodatkowo je ograniczają.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
08.12.2025 09:04
Biel Cloud Dancer i brąz Mocha Mousse: czy kolory roku Pantone sygnalizują konserwatywny estetyczny backlash?
Po brązie Mocha Mousse na rok 2025 pojawił się Cloud Dancer na 2026 rok.Pantone

Ogłoszenie przez Pantone kolorów roku 2025 i 2026 – kolejno ciepłego, przygaszonego brązu Mocha Mousse oraz niemal sterylnej bieli Cloud Dancer – wywołało wyjątkowo silne reakcje w mediach społecznościowych. Krytycy wskazują, że estetyczny zwrot ku neutralnym, „bezpiecznym” barwom może sygnalizować coś więcej niż tylko cykliczność trendów. W tle coraz częściej pojawia się pytanie, czy nie mamy do czynienia z formą konserwatywnego backlashu: kulturowej reakcji na lata intensywnej zmienności, nadmiaru bodźców, a także postępujących przesunięć społecznych i politycznych. Analizy socjologów, antropologów i badaczy designu sugerują, że estetyka – choć często postrzegana jako apolityczna – bywa istotnym wskaźnikiem głębszych napięć społecznych.

W tle coraz częściej pojawia się pytanie, czy nie mamy do czynienia z formą konserwatywnego backlashu: kulturowej reakcji na lata intensywnej zmienności, nadmiaru bodźców, a także postępujących przesunięć społecznych i politycznych. Analizy socjologów, antropologów i badaczy designu sugerują, że estetyka – choć często postrzegana jako apolityczna – bywa istotnym wskaźnikiem głębszych napięć społecznych. Pantone określa Cloud Dancer jako „symbol uspokojenia w gorączkowym społeczeństwie”, a Mocha Mousse – jako odcień zakorzeniony, przytulny, dający poczucie stabilności. Oba wybory łączy jedna cecha: zamiast podkreślać energię, odwagę czy ekspresję, promują redukcję bodźców, powściągliwość i powrót do „czystości” formy. W języku teorii kultury to charakterystyczne dla okresów społecznego zmęczenia lub przeciążenia, które skłaniają do idealizowania tego, co znane i przewidywalne.

Badania nad estetyką jako narzędziem utrwalania porządku społecznego – jak tekst „Inequality By Design?” opublikowany na blogu London School of Economics – pokazują, że design często maskuje nierówności i konserwuje obowiązujące hierarchie pod pozorem „dobrego gustu” czy „neutralności wizualnej”. Wybór bieli czy beżu nie jest zatem arbitralny: neutralność sama w sobie pełni funkcję polityczną, wyznaczając, które formy ekspresji są akceptowalne, a które nadmierne czy „zagrażające harmonii”.

Z podobnej perspektywy estetycznego powrotu do tradycji analizowano również zjawiska takie jak „tradwife aesthetic” czy idylliczne wizje stylu życia Cottagecore. Badanie From Flowers to Fascism? The Cottagecore to Tradwife Pipeline on Tumblr wskazuje, że estetyka nostalgiczna, choć początkowo niewinna, bywa wykorzystywana jako miękka brama do bardziej konserwatywnych narracji dotyczących ról płciowych, rodziny czy społecznego porządku. Badacze nie wykazali masowej ścieżki radykalizacji, ale podkreślili, że wzorce wizualne mogą normalizować konkretne wartości – nawet jeśli odbiorca nie identyfikuje ich wprost jako ideologiczne. W tym świetle Mocha Mousse jako „bezpieczny, domowy odcień” oraz Cloud Dancer jako „dyskretna biel” stają się częścią szerzej obserwowanego trendu: estetyki powrotu do porządku, harmonii i przewidywalności.

image

Zaskakujący kolor roku Pantone – wybrano biel „Cloud Dancer”

Na poziomie społecznym takie tendencje nie są zaskoczeniem. W sytuacji nadmiaru informacji i nieustannego przeciążenia sensorycznego – zjawiska opisywanego przez Pantone jako „szum i chaos współczesności” – konsumenci częściej poszukują ukojenia i redukcji. Jednak według części antropologów uproszczenie estetyczne może być również reakcją na rosnącą różnorodność kulturową i społeczną. Biała, sterylna estetyka wnętrz czy mediów wizualnych była w ostatnich latach krytykowana jako forma „estetycznego minimalizmu”, który jednocześnie usuwa z przestrzeni publicznej elementy nacechowane kulturowo, kolorystycznie, ekspresyjne – a więc potencjalnie konfliktowe. Komentarze internautów pod ogłoszeniem Cloud Dancer („algorytmiczny i bezpieczny”, „nudny jak wnętrza influencerów”, „nie jest to nawet kolor”) odzwierciedlają to napięcie: odbiorcy wyczuwają, że w epoce bogatej różnorodności kulturowej wybór skrajnej bieli brzmi jak wycofanie się z dyskusji o różnorodności na rzecz „estetycznej czystości”.

