StoryEditor
Praca
12.07.2024 09:45

Ubywa pracowników. Coraz więcej polskich firm będzie zmagać się z brakami kadrowymi

Choć może się wydawać, że wszystkie luki na rynku pracy są w stanie zapełnić osoby z Ukrainy, to kryzys demograficzny w Polsce się pogłębia. Spada liczba osób w wieku produkcyjnym, a osobom poszukującym pracy może brakować umiejętności kluczowych dla branży kosmetycznej.

Populacja Polski pod koniec 2023 roku wyniosła 37,6 milionów – a z prognoz Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że będzie nas tylko mniej. Do 2060 roku liczba ludności może spaść nawet do 30,9 milionów. W połączeniu ze starzeniem się społeczeństwa oznacza to, że będzie nam brakować rąk do pracy.

Z raportu „Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia Q3 2024” wynika, że aż 35 proc. firm w Polsce zaplanowało na najbliższe miesiące rekrutacje, a zaledwie 19 proc. zakłada zwolnienia. Oznacza to, że prognoza netto zatrudnienia dla Polski wynosi plus 14 proc. Jest to wzrost zarówno wobec ubiegłego kwartału, jak i analogicznego czasu rok temu. W sektorze dóbr i usług konsumpcyjnych prognoza zakłada wzrost zatrudnienia o 11 proc.

Jednocześnie w maju 2024 stopa bezrobocia wyniosła zaledwie 5 proc. – ostatni raz niższą mogliśmy zaobserwować w sierpniu 1990 roku. Oznacza to, że choć popyt na pracę jest duży, to problemem może okazać się podaż, a także umiejętności osób szukających zatrudnienia.

Brakuje specjalistek i specjalistów

Aż 71 proc. organizacji związanych z sektorem dóbr i usług konsumenckich wskazuje na niedobór kandydatów o pożądanych umiejętnościach. To niemal rekordowy wynik, w gorszej sytuacji jest wyłącznie sektor finansów i nieruchomości. Wśród umiejętności najtrudniejszych do znalezienia wyliczane są sprzedaż i marketing oraz obsługa klienta – to wnioski z „Raportu ManpowerGroup Niedobór Talentów 2024”. Branża kosmetyczna stoi zatem przed ogromnym wyzwaniem – nie może po prostu próbować przeczekać kryzysu, gdyż ten z roku na rok będzie się powiększać, a o nowe kadry rywalizować będzie z innymi gałęziami gospodarki. W żadnej nie ma nadwyżki pracowników.

Według Badania Aktywności Ekonomicznej Ludności w pierwszym kwartale 2024 roku osoby bierne zawodowo stanowiły aż 41,5 proc. ludności Polski w wieku 15-89 lat. Jest to grupa niejednorodna, ponieważ zawiera zarówno osoby jeszcze uczące się, które dopiero wejdą na rynek pracy, jak i m.in. osoby zajmujące się nieodpłatną pracą opiekuńczą czy niezdolne do pracy z powodu choroby lub niepełnosprawności.

Choć łącznie bez pracy pozostaje około 5 milionów Polek i Polaków w wieku produkcyjnym, to zaledwie około 778,3 tysięcy stanowi grupa zarejestrowanych bezrobotnych – a więc osób czynnie szukających pracy. Aktywizacja pozostałych stanowi ogromne wyzwanie dla właścicieli firm.

Gdzie szukać rąk do pracy?

Dość powszechne jest przekonanie, że tam, gdzie zabraknie pracownic i pracowników z Polski, pojawią się osoby pochodzące z Ukrainy. Na problemy związane z tym myśleniem zwraca uwagę Maria Piechowska z Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych w tekście „Dylematy społeczno-demograficzne (po)wojennej Ukrainy”. Co oczywiste, rosyjska inwazja pogłębiła ukraińską zapaść geograficzną. Ale choć w Ukrainie zniszczonych (w sensie dosłownym, związanym z bombardowaniem infrastruktury, oraz w związku z zanikiem aktywności w niektórych gałęziach gospodarki) zostało około 30 proc. miejsc pracy, to także o 30 proc. zmniejszyła się liczba osób w wieku produkcyjnym.

