StoryEditor
Sieci i centra handlowe
12.06.2023 00:00

H&M zmniejsza liczbę sklepów, ale równocześnie liczy na efekt szminki

Szwedzka firma H&M to jeden z największych sprzedawców odzieży na świecie. Obecne zmuszona została do zmniejszenia liczby swoich sklepów z ubraniami i akcesoriami. Równocześnie testuje koncept H&M Beauty / fot. materiały prasowe
H&M odnotował w ostatnim roku obrotowym mocny spadek zysku. To efekt topniejących marż oraz kosztów związanych z zakończeniem działalności w Rosji. Ratunkiem ma być m.in. zamykanie nierentownych sklepów odzieżowych. Proces trwa już od jakiegoś czasu, bo przychody wciąż nie wróciły do tych sprzed pandemii. Czy sytuację firmy uratuje wejście w szeroką sprzedaż kosmetyków?

Przychody H&M za rok obrotowy zakończony 30 listopada 2022 r. wzrosły o 12 proc. rdr, do blisko 224 mld koron szwedzkich (ok. 21,75 mld dolarów), ale ciągle były poniżej tych sprzed pandemii (w 2019 r. wyniosły 233 mld koron). Sieci spadł też zysk netto. Za raportowane 12 miesięcy wyniósł 3,6 mld koron (ok. 350 mln dolarów) i był niższy rok do roku o 68 proc. Marża brutto spadła natomiast do 50,7 proc. z 52,8 proc. osiągniętej rok wcześniej. Natomiast marża operacyjna wyniosła tylko 3,2 proc. wobec 7,7 proc. w roku obrotowym 2020/2021.

Portal bankier.pl zwraca uwagę, że główne przyczyny spadku rentowności to wzrost kosztów, spowodowany inflacją oraz jednorazowy odpis księgowy w wysokości 2,6 mld koron, związany z zamknięciem 181 sklepów w Rosji.

Firma  nie pozostaje obojętna na tę sytuację. Już w listopadzie ogłosiła program cięcia kosztów obejmujący ok. 1,5 tys. etatów. Chce też postawić większy nacisk na sprzedaż internetową. Od pewnego czasu sukcesywnie zmniejsza wiec liczbę sklepów stacjonarnych, zamykając te najmniej rentowne. Z artykułu na Eska.pl dowiadujemy się, że ubiegłoroczne zamknięcia objęły przede wszystkim lokalizacje w Wielkiej Brytanii. Szacuje się, że zlikwidowano co piąty sklep w UK.

W najbliższym czasie sieć H&M ma się zmniejszyć o kolejne 100 sklepów. Obserwatorzy rynku przypuszczają, że w pierwszej kolejności będą to sklepy w Niemczech, gdzie firma ma w tej chwili najwięcej salonów.

Równocześnie sieć testuje koncept H&M Beauty. Pierwszy salon z kosmetykami różnych marek (m.in. Huda Beauty, Smashbox, Anastasia Beverly Hills, KVD czy Origins) został otwarty w stolicy Norwegii.

Czytaj też: Pierwsza drogeria H&M Beauty otwarta

Na razie firma nie zdradza jakie ma plany rozwoju konceptu na innych rynkach. Wiadomo jedynie, że kolejny sklep został otwarty 25 maja, też w Oslo. Nie mamy informacji, czy salony z ofertą kosmetyczną będą powstały także w Polsce – nasze pytania na ten temat pozostają nadal bez odpowiedzi.

W Polsce pierwszy sklep H&M otwarto w 2003 roku. Obecnie sieć posiada u nas 190 sklepów. Oprócz odzieży i akcesoriów oferuje w nich kosmetyki marki własnej.

Czytaj też: H&M poszerza asortyment kosmetyczny. Przyjrzeliśmy się całej ofercie beauty [FOTOREPORTAŻ]

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Sieci i centra handlowe
20.02.2024 10:10
Pepco wycofuje się z Austrii
Pepco ma w ofercie ubrania, zabawki, artykuły gospodarstwa domowego i od niedawna kosmetyki.Pepco
Pepco Group ogłosiło, że zamierza wycofać się z rynku austriackiego, ponieważ nie oczekuje, że osiągnie tam satysfakcjonujący poziom zwrotu z inwestycji. Podjęta decyzja nie będzie miała wpływu na operacje firmy w pozostałych krajach.

W trakcie bieżącej oceny oraz dogłębnego przeglądu wyników finansowych, Grupa podjęła decyzję o zakończeniu swojej obecności na rynku austriackim, motywowaną brakiem perspektyw osiągnięcia satysfakcjonującego poziomu zwrotu z inwestycji. Grupa rozpoczęła działalność w Austrii we wrześniu 2021 roku i aktualnie posiada tam 73 sklepy pod marką Pepco.

Rezygnacja z działalności w Austrii ma na celu poprawienie kondycji finansowej Grupy i zwiększenie jej rentowności w roku 2024, umożliwiając jednocześnie skoncentrowanie się na innych rynkach, które oferują lepsze perspektywy zysków. Decyzja ta nie wpłynie negatywnie na kontynuowanie przez Grupę strategii wzrostu w Europie Zachodniej. Dzisiejsze ogłoszenie nie ma również wpływu na operacje Pepco w innych krajach. Według informacji podanych przez StockWatch, firma zdecydowała się na ten krok z powodu oczekiwań dotyczących niewystarczającego poziomu rentowności. W dniu dzisiejszym wartość akcji spółki spadła o 1,2 proc., osiągając poziom 21,40 zł.