Dodatkowej warstwy dostarcza tu perspektywa badań nad projektowaniem technologii, jak choćby analiza Affordances and Design Principles of The Political Left and Right, która pokazuje, że ideologia przenika decyzje projektowe nawet w sferach uznawanych za techniczne. Jeśli design interfejsów czy przestrzeni cyfrowych odzwierciedla wartości światopoglądowe, tym bardziej można przyjąć, że globalne wybory estetyczne – takie jak kolory roku Pantone – stają się symbolicznymi wskaźnikami ideologicznych nastrojów. Biała paleta, wyciszone brązy, neutralność, „reset”, „czysty start” – te motywy od dawna funkcjonują w języku zachowawczych reakcji kulturowych, od architektury po reklamę.

image

Nowa era konserwatyzmu: jak trumpizm wpłynie na przemysł urodowy?

Nie oznacza to oczywiście, że Pantone celowo promuje konserwatywne wartości. Bardziej prawdopodobne jest, że instytut – będąc wrażliwym barometrem trendów – wychwytuje i koduje w swoich decyzjach estetyczne symptomy epoki. A epoka wydaje się pragnąć uporządkowania, wyciszenia, powrotu do stabilnych form i przewidywalności. To zaś samo w sobie jest jednym z kluczowych mechanizmów konserwatywnego backlashu: reakcją na nadmiar zmian przez zwrot ku temu, co znane, bezpieczne i „neutralne”. W tym sensie Mocha Mousse i Cloud Dancer, choć wizualnie odmienne, opowiadają jedną historię – historię kultury, która w obliczu transformacji wybiera regres estetyczny jako formę obrony przed przeciążeniem.

Warto obserwować, czy ten trend utrzyma się w kolejnych latach. Jeśli następne kolory roku będą dalej przesuwać się w stronę estetycznej ostrożności, może to oznaczać, że design – podobnie jak polityka i kultura – wchodzi w fazę redefinicji, w której bezpieczeństwo i minimalizm stają się wartościami nadrzędnymi. A to sprawia, że Pantone, nawet jeśli mimowolnie, może być jednym z najciekawszych źródeł danych o tym, jak społeczeństwa reagują na kryzysy, zmiany i turbulencje współczesności.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
05.12.2025 15:28
Santander: Polacy wybierają świąteczne prezenty w sieci — najczęściej kosmetyki i perfumy
Shutterstock

Z najnowszego badania Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: E-commerce od święta” wynika, że kupowanie prezentów świątecznych coraz silniej przenosi się do internetu. Aż 46 proc. ankietowanych deklaruje, że w e-sklepach najczęściej wybiera kosmetyki i perfumy jako upominki dla bliskich. Dla porównania, książki wskazało 33 proc. uczestników badania, a zabawki – 32 proc.

W kwestii podejścia do samego wyboru prezentów Polacy są podzieleni niemal po równo. Po 36 proc. respondentów przyznaje, że albo pyta bliskich wprost o oczekiwania, albo kieruje się praktycznością przy zakupach. Jednocześnie 26 proc. skrupulatnie planuje prezenty z wyprzedzeniem, a 13 proc. zbiera inspiracje przez cały rok. Z drugiej strony 23 proc. decyduje się na zakup spontanicznie, często tuż przed świętami. 

Struktura wyborów różni się także między grupami wiekowymi. Najmłodsi respondenci (18–29 lat) najczęściej pytają bliskich o preferencje – robi tak 47 proc. z nich. Trzydziestolatkowie wyróżniają się planowaniem zakupów (39 proc.) oraz całorocznym zbieraniem pomysłów (18 proc.). Tymczasem 29 proc. czterdziestolatków kupuje prezenty spontanicznie, a w grupie 50–59 lat dominują zakupy praktycznych podarunków (46 proc.). Seniorzy najczęściej rezygnują z kupowania upominków – deklaruje to 7 proc. badanych. 

W e-commerce poza kosmetykami i perfumami (46 proc.), Polacy najczęściej sięgają po książki (33 proc.), zabawki (32 proc.) oraz odzież i obuwie (25 proc.). Po 20 proc. badanych wybiera elektronikę lub produkty związane z hobby, a 19 proc. decyduje się na biżuterię. Vouchery i usługi cyfrowe kupuje 14 proc. respondentów, szczególnie młodych dorosłych (21 proc. w grupie 18–29 lat). Najrzadziej wybierane są produkty AGD (9 proc.) czy artykuły do wyposażenia wnętrz (8 proc.). 

Badanie zwraca także uwagę na zwyczaje związane z dekorowaniem domów na święta. Aż 59 proc. Polaków kupuje ozdoby okazjonalnie, kiedy coś szczególnie im się spodoba lub gdy wcześniejsze elementy ulegną zniszczeniu. Z kolei 24 proc. korzysta z tych samych dekoracji od lat. Co roku nowe ozdoby wybiera jedynie 6 proc. badanych, podczas gdy 4 proc. preferuje własnoręczne ich tworzenie lub w ogóle nie obchodzi świąt. Wyniki podkreślają zarówno rosnącą rolę e-commerce, jak i zróżnicowane podejścia do świątecznych przygotowań w polskich gospodarstwach domowych. 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
08. grudzień 2025 11:29