Zarówno na ukraińskim, jak i na polskim rynku pracy wzmagać będzie się zapotrzebowanie na pracowników z branż budowlanej, medycznej i usług opiekuńczych. Oba państwa będą konkurować o ukraińskiego pracownika, co może sprzyjać wzrostowi napięć w stosunkach bilateralnych

  – podkreśla ekspertka.

Gdzie zatem można poszukiwać pracownic i pracowników? Odpowiedzi jest kilka. Jeden kierunek to imigrantki i imigranci, ale z krajów oddalonych od nas kulturowo bardziej niż Ukraina, np. z Azji. Kolejny to młode matki, czyli grupa dyskryminowana i niechętnie widziana na rynku pracy – stanowią one około jednej czwartej wśród bezrobotnych kobiet, i ich aktywizacja do zawodów z branży urodowej może być zaskakująco łatwa. Wreszcie: osoby powyżej 55. roku życia oraz osoby młode, wciąż uczące się. To dwie grupy odczuwające na rynku pracy skutki dyskryminacji ze względu na wiek, który w pierwszym przypadku ma oznaczać niemożność uczenia się nowych rzeczy, a w drugim zbyt małe doświadczenie, nawet jeśli ono istnieje i jest udokumentowane. Firmy będą musiały nauczyć się elastyczności, pójść na ustępstwa i dopasować się do potrzeb tych grup lub pozostaną z rosnącą liczbą wakatów.

Czytaj także: L’Oreal: Stereotypy i „kara za macierzyństwo” to bariery wciąż trudne do pokonania dla kobiet w nauce

Anna Tess Gołębiowska

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
19.03.2025 14:01
Branża beauty w Polsce: jak zmiany rynkowe wpływają na rekrutację?
Magdalena Balicka, Antal Polandmat.pras.

Branża beauty w Polsce nie zwalnia tempa, coraz więcej rodzimych marek zdobywa uznanie na rynkach międzynarodowych, a jednocześnie pojawia się wiele mniejszych firm, które próbują swoich sił na rynku krajowym. Na co dzień obserwuję dynamiczny rozwój zarówno sprzedaży zagranicznej, jak i krajowego sektora kosmetycznego – pisze Magdalena Balicka, Headhunter, Sector Leader, Expert Beauty, Cosmetics&Wellness w Antal Poland.

Wychodząc naprzeciw rosnącym potrzebom tego rynku, w Antal stworzyliśmy sektor dedykowany branży Beauty, Cosmetics & Wellness, za który odpowiadam. Nasuwa się pytanie: jak ewolucja rynku wpływa na procesy rekrutacyjne i jakie kompetencje są obecnie najbardziej pożądane?

Poszukiwani specjaliści od ekspansji międzynarodowej

Polskie marki coraz śmielej wychodzą poza granice kraju, a Azja i Bliski Wschód to jedne z najatrakcyjniejszych kierunków eksportowych.

Rośnie zapotrzebowanie na ekspertów znających lokalne regulacje, strategie eksportowe oraz mechanizmy sprzedaży B2B na nowych rynkach. Kandydaci z doświadczeniem w sprzedaży międzynarodowej, negocjacjach handlowych czy budowaniu sieci dystrybucji w Azji i na Bliskim Wschodzie stają się niezwykle cennymi pracownikami.

Czytaj też: Bożena Wróblewska, Krajowa Izba Gospodarcza: Polskie firmy kosmetyczne coraz bardziej interesują się rynkami azjatyckimi

Boom na e-commerce i digital marketing

Wzrost znaczenia e-commerce sprawia, że firmy poszukują specjalistów od digital marketingu, performance marketingu i content marketingu. Kluczową rolę odgrywa umiejętność tworzenia angażujących kampanii, zarządzania mediami społecznościowymi oraz współpracy z influencerami, którzy przejęli znaczną część budżetów reklamowych od celebrytów.

Czytaj też: Influencer marketing – inwestycją na granicy ryzyka? [RAPORT]

Marki beauty szukają kreatywnych osób, które rozumieją trendy w social mediach i potrafią angażować odbiorców (specjaliści od TikToka i Instagrama). Przydatne okazują się również umiejętności analizy kampanii reklamowych oraz optymalizacji budżetów na Meta Ads i Google Ads.

