StoryEditor
Sieci i centra handlowe
18.08.2022 00:00

W dyskontach jest mniej klientów niż przed wakacjami, ale więcej niż przed rokiem

Dyskonty odnotowały w lipcu mniej klientów robiących zakupy niż w czerwcu. Łącznie cały segment odnotował spadek na poziomie 4,3 proc. Jednak porównując sytuację do analogicznego okresu ubiegłego roku, widać większy ruch we wszystkich sklepach, a szczególnie w sieci Netto i Aldi. Mimo to Biedronka, a w drugiej kolejności Lidl wciąż pozostają liderami segmentu, który jako całość odnotował wzrost na poziomie 13,2 proc. – wynika z raportu przygotowane przez Proxi.cloud i UCE Research.

Odwiedzalność dyskontów w lipcu w porównaniu do czerwca br. spadł. Dotyczy to każdej sieci. W Biedronce ruch obniżył się o 4 proc., w Lidlu – o 3,8 proc., w Netto – o 6,4 proc., a w Aldi – o 6,1 proc. Łącznie cały segment odnotował spadek na poziomie 4,3 proc. – wynika z raportu firmy technologicznej Proxi.cloud i platformy analityczno-badawczej UCE Research.

– Straty są nieznaczne, zarówno dla poszczególnych sieci, jak i całego kanału dyskontowej sprzedaży. Mogło to mieć związek z okresem wakacyjnym, kiedy to część klientów wyjechała za granicę, a w konsekwencji nie odwiedzała sklepów tak często, jak miesiąc wcześniej. Konsumenci, którzy zostali w kraju, ale stołowali się poza domem, np. wypoczywając nad morzem czy w górach, również rzadziej robili zakupy spożywcze – wyjaśnia Mateusz Chołuj z Proxi.cloud, jeden ze współautorów badania.

Jednak porównując sytuację na rynku dyskontów z lipca br. do analogicznego okresu ubiegłego roku, widać wzrost ruchu we wszystkich sklepach. Szczególnie duży procentowy skok można zauważyć w przypadku sieci Netto oraz Aldi – odpowiednio o 52,3 proc. i 44,7 proc.. Z kolei wzrosty w Biedronce i Lidlu są przy tym niewielkie – o 9 proc. i 5,8 proc.. Cały segment w tym zakresie odnotował wzrost na poziomie 13,2 proc..

– W przypadku Netto kluczowe znaczenie mogło mieć przejęcie Tesco. Ponadto na wzrost liczby wizyt we wszystkich sieciach wpłynęły podwyżki cen. Sprawiły, że klienci odwiedzali więcej sklepów z wyższą częstotliwością, aby znaleźć jak najtańsze produkty lub ich zamienniki, co wyraźnie widać po powyższych danych – tłumaczy Miłosz Sojka, analityk w Proxi.cloud.

Analogiczne statystyki, jak dla ruchu w sklepach, oszacowano dla liczby unikalnych klientów dyskontów.  W lipcu br. w porównaniu do czerwca dyskonty odnotowały łączną stratę na poziomie 2,2 proc. W Biedronce spadek wyniósł 2,1 proc., w Lidlu – 2,3 proc., w Netto – 2,4 proc., a w Aldi – 4,4 proc..

– W lipcu w porównaniu do czerwca br. we wszystkich sieciach spadek liczby unikalnych klientów był mniejszy niż strata ruchu. Poza siecią Aldi oscylował w okolicach 2 proc. W tym wypadku ponownie może to wynikać z tego, iż lipiec jest okresem wakacyjnym, w którym kupujący częściej wyjeżdżają, w związku z czym rzadziej odwiedzają sklepy spożywcze, szczególnie pierwszego wyboru – stwierdza Mateusz Chołuj.

Z kolei w stosunku do lipca 2021 roku ostatnio liczba unikalnych klientów w całym segmencie praktycznie się nie zmieniła. Nastąpił prawie niewidoczny wzrost, który oscylował na poziomie 0,4 proc. W Biedronce odnotowano niewielki skok – o 0,9 proc.. W Lidlu był on już nieco wyższy i wyniósł 6,3 proc. W Netto liczba unikalnych klientów zwiększyła się niemal o połowę, bo o 46,2 proc., a w Aldi – o ponad jedną trzecią, czyli o 32,2 proc..

– Przez wysoką inflację klienci w poszukiwaniu okazji cenowych są zmuszeni odwiedzać sklepy, w których wcześniej nie bywali. Odwiedzają placówki nawet mocno oddalone od ich domów, by zaoszczędzić jak najwięcej pieniędzy na podstawowych produktach. Dlatego popularność Netto i Aldi mogła wzrosnąć. Oczywiście nie oznacza to, że w tych sieciach jest taniej. Po prostu w danym czasie oferują inne obniżki niż Biedronka czy Lidl – komentują analitycy z UCE Research.

