StoryEditor
E-commerce
28.09.2023 10:43

Allegro nadal rozwija się, zwiększa swoją rentowność i zmniejsza zadłużenie — a także wchodzi do Czech

Zielony automat paczkowy Allegro / Allegro
Allegro osiągnęło niemal wszystkie oczekiwania na drugi kwartał, znacząco przewyższając cele związane z korygowanym zyskiem EBITDA. Pomimo trudnych warunków makroekonomicznych, najpopularniejsza platforma zakupów online w Polsce radzi sobie dobrze.

Allegro osiągnęło niemal wszystkie oczekiwania na drugi kwartał, wyraźnie przewyższając cele związane z korygowanym zyskiem EBITDA. Pomimo trudnych warunków makroekonomicznych, najpopularniejsza platforma zakupów online w Polsce radzi sobie doskonale. Wartość sprzedaży brutto (GMV) z działalności w Polsce wzrosła w drugim kwartale o 11,3 proc. rok do roku, co znacząco przewyższa dynamikę sprzedaży detalicznej w kraju, dzięki doskonałej ofercie i konkurencyjnym cenom. Całkowity wzrost GMV w pierwszym półroczu wyniósł 12,6 proc. rok do roku.

Przychody z działalności w Polsce zanotowały wzrost o 18,4 proc. rok do roku, osiągając 1,89 mld PLN w drugim kwartale i o 20,4 proc. rok do roku w pierwszym półroczu. Ten wzrost wynikał głównie z większej monetyzacji i znacznego wzrostu przychodów z działalności reklamowej. Liczba aktywnych kupujących na Allegro wzrosła piąty kwartał z rzędu, osiągając poziom 14,3 milionów w drugim kwartale. Średnia wartość GMV na aktywnego kupującego wzrosła o 9,4 proc. rok do roku, wynosząc 3 664 PLN. Tempo wzrostu przyspieszyło także w ujęciu kwartalnym.

Czytaj także: Allegro: konsumenci poświęcają ok. 7,5h miesięcznie na zakupy online

W trzecim kwartale 2023 r. Allegro planuje wzrost GMV w działalności w Polsce na poziomie 10-11 proc. rok do roku, przy wzroście przychodów o 19-21 proc. i przyspieszeniu tempa wzrostu skorygowanego zysku EBITDA do 30-32 proc. rok do roku. Wartość GMV w działalności międzynarodowej spadnie o 10-12 proc. rok do roku, przychody będą niższe o 32-34 proc. rok do roku, a skorygowana strata EBITDA wyniesie 100-110 milionów złotych. Planowane wydatki inwestycyjne to 85-95 milionów PLN w Polsce i 20-25 milionów PLN za granicą.

Na poziomie skonsolidowanym, Allegro przewiduje wzrost GMV w trzecim kwartale na poziomie 8-9 proc. rok do roku, a przychody na +3-5 proc. rok do roku. Skorygowany zysk EBITDA grupy ma być o 23-25 proc. wyższy rok do roku, a skonsolidowany CAPEX w trzecim kwartale wynosić ma 105-120 milionów złotych.

 

Rozwój grupy Allegro trwa

 

Allegro.cz, uruchomione w pełni 31 lipca bieżącego roku, to nowa platforma grupy, która oferuje czeskim konsumentom największy wybór na rynku, z ponad 150 milionami ofert z ponad 20 tysiący sklepów. To istotny krok w międzynarodowej ekspansji Allegro Grupy. Obecnie platforma posiada prawie 600 tysięcy aktywnych kupujących, a liczba użytkowników programu Smart! na Allegro.cz przekroczyła 200 tysięcy. Po uwzględnieniu biznesów przejętych przez Allegro Grupę MALL, liczba użytkowników Smart! w Czechach wynosi już łącznie 650 tysięcy (W roku 2021 Allegro nabyło w całości Grupę Mall i WE|DO od ich dotychczasowych akcjonariuszy — PPF, EC Investments i Rockaway Capital, płacąc łącznie 881 milionów euro).

Segment MALL, obejmujący biznesy przejęte w ubiegłym roku, zdołał ograniczyć stratę skorygowanego wskaźnika EBITDA do 66,2 milionów PLN w drugim kwartale. Skoncentrował się na poprawie efektywności i przekształceniu marek Grupy MALL w nowych sprzedawców na platformie Allegro.cz.