Dlaczego warto inwestować w ekspertów od brandingu i NPD?

Obecnie firmy prześcigają się w wprowadzaniu innowacyjnych, unikalnych produktów, aby wyróżnić się na tle konkurencji i przyciągnąć lojalnych klientów. Kluczowe staje się zatrudnianie ekspertów, takich jak Brand Manager czy Specjalista ds. Marketingu Produktowego (NPD – New Product Development).

Marki kosmetyczne, zarówno premium, jak i masowe coraz częściej poszukują specjalistów, którzy łączą kreatywność, analityczne myślenie i znajomość trendów rynkowych. W dobie ogromnej konkurencji to właśnie oni napędzają innowacje, dbają o wizerunek marki i zapewniają skuteczne wprowadzanie produktów na rynek, co finalnie przekłada się na wzrost sprzedaży i lojalność klientów.

Sprzedaż detaliczna - kluczowa rola personelu w perfumeriach i drogeriach

Mimo dynamicznego rozwoju e-commerce tradycyjna sprzedaż w perfumeriach i drogeriach nadal pozostaje niezwykle istotna. Klienci cenią sobie możliwość przetestowania produktów oraz skorzystania z profesjonalnego doradztwa. W rezultacie kompetentny personel w sklepach stacjonarnych odgrywa kluczową rolę w budowaniu doświadczeń zakupowych i lojalności klientów.

Czytaj więcej: Santander Consumer Bank: 41 proc. Polaków częściej wybierało w 2024 r. zakupy stacjonarne niż internetowe

Firmy kosmetyczne intensyfikują inwestycje w badania i rozwój

Inwestycje w R&D mają kluczowe znaczenie dla utrzymania konkurencyjności i oferowania nowoczesnych, skutecznych produktów, co zwiększa zapotrzebowanie na ekspertów ds. badań i rozwoju. Poszukiwani są chemicy, biotechnolodzy, specjaliści od formulacji kosmetycznych oraz eksperci ds. compliance i regulacji prawnych w branży.

Podsumowując, rekrutacja w branży beauty w 2025 roku to wyzwanie wymagające znajomości trendów rynkowych i dopasowania strategii poszukiwań do nowych potrzeb firm. Poszukiwani są specjaliści od ekspansji międzynarodowej, digital marketingu, e-commerce, brandingu, NPD oraz eksperci ds. badań i regulacji.

Dynamiczne zmiany legislacyjne oraz potrzeba wyróżnienia się na tle konkurencji sprawiają, że rynek pracy w sektorze beauty będzie jeszcze bardziej wymagający, ale i pełen możliwości. Firmy kosmetyczne muszą nie tylko przyciągać talenty, ale także dbać o retencję pracowników w sektorze, gdzie konkurencja o najlepszych kandydatów jest coraz większa.

autorka: 

Magdalena Balicka, Headhunter, Sector Leader, Expert Beauty,Cosmetics&Wellness – Antal Poland

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Wywiady
20.02.2025 14:28
Edyta Kresińska: 2025 to czas zmian w branży, przed nami nowe podejście do organizacji pracy
Edyta Kresińskamat.prasowe

Zmiany, choć ich nie lubimy, bo często znajdują się poza naszą strefą komfortu, motywują do działania. Powodują ruch, a to oznacza, że nie stoimy w miejscu, lecz się rozwijamy. I tak jest w moim przypadku – mówi Edyta Kresińska, manager marketingu, od 20 lat związana z rynkiem farmaceutycznym, kosmetycznym i FMCG.

Początek 2025 roku przyniósł w firmach wiele zmian personalnych, również w szeroko pojętej branży kosmetycznej i beauty. Widzę to, obserwując prawie codziennie publikacje na serwisie LinkedIn – wielu specjalistów z wieloletnim doświadczeniem odchodzi z dotychczasowych miejsc pracy, szukając innych dróg rozwoju. Jedni mówią o wypaleniu zawodowym, inni – poszukują nowych dla siebie ścieżek oraz sposobów na wykorzystanie swojej wiedzy i doświadczenia w branży. Jak jest w Twoim przypadku?

