StoryEditor
Sieci i centra handlowe
12.06.2023 00:00

H&M zmniejsza liczbę sklepów, ale równocześnie liczy na efekt szminki

Szwedzka firma H&M to jeden z największych sprzedawców odzieży na świecie. Obecne zmuszona została do zmniejszenia liczby swoich sklepów z ubraniami i akcesoriami. Równocześnie testuje koncept H&M Beauty / fot. materiały prasowe
H&M odnotował w ostatnim roku obrotowym mocny spadek zysku. To efekt topniejących marż oraz kosztów związanych z zakończeniem działalności w Rosji. Ratunkiem ma być m.in. zamykanie nierentownych sklepów odzieżowych. Proces trwa już od jakiegoś czasu, bo przychody wciąż nie wróciły do tych sprzed pandemii. Czy sytuację firmy uratuje wejście w szeroką sprzedaż kosmetyków?

Przychody H&M za rok obrotowy zakończony 30 listopada 2022 r. wzrosły o 12 proc. rdr, do blisko 224 mld koron szwedzkich (ok. 21,75 mld dolarów), ale ciągle były poniżej tych sprzed pandemii (w 2019 r. wyniosły 233 mld koron). Sieci spadł też zysk netto. Za raportowane 12 miesięcy wyniósł 3,6 mld koron (ok. 350 mln dolarów) i był niższy rok do roku o 68 proc. Marża brutto spadła natomiast do 50,7 proc. z 52,8 proc. osiągniętej rok wcześniej. Natomiast marża operacyjna wyniosła tylko 3,2 proc. wobec 7,7 proc. w roku obrotowym 2020/2021.

Portal bankier.pl zwraca uwagę, że główne przyczyny spadku rentowności to wzrost kosztów, spowodowany inflacją oraz jednorazowy odpis księgowy w wysokości 2,6 mld koron, związany z zamknięciem 181 sklepów w Rosji.

Firma  nie pozostaje obojętna na tę sytuację. Już w listopadzie ogłosiła program cięcia kosztów obejmujący ok. 1,5 tys. etatów. Chce też postawić większy nacisk na sprzedaż internetową. Od pewnego czasu sukcesywnie zmniejsza wiec liczbę sklepów stacjonarnych, zamykając te najmniej rentowne. Z artykułu na Eska.pl dowiadujemy się, że ubiegłoroczne zamknięcia objęły przede wszystkim lokalizacje w Wielkiej Brytanii. Szacuje się, że zlikwidowano co piąty sklep w UK.

W najbliższym czasie sieć H&M ma się zmniejszyć o kolejne 100 sklepów. Obserwatorzy rynku przypuszczają, że w pierwszej kolejności będą to sklepy w Niemczech, gdzie firma ma w tej chwili najwięcej salonów.

Równocześnie sieć testuje koncept H&M Beauty. Pierwszy salon z kosmetykami różnych marek (m.in. Huda Beauty, Smashbox, Anastasia Beverly Hills, KVD czy Origins) został otwarty w stolicy Norwegii.

Czytaj też: Pierwsza drogeria H&M Beauty otwarta

Na razie firma nie zdradza jakie ma plany rozwoju konceptu na innych rynkach. Wiadomo jedynie, że kolejny sklep został otwarty 25 maja, też w Oslo. Nie mamy informacji, czy salony z ofertą kosmetyczną będą powstały także w Polsce – nasze pytania na ten temat pozostają nadal bez odpowiedzi.

W Polsce pierwszy sklep H&M otwarto w 2003 roku. Obecnie sieć posiada u nas 190 sklepów. Oprócz odzieży i akcesoriów oferuje w nich kosmetyki marki własnej.

Czytaj też: H&M poszerza asortyment kosmetyczny. Przyjrzeliśmy się całej ofercie beauty [FOTOREPORTAŻ]

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Sieci i centra handlowe
10.09.2025 10:44
Bath & Body Works zatrudni 30 tys. pracowników sezonowych na czas świątecznego szczytu
Bath & Body Works w galerii Westfield Arkadia w Warszawie. wiadomoscikosmetyczne.pl

Bath & Body Works ogłosiło plany zatrudnienia ponad 30 tys. pracowników sezonowych w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i Portoryko, aby sprostać spodziewanemu wzrostowi popytu w okresie świątecznym. Rekrutacja obejmie zarówno sklepy detaliczne, jak i centra dystrybucyjne, które odpowiadają za sprawną obsługę zamówień w tym kluczowym dla handlu czasie.