Czytaj także: Allegro przygotowało kompendium wiedzy na temat możliwości reklamowych na platformie

Uruchomienie Allegro.cz w Czechach zwiększyło rynek docelowy Allegro Grupy do około 50 milionów klientów. Nowa platforma oferuje ponad 150 milionów ofert, co jest 10-krotnie więcej niż u konkurencji, przy zachowaniu atrakcyjnych cen na większość produktów. Na Allegro.cz działają już ponad 20 tysięcy sklepów, a platforma ma prawie 600,000 aktywnych kupujących i ponad 200,000 użytkowników Smart! - największego programu lojalnościowego w Czechach. Ponad 50 milionów ofert na Allegro.cz jest objętych dostawą Smart!, a lokalne usługi płatności, logistyki i obsługi klienta są w pełni dostępne. Kampania marketingowa zwiększyła świadomość marki do około 80 proc. w zaledwie cztery tygodnie, a aplikacja platformy jest jedną z trzech najczęściej ściąganych aplikacji w Czechach. Allegro spodziewa się, że nowa platforma przyczyni się do wzrostu GMV grupy i wykorzysta zdobyte doświadczenie przy planowanych startach nowych marketplace‘ów w krajach regionu w przyszłym roku.

Czytaj także: Już 75 proc. Polaków kupuje na największych platformach zakupowych

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
24.07.2024 10:17
Decyzja UOKiK w sprawie Zalando istotna dla wszystkich podmiotów działających jak marketplace

Konsumenci kupujący na Zalando muszą wiedzieć od kogo i na jakich zasadach kupują towar zanim przejdą do płatności. Prezes UOKiK zobowiązał platformę sprzedażową do właściwego informowania klientów o warunkach zakupów od niej i od jej partnerów. Zalando ma także w ramach zadośćuczynienia wydać klientom vouchery o wartości 40 zł.

Prezes UOKiK wydał decyzję związaną z zarzutami, które postawił platformie Zalando w lipcu 2023 r. Chodziło o brak wyraźnej informacji, o tym czy kupują produkty od Zalando czy od partnerów współpracujących z platformą, a w związku z tym także nie wiedzieli, jakie przysługują im prawa. Klienci nie wiedzieli np. kogo informować o odstąpieniu od umowy do kogo kierować reklamacje, czy gdzie odesłać zwracany towar.

Czytaj więcej: UOKiK weryfikuje stosowanie dyrektywy Omnibus przez platformy. Zalando i inni z zarzutami

W wydanej decyzji Prezes UOKiK zobowiązał Zalando do wprowadzenia zmian zgodnie z obowiązkami informacyjnymi wynikającymi z dyrektywy Omnibus.

– Tylko pełne, łatwo dostępne i jasno przedstawione informacje pozwalają podejmować świadome decyzje zakupowe. Dotyczy to szczególnie sprzedaży internetowej. Brak bezpośredniego kontaktu sprawia, że wiele spraw, które w tradycyjnych sklepach załatwiamy intuicyjnie – rozmawiając ze sprzedawcą – w e-commerce może przysparzać szeregu wątpliwości. Konsument  dokonując zakupów przez internet powinien być tak samo bezpieczny jak w tradycyjnym sklepie. Dlatego przywiązujemy tak dużą wagę do pilnowania i egzekwowania przepisów dyrektywy Omnibus – zaznacza prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Poza tym, że Zalando ma wprowadzić zmiany w swoim e-sklepie, przyzna także wszystkim konsumentom, którzy kupili na jej stronie produkty od współpracujących partnerów w okresie od 1 stycznia 2023 r. do dnia wykonania zobowiązania, voucher w wysokości 40 zł.  Będzie on mógł być wykorzystany w ciągu 6 miesięcy na zakupy produktów sprzedawanych przez Zalando (w tym uprzednio przecenionych), z wyłączeniem produktów sprzedawanych przez partnerów. Spółka przekaże informację o przyznaniu vouchera za pośrednictwem poczty elektronicznej.

Decyzja prezesa UOKiK jest sygnałem alarmowym dla wszystkich podmiotów działających na zasadzie marketplace. W branży kosmetycznej takie rozwiązania ma np. Douglas, Sephora, Hebe, Super-Pharm. Przez internet sprzedają produkty od zewnętrznych partnerów. Oznacza to, że nie są one dostarczane z magazynów danego detalisty, często inne jest miejsce zwrotu produktów, na produkty od partnerów nie obowiązują wszystkie promocje, kody rabatowe itp. O tym wszystkim klienci powinni być jasno i wyraźnie informowani przed kliknięciem „przejdź do kasy”.

Czytaj także: Coraz więcej produktów w sklepie internetowym Hebe. Czy program Hebe Partner pomógł sieci w rozwoju e-commerce?