Sieć Pepco w Austrii stanowiła tylko małą część ogólnego przedsięwzięcia firmy. Na zakończenie roku 2023 Grupa posiadała łącznie 4629 sklepów działających w 21 krajach, z czego przeszło 1500 znajdowało się w Polsce, funkcjonując pod markami Pepco i Dealz. W ciągu ostatniego roku finansowego, który zakończył się we wrześniu, liczba sklepów zwiększyła się o ponad 660, a w samym okresie od października do grudnia 2023 roku firma rozszerzyła swoją sieć o ponad 200 nowych placówek. Grupa rozpoczęła swoją działalność na rynku austriackim we wrześniu 2021 roku, i posiada aktualnie 73 placówki pod szyldem marki Pepco.

Czytaj także: Pepco Group otworzy 400 nowych sklepów w 2024 roku

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Sieci i centra handlowe
16.02.2024 10:47
Primark otworzy siódmy sklep w Polsce i zapowiada wejście na Węgry. Do końca 2025 chce mieć 16 sklepów w tej części Europy
Nowy sklep Primark w Bydgoszczy zajmie 3200 mkw. Znajdzie się w nim odzież damska, męska i dziecięca, artykuły wyposażenia domu, a także szeroka oferta kosmetycznaPrimark
​​Primark otworzy swój pierwszy sklep na północy kraju w centrum handlowym Zielone Arkady Bydgoszcz. Będzie to siódmy sklep sieci w Polsce. W tej chwili trwa rekrutacja na stanowiska kierownicze. Równocześnie detalista ogłosił plany otwarcia swojej drugiej lokalizacji w czeskiej Pradze, pierwszej na Węgrzech, a także uruchomienie trzeciego sklepu w Rumunii. Celem firmy do końca 2025 roku jest posiadanie 16 sklepów w sześciu krajach Europy Środkowo-Wschodniej.

​Primark, irlandzka sieć odzieżowa z pokaźną ofertą kosmetyczna, ogłosiła plany otwarcia siódmego sklepu w Polsce, w centrum handlowym Zielone Arkady Bydgoszcz. Będzie to pierwsza lokalizacja Primark na północy kraju, a jej otwarcie zaplanowano w kolejnym roku finansowym (między wrześniem 2024 r. a wrześniem 2025 r.).

Nowy sklep w Bydgoszczy zajmie łącznie 3200 mkw. powierzchni handlowej. Znajdzie się w nim odzież damska, męska i dziecięca, a także kosmetyki i artykuły wyposażenia domu.

Zgodnie z za zapewnieniami sieci już 55 proc. ubrań marki jest wykonanych z materiałów pochodzących z recyklingu lub pozyskiwanych w bardziej zrównoważony sposób. Detalista zobowiązuje się do zwiększenia tej liczby do 100 proc. do 2030 roku. Natomiast wszystkie produkty kosmetyczne marki własnej Ps... i marek wyprodukowanych przez Primark we wspólpracy z innymi firmami sa opatrzone logo programu Leaping Bunny. Gwarantuje ono, że są Cruelty Free - wolne od okrucieństwa. Ani gotowe produkty, ani ich składniki nie są testowane na zwierzętach.

 

Czytaj też: 

Kosmetyki sieci Primark pozytywnie przeszły weryfikację na brak powiązań z testami na zwierzętach  

Primark - sieć odzieżowa z pokaźną ofertą kosmetyczną [FOTOREPORTAŻ] (wiadomoscikosmetyczne.pl)

 

Otwarcie nowego sklepu Primark stworzy do 150 miejsc pracy. Rekrutacja już się rozpoczęła, a oferty pracy (na razie na stanowiska kierownicze) już są dostępne na stronie pl.kariera.primark.com. Kolejne procesy zostaną uruchomione w nadchodzących miesiącach, a możliwości zatrudnienia obejmują stanowiska visual merchandisers, human resources oraz doradców klienta.

Maciej Podwojski, Head of Sales CEE w Primark powiedział:

Plany dotyczące naszego siódmego sklepu w Polsce pokazują nasze zaangażowanie w Europie Środkowo-Wschodniej, w regionie z ogromnym potencjałem przyszłego wzrostu. W tym roku mija pięć lat, odkąd rozpoczęliśmy tutaj swoją działalność, otwierając nasz pierwszy sklep w Lublanie na Słowenii. Jesteśmy dumni z naszych dotychczasowych osiągnięć w Europie Środkowo-Wschodniej, a naszym celem jest posiadanie 16 sklepów w 6 krajach CEE do 2025 roku, tworząc setki miejsc pracy i oferując naszym klientom bardziej zrównoważoną modę w przystępnych cenach.

Jeszcze w tym roku detalista wejdzie na 17. rynek na świecie i 6. w Europie Środkowo-Wschodniej, otwierając sklep w Budapeszcie na Węgrzech, a także uruchomi trzeci sklep w Rumunii, w Timisoarze. Natomiast w przyszłym roku finansowym otworzy drugi sklep w czeskiej Pradze, który dołączy do flagowej lokalizacji na Placu Wacława.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
23. luty 2024 07:31