Firma planuje przyjąć częściowo etatowych pracowników do obsługi prawie 1,9 tys. sklepów w Ameryce Północnej. Dodatkowo w pięciu centrach dystrybucyjnych zlokalizowanych w Ohio powstanie ponad 2 tys. pełnoetatowych stanowisk, które wzmocnią zaplecze logistyczne i zapewnią sprawną realizację dostaw.

Zarząd podkreśla, że tak szeroko zakrojona rekrutacja ma na celu zagwarantowanie wysokiego poziomu obsługi w okresie największego obciążenia sprzedażowego w roku. Dzięki zwiększeniu zatrudnienia sieć chce nie tylko usprawnić proces zakupowy, ale także utrzymać standardy obsługi klienta, z których marka jest znana.

Prezes Bath & Body Works, Daniel Heaf, zaznaczył, że sezon świąteczny jest czasem, w którym „marka, produkty i zespoły pokazują pełnię swoich możliwości”. Jak dodał, sukces w tym okresie zależy od tysięcy pracowników, którzy swoją pracą w sklepach i centrach dystrybucyjnych tworzą doświadczenie zakupowe na najwyższym poziomie.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Sieci i centra handlowe
10.09.2025 01:12
Victoria’s Secret stawia na Wrocław – butik we Wroclavii już działa
599626
/ Victoria‘s Secret mat.pras.
599627
/ Victoria‘s Secret mat.pras.
599628
/ Victoria‘s Secret mat.pras.
599629
/ Victoria‘s Secret mat.pras.
599626
599627
599628
599629
Gallery

5 września Victoria’s Secret, wiodący detaliczny sprzedawca bielizny i produktów kosmetycznych, w tym nowoczesnych kolekcji inspirowanych modą, ekskluzywnych zapachów, produktów do pielęgnacji ciała i odzieży domowej, otworzyła swój najnowszy sklep we Wrocławiu w Polsce.

Sklep marki mieści się w CH Wroclavia, sąsiadującym z Dworcem Głównym. Oferuje innowacyjnie zaprojektowany koncept oraz intuicyjną nawigację, dzięki którym klienci mogą cieszyć się sprawnymi i przyjemnymi zakupami.

W ofercie sklepu znajdują się kultowe biustonosze, majtki oraz piżamy Victoria’s Secret w różnorodnych kolekcjach. Klienci mogą również wybierać spośród szerokiej gamy kosmetyków marki, w tym popularnych zapachów, mgiełek oraz perfum, takich jak bestsellerowa woda perfumowana Bombshell.  

W nowym sklepie dostępne będą także bezpłatne, indywidualne konsultacje brafitterskie. Usługa dopasowania biustonoszy jest darmowa i nie wymaga wcześniejszej rezerwacji.

Więcej informacji o otwarciu znaleźć można na polskim koncie instagramowym marki.

Lokalizacja: CH Wroclavia, Wrocław, ul. Sucha 1. Godziny otwarcia sklepu: poniedziałek – niedziela 09:00 – 21:00.

Victoria’s Secret & Co. to marka specjalizująca się w inspirowanych modą nowoczesnych kolekcjach bielizny, w tym kultowych biustonoszach, majtkach, piżamach, odzieży sportowej i strojach kąpielowych, a także w docenianych i nagradzanych perfumach oraz produktach do pielęgnacji ciała.

VS&Co to wiodące marki: Victoria’s Secret, Victoria’s Secret PINK oraz Adore Me – zaawansowana technologicznie, skoncentrowana na cyfrowych rozwiązaniach, innowacyjna marka bieliźniana.

Obecnie marka działa w 70 krajach, posiadając ok. 1 350 sklepów. 

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
14. wrzesień 2025 04:54