Dyrektywa Omnibus obowiązuje od 1 stycznia 2023 r. Od tego momentu prezes UOKiK monitoruje jak internetowe platformy handlowe dostosowały się do nowych obowiązków. Jak informuje urząd, po interwencji wielu przedsiębiorców zmieniło swoje działania lub zadeklarowało wprowadzenie modyfikacji.

Zalando jest wiodącą europejską platformą e-commerce. Firma została założona w 2008 roku w Berlinie przez Davida Schneidera i Roberta Gentza, ze wparciem kapitału inwestycyjnego braci Samwer. Firma działa obecnie na kilkunastu europejskich rynkach. Do Polski weszła w 2012 r. Zalando sprzedaje przede wszystkim odzież i obuwie, ale ma także w ofercie kosmetyki. Oferta beauty została wprowadzona w 2018 r. w Niemczech, w 2019 r. na platformę w Polsce. W Berlinie Zalando prowadzi także swój stacjonarny sklep, gdzie klienci mogą testować kosmetyki i korzystać z porad specjalistów.

Katargoria beauty była jedną z tych, w których Zalando osiągnęło najwyższe wzrosty sprzedaży w pierwszym kwartale 2024 r. 

Czytaj więcej: Zalando prezentuje swoje wyniki finansowe za Q1 24; sprzedaż brutto wzrosła o 1,3 proc.

Czytaj także: Kaufland uruchamia marketplace w Polsce. Jakie są warunki dla sprzedawców?

 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
23.07.2024 16:49
Konsumenci kupują tam, gdzie jest im wygodnie. Coraz częściej przez aplikacje zakupowe
Konsumenci porównują oferty i ceny w różnych kanałach sprzedażyfot. Shutterstock

Sklepy stacjonarne, platformy zakupowe, aplikacje, sklepy internetowe – Polacy kupują we wszystkich kanałach sprzedaży. Rośnie popularność aplikacji zakupowych, mniej osób kupuje przez media społecznościowe – wynika z najnowszego raportu o e-commerce Izby Gospodarki Elektronicznej i Mobile Institute.

Konsumenci przemieszczają się pomiędzy różnymi kanałami sprzedaży, wybierają te, w których zakupy w danym momencie są najwygodniejsze, najbardziej opłacalne – zależy od ich priorytetów i oczekiwań w danej chwili. Taki wniosek można wysnuć z badania przeprowadzonego na potrzeby raportu Izby Gospodarki Elektronicznej i Mobile Institute „Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2024”.

Z analiz porównujących zachowania konsumentów od 2018 r. widać, że klient staje się coraz bardziej omnichannelowy.  W przeszłości przewaga sklepów stacjonarnych nad innymi miejscami zakupów była wyraźnie widoczna. W tym roku już jej nie widać. W porównaniu do 2023 r. liczba kupujących w sklepie stacjonarnym (Gdzie dokonałeś/aś ostatniego zakupu?) zmniejszyła się z 26 proc. do 24 proc. Bardzo wyraźnie słabnie pozycja sklepów internetowych (z 35 proc. do 19 proc.), lekko rośnie natomiast udział platform zakupowych (z 18 proc. do 20 proc.) oraz aplikacji sklepów zakupowych (z 11 proc. do 12 proc.). Spada natomiast sprzedaż przez media społecznościowe (z 11 proc. do 7 proc.). W tym roku organizatorzy badania dodali także pytanie o tzw. dedykowane aplikacje zakupowe typu Zalando, Modivo. 18 proc. respondentów wskazało, że to właśnie przez nie zrobiło swoje ostatnie zakupy.

image
Gdzie dokonałeś ostatniego zakupu? Raport Omni commerce. Kupuje wygodnie_2024, Mobile Institute dla Izby Gospodarki Elektronicznej
fot. wykres z raportu

–  Współczesnego konsumenta nie dzielimy już na kategorie on-line czy off-line. Jest jeden, omnichannelowy konsument, który oczekuje spójnego doświadczenia zakupowego niezależnie od kanału, w którym wchodzi w interakcję z marką. Integracja kanałów sprzedaży i zapewnienie jednolitego doświadczenia klienta będą niezbędne do budowania lojalności i pozytywnego wizerunku marki – skomentował na potrzeby raportu Artur Iwański, e-commerce manager Philips.

Czytaj także: Dlaczego internauci porzucają koszyki zakupowe?

Raport „Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2024” powstał na podstawie badania rynkowego zrealizowanego przez Mobile Institute. Opinie zostały zebrane w dn. 10-20 czerwca 2024 na reprezentatywnej grupie 1652 internautów. Była to 9 edycja cyklicznego badania ilościowego.  

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
25. lipiec 2024 23:07