Ostatnim etapem analizy było sprawdzenie udziałów poszczególnych sieci w łącznym ruchu w dyskontach. Porównując wyniki z lipca i czerwca tego roku, wyraźnie widać, że praktycznie nic się nie zmieniło. Biedronka zaliczyła skok o 0,2 proc.. Lidl zyskał 0,1 proc.. Sieć Netto straciła 0,3 proc. w całym ruchu, a Aldi – 0,1 proc.. Spoglądając jednak na dane z lipca br. i analogicznego okresu roku poprzedzającego, można zauważyć wzrost udziału Netto – o 3 proc., a także Aldi – o 0,8 proc., kosztem Biedronki i Lidla. Dwie ostatnie sieci zaliczyły spadki – odpowiednio o 2,5 proc. i 1,4 proc.

– Względnie duży wzrost udziału Netto w rynku dyskontów rok do roku ponownie można wyjaśnić przejęciem sieci Tesco, a co za tym idzie – zwiększeniem liczby sklepów. Mimo wszystko w dalszym ciągu Biedronka, a w drugiej kolejności Lidl wciąż pozostają liderami segmentu – podsumowuje Miłosz Sojka.

***

Analiza została przygotowana na podstawie badań, których podstawą był monitoringiem, którym objęto łącznie ponad 443 tys. konsumentów oraz 5056 placówek sieci dyskontowych, znajdujących się we wszystkich województwach.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Sieci i centra handlowe
08.12.2023 15:30
Sieć Dealz zrealizowała plan na ten rok – ma już 300 sklepów w Polsce
Dealz to takze oferta Dla ciała i Dla Urody oraz oprodukty do prania i sprzątania   Dealz
Dealz otworzył dwa nowe sklepy – pierwszy w Gostyninie oraz trzeci w Bytomiu. Tym samym sieć ma już 300 placówek w Polsce. Udało jej się więc zrealizowac plan rozwoju na ten rok.

Najnowsze dwa sklepy Dealz ruszyły w Gostyninie oraz w Bytomiu. Pierwszy został otwarty w Parku Handlowym Centrum, a drogi w Parku Handlowym Stary Stadion. Bytomski sklep jest trzecim z szyldem Dealz w mieście, a zarazem 300. w Polsce. Tym samym sieć zrealizowała plan rozwoju założony na ten rok.

 

Czytaj też: Dealz przyspiesza ekspansję na polskim rynku. Sieć otworzyła 11 sklepów w ciągu jednego dnia

 

W całym 2023 roku siec Dealz otworzyła ponad 100 sklepów. Ich szyldy znajdują się w ponad 200 miastach w Polsce. W asortymencie każdego sklepu Dealz znajduje się ponad 3 tys. artykułów z 18 różnych kategorii, w tym kosmetyki i detergenty.

 

Czytaj też: Kosmetyki w Dealz – „Wielkie marki, mini ceny” [FOTOREPORTAŻ]

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Sieci i centra handlowe
04.12.2023 13:28
Karolina Stylizacje, Skin Ekspertki, Zuzanna Tonicka i Marta Manowska promują kosmetyki Be Beauty Biedronki
Be Beauty - jedna z kosmetycznych marek własnych Biedronki.
Popularne influencerki z branży beauty Karolina Stylizacje, Skin Ekspertki, Zuzanna Tonicka oraz dziennikarka Marta Manowska promują kosmetyki Biedronki – Be Beauty – w najnowszej kampanii na platformach społecznościowych.

Be Beauty to kosmetyczna marka własna Biedronki, która obejmuje kosmetyki do demakijażu, pielęgnacji twarzy, ciała i włosów. W najnowszej kampanii promocyjnej prezenterka telewizyjna Marta Manowska pokazuje swoją rutynę wieczornej pielęgnacji przy wykorzystaniu produktów tej marki. Poza nią do kampanii zostały zaangażowanie influencerki z branży beauty: Karolina Stylizacje, Skin Ekspertki oraz Zuzanna Tonicka. Twórczynie przedstawiły trzystopniowy proces pielęgnacji, w każdym z nich skupiając się na innym etapie.

Działania obejmują popularne platformy społecznościowe: YouTube, TikTok, Instagram i Facebook. A za akcję odpowiada Lifetube – lider rynku influencer marketingu i ekonomii twórców. W ramach współpracy firma była odpowiedzialna za wybór i współpracę z twórczyniami, biorącymi udział w kampanii, a także za jej przeprowadzenie oraz koordynację. Za zakup mediów do kampanii płatnej odpowiadała agencja  Wavemaker.

Celem kampanii promującej kosmetyki bebeauty jest podniesienie świadomości marki oraz pokazanie zalet i wysokiej jakości kosmetyków. Reklamy promują prosty schemat wieczornej rutyny pielęgnacyjnej. Grupą docelową marki bebeauty są zarówno młode, jak i starsze konsumentki, dla których ważna jest prostota i minimalizm przekazu. Z tego względu kampania skupiała się na przedstawieniu schematu wieczornej rutyny, który jest czymś w rodzaju pielęgnacyjnego ABC – kompleksowego minimum niezbędnego do osiągnięcia zadowalających efektów.

Biedronka oferuje około tysiąca wyrobów marek własnych, które odpowiadają za około 40 proc. całości sprzedaży. Kosmetyczna marka własna Biedronki to Be Beauty, a gama produktów obejmuje kosmetyki do makijażu, demakijażu, pielęgnacji twarzy, ciała i włosów.

Czytaj także: Co znajdziemy na drogeryjnych półkach Biedronki? [FOTOREPORTAŻ]

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
10. grudzień 2023 18:25