StoryEditor
Hurt i dystrybucja
09.12.2024 10:00

Radosław Jonas, Błysk: Nieprzewidywalność i zmienność rynku to główne wyzwania [SONDA: Prognozy 2025]

Radosław Jonas, wiceprezes zarządu, Błysk / fot. Błysk

Rozwój e-commerce, presja na szybkie dostawy, wchodzące nowe technologie, popularność aplikacji społecznościowych wpływają na biznes i relacje z konsumentem. Wszystkie te czynniki nasilą się w kolejnym roku, co wymusza inwestycje w optymalizacje procesów i dywersyfikację biznesów – mówi Radosław Jonas, wiceprezes firmy Błysk.

Jakie główne wyzwania stoją przed biznesem, branżą kosmetyczną u progu 2025 r.?

Główne wyzwania stojące przed biznesem w 2025 roku wynikają z wyjątkowej nieprzewidywalności oraz zmian zachodzących na rynku.

Dynamiczny rozwój e-commerce, popularność rozwiązań mobilnych i aplikacji społecznościowych wpływają na relacje z konsumentami, ponieważ to nowoczesne technologie są wykorzystywane do unifikacji  tzw. shopping experience. Dzisiaj właśnie tych doznań, przeżyć oczekuje bardzo świadomy klient, zarówno w sklepie handlu tradycyjnego, jak i w kupując w internecie. Naszym zdaniem te wszystkie zjawiska będą się nasilały w kolejnym roku.

Dlatego w ostatnich latach bardzo zdywersyfikowaliśmy swój biznes na kilka niezależnych obszarów. Błysk dzisiaj to nie tylko dystrybucja chemii gospodarczej i kosmetyków w kanale tradycyjnym, ale również własne portfolio marek, których jesteśmy producentem i zarazem dostawcą do sieci kanału nowoczesnego, m.in. do Hebe, Biedronki i wielu innych.

Eksportujemy też swoje marki na kilkadziesiąt rynków świata. Równocześnie dynamicznie działamy w e-commerce rozwijając własne sklepy oraz jesteśmy na kluczowych platformach sprzedażowych.

Jakie inwestycje były w tej sytuacji kluczowe?

Szeroko rozumiany rynek detaliczny i e-commerce bardzo dynamicznie ewoluuje, co wymusza na takich firmach jak nasza optymalizację procesów logistycznych. Szukaliśmy rozwiązania, które pomogłoby nam dostosować przede wszystkim logistykę do bieżących wymagań rynkowych.

Mając na uwadze stale rosnące koszty utrzymania, presję płacową a przede wszystkim coraz większy problem z pozyskaniem pracowników w 2023 roku podjęliśmy decyzję o wdrożeniu w pełni zautomatyzowanych rozwiązań logistycznych. Wybraliśmy system AutoStore czyli system automatycznego magazynowania i składowania produktów. Pozwala on na optymalizację przestrzeni i maksymalizuje wydajność magazynu, roboty dostarczają produkty bezpośrednio do osoby kompletującej zamówienie w myśl zasady „towar do pracownika”, co finalnie pozwala znacząco obniżyć koszty operacyjne i korzystnie wpłynąć na wskaźnik ROI.

Rozwiązanie AutoStore jest rozwiązaniem bardzo innowacyjnym nie tylko na naszym krajowym rynku, ale i w skali globalnej. W obliczu zachodzących zmian i ciągłej presji na „szybką wysyłkę” jestem przekonany, że wdrażane rozwiązania pozwolą nam zaspokoić potrzeby konsumenckie, zarówno w kanale B2B, jak i w B2C znacznie niższym kosztem aniżeli miało to miejsce do tej pory przy prowadzeniu tzw. magazynu tradycyjnego. Pełne wdrożenie systemu planujemy ukończyć w pierwszym kwartale 2025 r.

Co Pana niepokoi u progu nowego roku?

Z optymizmem patrzymy na kolejny rok, a niepokoi nas sytuacja geopolityczna, głównie wojna za naszą wschodnią granicą.

Czytaj także: Żaneta Gortat-Stanisławska, MG Evolution: Konsumenckie trendy przekładają się na rynek produkcji kontraktowej [SONDA: Prognozy 2025]

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Hurt i dystrybucja
25.06.2025 11:12
Szwajcarsko-niemiecka wojna cenowa, w centrum – marka Nivea
Migros zarzuca Beiersdorfowi narzucanie zbyt wysokich cen kosmetyków Nivea Beiersdorf

Szwajcarski urząd ds. konkurencji (COMCO) poinformował o wszczęciu dochodzenia, wymierzonego w niemiecki koncern Beiersdorf. Chodzi o zarzuty Migrosa (największej w Szwajcarii firmy detalicznej, będącej właścicielem sieci supermarketów) wobec niemieckiego producenta o zbyt wysokie ceny kosmetyków marki Nivea na szwajcarskim rynku.

W swoim oświadczeniu urząd uznał, że Beiersdorf odmawia Migrosowi możliwości zakupu produktów marki Nivea na takich samych warunkach, na jakich są one dostępne w innych krajach – dowiedział się Reuters.

COMCO analizuje między innymi, czy Beiersdorf ma porównywalną siłę rynkową do Migros

image
Shutterstock

– Jeśli okaże się że tak jest, zajmie się zbadaniem, czy Beiersdorf nadużywa tej pozycji, pobierając od Migrosa wyższe ceny za te same produkty Nivea, niż porównywalni sprzedawcy detaliczni za granicą – poinformował urząd. 