To bardzo dobre pytanie w kontekście Nowego Roku i nowych początków. Jako coach odpowiem: to bardzo rozwijające! Zmiany, choć ich nie lubimy, bo często są poza naszą strefą komfortu, motywują do działania i do dalszego rozwoju. Powodują ruch, co oznacza, że nie stoimy w miejscu. A jak nie stoimy, to znaczy, że się rozwijamy, i że idziemy do przodu! I tak jest w moim przypadku. 

Ja także zauważyłam duże roszady kadr, śledząc na bieżąco serwis LinkedIn i nasze portale branżowe. Zwróciłam uwagę na core’owe zmiany personalne, bo w dużej mierze te roszady dotyczą kadry najwyższego szczebla w organizacjach. Tak też było i w moim przypadku. Uważam, że zadecydowałam o zmianie w najlepszym momencie, w jakim mogłam to zrobić, rozstając się z Drogeriami Jawa

Jak oceniasz spędzony tam czas pod kątem rozwoju, osiągnięć?

Muszę przyznać, że mam duże poczucie satysfakcji z tego projektu. Ponad siedem lat uczestnictwa w rozwoju tej sieci było ciekawym doświadczeniem, pracą wymuszającą niestandardowe podejście do wielu aspektów biznesu. Fantastyczne projekty i ludzie, zwłaszcza mój zespół pionu marketingu. Zostawiłam tam swoje zawodowe serce.

Jakie będą teraz Twoje dalsze kroki?

Uwielbiam powiedzenie „Kiedy Bóg zamyka drzwi, to zawsze otwiera okna”. W moim przypadku pootwierał ich bardzo wiele na raz. Prowadzę interesujące rozmowy, dotyczące pozostania na rynku retail w naszej branży, projektu w mediach ogólnopolskich czy własnego autorskiego pomysłu na kanał streamingowy. To opcje, które rozważam – i o czymś niebawem zadecyduję. Ale jednak w pierwszej kolejności muszę dać sobie czas na regenerację i odpoczynek po bardzo burzliwej końcówce roku 2024. 

Jeśli chodzi o rynek pracy, to myślę, że możemy zauważyć pewien wpływ najmłodszych generacji, które mają do pracy inne podejście: przykładają większą wagę do swoich potrzeb i wartości, dbają o work-life balance. I nie chcą, by praca zawodowa zdominowała ich życie, jak to często dzieje się to w przypadku naszego pokolenia…

Mimo, że nie jestem reprezentantką najmłodszej generacji, w obecnym czasie najbardziej cenię rozsądek, zachowanie balansu między życiem prywatnym i zawodowym oraz takie projekty, które cieszą mnie, wpisując się w moje naturalne predyspozycje. I tego teraz szukam. Myślę, że moi koledzy dyrektorzy, kadry zarządzające w podobnym wieku, niekoniecznie chcą ciągle trzymać się utartych schematów, “po linii” naszego CV. 

Zwróć uwagę, ile powstaje autorskich, eksperckich projektów w przestrzeni chociażby LinkedIn. Tworzą się marki osobiste, np. Małgosia Włodarczyk – marketer kosmetyczny, czy Zbigniew Rećko i dr Agnieszka Kozak. Dobrym przykładem jest również Kamila Perka ze swoim #KupujęZawodowo

My, osoby z doświadczeniem zawodowym, chcemy się dzielić dobrą, praktyczną wiedzą w nowoczesny sposób, wykorzystując do tego kanały używane przez wszystkie pokolenia obecne na rynku pracy. 

Co istotne, w roku 2025 mamy trzy pokolenia aktywne zawodowo. Musimy ze sobą rozmawiać i uczyć się od siebie nawzajem, wykorzystując najlepiej jak się da nasze osobiste talenty i potencjał technologii: AI, social media, nowe podejście do organizacji pracy dla trzech równorzędnych pokoleń. I może to jest ten powód wielu zmian? To ten właściwy czas na zmianę pracy oraz podejścia do tego, co zawodowo robimy.  

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
25. marzec 2025 21:03