Beiersdorf oświadczył, że zarzuty te są dla koncernu niezrozumiałe i że będzie współpracować z COMCO, aby pomóc w wyjaśnieniu problemu. “Zgodność z przepisami, a w szczególności z prawem antymonopolowym, ma dla Beiersdorf najwyższy priorytet – podała niemiecka firma w swoim oświadczeniu.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Biznes
11.06.2025 07:51
Zmiany w Grupie Eurocash. Janusz Kulik przejmuje zarządzanie segmentem detalicznym
Wcześniej Janusz Kulik związany był z takimi spółkami, jak Carrefour Polska i Makro Cash&Carry Polskamat.pras.

Janusz Kulik, menedżer z międzynarodowym doświadczeniem w zarządzaniu sieciami handlowymi, z dniem 13 czerwca przejmie zarządzanie segmentem detalicznym w Grupie Eurocash, w tym kluczową siecią franczyzową Delikatesy Centrum. Zastąpi Dariusza Stolarczyka, który 10 czerwca 2025, ze skutkiem na 30 czerwca 2025, złożył rezygnację z pełnienia funkcji członka zarządu Eurocash S.A. oraz spółek zależnych.

Janusz Kulik to ceniony lider z prawie 30-letnim doświadczeniem w strategicznej transformacji i dynamicznym rozwoju firm handlowych na rynkach europejskich. Przez blisko dwie dekady był związany z Grupą Rewe, trzecim największym detalistą w Europie, w której Zarządzie zasiadał w latach 2009-2021. Był kluczową postacią w opracowywaniu i wdrażaniu nowej strategii dla regionu CEE, innowacyjnych koncepcji sklepów oraz realizacji projektów fuzji i przejęć. Odegrał również istotną rolę w tworzeniu nowej struktury organizacyjnej oraz w opracowaniu i implementacji strategii cyfryzacji, obejmującej zarówno procesy sklepowe, jak i rozwój e-commerce. 

Wcześniej Janusz Kulik związany był z takimi spółkami, jak Carrefour Polska i Makro Cash&Carry Polska. W ostatnich latach doradzał wiodącym funduszom inwestycyjnym oraz pełnił funkcje doradcze i coachingowe dla zarządów spółek w Niemczech, Austrii i Polsce.

Od ponad dwóch lat Janusz Kulik wspierał Grupę Eurocash jako doradca zarządu, koncentrując się na obszarze detalicznym i sieci Delikatesy Centrum. Przejmując teraz bezpośrednie zarządzanie tym segmentem, będzie odpowiadał za jego dalszy rozwój i transformację.

Międzynarodowe doświadczenie Janusza Kulika w budowaniu silnych sieci detalicznych, takich jak Rewe czy Billa, które odnoszą sukcesy na wielu rynkach Europy, to ogromna wartość dla naszej organizacji. Jestem przekonany, że w tej części Europy trudno o lepszego eksperta od segmentu supermarketów – zna rynek, rozumie specyfikę franczyzy i potrafi przekuwać strategię w konkretne wyniki. Cieszę się, że dołącza do naszego zespołu i wierzę, że pod jego kierunkiem Delikatesy Centrum staną się najlepszą siecią supermarketów proximity w Polsce. Cały zarząd Grupy Eurocash wierzy w ten model i jego przyszłość – podkreśla Paweł Surówka, prezes zarządu Grupy Eurocash.

Dariusz Stolarczyk był związany z Grupą Eurocash od 2018 roku, początkowo jako prezes zarządu Eurocash Serwis, z sukcesem kierował rozwojem spółki, zapewniając jej stabilny wzrost i bardzo dobre wyniki finansowe. Od lutego 2022 roku pełnił funkcję członka zarządu Eurocash S.A. oraz spółek zależnych odpowiadając za cały segment detaliczny, w tym sieć Delikatesy Centrum. Wcześniej związany był m.in. z Eton Park Fund, Asseco Poland, Globe Trade Centre, NFI EMPIK Media & Fashion czy Accenture.

Bardzo dziękuję Dariuszowi Stolarczykowi za jego wkład i oddanie Grupie Eurocash w ostatnich latach. Wspólnie z całym Zarządem życzymy mu wszystkiego dobrego i wielu sukcesów w realizacji kolejnych zawodowych wyzwań – dodaje Paweł Surówka.

Grupa Eurocash jest największym polskim hurtowym dystrybutorem produktów FMCG, właścicielem lidera rynku e-grocery Frisco.pl, partnerem logistycznym i technologicznym sklepów lokalnych. Zarządza rozbudowaną strukturą sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich, takich jak ABC, Delikatesy Centrum, Groszek, Gama, Duży Ben, Lewiatan czy Drogerie Koliber. Z ponad 15,5 tys. placówek Grupa Eurocash, zgodnie z analizą Deloitte, jest największym franczyzodawcą w Polsce, co czyni kluczowym partnerem rozwoju dla tysięcy lokalnych przedsiębiorców. Z liczbą ponad 19 tys. zatrudnianych pracowników i 90 tys. klientów, Eurocash od lat zajmuje miejsce w czołówce największych polskich firm, kompleksowo kształtując rynek polskiego handlu i wyznaczając kierunki rozwoju branży. 

Zobacz też:

Świętowaliśmy 25-lecie Drogerii Koliber!

Klaudia Rudewicz, Ambra, Eurocash: Nie mamy w magazynach wszystkiego, co pojawia się na rynku, bo nie o to w tym biznesie chodzi

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
30. czerwiec 2025 23:53