StoryEditor
Rynek i trendy
31.01.2022 00:00

Krytyczny analityk czy fan dobrych marek – postawy Polaków wobec zakupów kosmetyków

Krytyczny analityk – to postawa, którą reprezentuje największa grupa kupujących kosmetyki – wynika z raportu Beauty & the Future 2021 Mobile Institute. Cena i skuteczność to dla tego typu kupujących dwie najważniejsze cechy produktu kosmetycznego. Są też tradycjonaliści i fani dobrych marek, nowocześni oraz stawiający na naturalność. Co dla nich się liczy?

Jako konsumenci reprezentujemy tzw. różne postawy zakupowe. W określony sposób robimy zakupy, bierzemy pod uwagę takie, a nie inne czynniki. Firma badawcza Mobile Institute, na potrzeby raportu Beauty & the Future 2021 sklasyfikowała osoby kupujące kosmetyki. Tak powstało 5 typów konsumentów.

KRYTYCZNY ANALITYK

Największa grupa konsumentów kupujących kosmetyki (26 proc.). Takie osoby kupując kosmetyki zawsze uważnie wybierają produkty, sprawdzają skład i szukają najlepszych ofert. Są racjonalni i analityczni, robią zakupy według konkretnego planu. W markach kosmetycznych liczy się dla nich jakość i eksperckość.   

Tacy kupujący zawsze porównują dostępne oferty i zawsze szukają tej najbardziej optymalnej, w najniższej cenie. Cena i skuteczność to dla tego typu kupujących dwie najważniejsze cechy produktu kosmetycznego. Jedna trzecia respondentów weryfikuje skład kosmetyków, a dwie trzecie czytają etykiety przed zakupem. To, co skłoniłoby ich do zapłaceni więcej za kosmetyk, to przede wszystkim jego wydajność.

37 proc. konsumentów zaliczanych do tej grupy w wyniku pandemii zaczęło kupować kosmetyki w sieci lub zintensyfikowało zakupy. Do kupowania kosmetyków przez internet zachęca ich przede wszystkim oszczędność czasu. Natomiast najbardziej zniechęca – nieintuicyjna strona internetowa sklepu. Oczekują, że marka kosmetyczna odpowie na ich pytanie zadane w sieci w ciągu jednej godziny.

Krytyczni analitycy aktywnie szukają opinii na temat produktów kosmetycznych, których zakup rozważają. Informacji o nowościach szukają przede wszystkim w gazetkach reklamowych. Zwracają uwagę głównie na profesjonalizm influencerów.

70 proc. krytycznych analityków korzysta z usług kosmetycznych regularnie, bądź raz na jakiś czas. Najczęściej chodzą do tych samych specjalistów, np. do fryzjera. Tutaj również głównym kryterium wyboru jest atrakcyjna cena usługi.

TRADYCJONALISTA

24 proc. konsumentów reprezentuje postawy zakupowe, które kwalifikują ich do tej grupy. Kupowanie kosmetyków jest dla nich często obowiązkiem, za którym nie przepadają. Aż 41 proc. tradycjonalistów nie lubi testować nowych kosmetyków. Gdy znajdą już odpowiedni produkt dla siebie, to stale go kupują.

W markach kosmetycznych cenią przyjazność, solidność i tradycję. Najchętniej kupują sprawdzone produkty od popularnych marek. Do marki kosmetycznej przekonują ich głównie atrakcyjne ceny oraz dobre opinie (34 proc.).

Inspiracje dotyczące produktów kosmetycznych czerpią przede wszystkim od swojej rodziny lub przyjaciół. Również polecenie rodziny lub znajomych skłoniłoby ich do zapłacenia więcej za kosmetyk. Uważają, że rekomendacje rodziny są najbardziej wiarygodne.

To, co zachęca tradycjonalistów do kupowania kosmetyków przez internet to przede wszystkim możliwość podjęcia decyzji na spokojnie. Deklarują, że po pandemii częściowo utrzymają swoje wydatki na kosmetyki online, ale też zaczną kupować więcej w sklepach stacjonarnych (47 proc.). 20 proc. z nich chciałoby się podzielić pomysłem na ulepszenie marki lub produktu. Najlepiej przez specjalne miejsce wyznaczone w e-sklepie  lub na stronie internetowej marki.

61 proc. tradycjonalistów korzysta z usług kosmetycznych. Najczęściej chodzą do tych samych specjalistów, np. do kosmetyczki. Nie są skłonni do zmian. Umawiają się na wizyty telefonicznie lub bezpośrednio w salonie.

FAN DOBRYCH MAREK

21 proc. kupujących kosmetyki. Idealni kandydaci do testowania nowości. Kupowanie kosmetyków jest dla nich przyjemności, uwielbiają odkrywać nowinki. Kierują się instynktem i przeczuciem, że dany kosmetyk do nich pasuje.

Można byłoby powiedzieć, że to gadżeciarze i wzrokowcy. W markach kosmetycznych liczy się dla nich przede wszystkim ekskluzywność i to, jakie robią wrażenie.

Kupując kosmetyki, zwracają uwagę głównie na cenę i markę. 39 proc. weryfikuje skład produktów kosmetycznych przed zakupem. Kosmetyki naturalne kupują głównie ze względu na ich piękne zapachy.

Wybierając produkty i marki kosmetyczne kierują się rekomendacjami zaufanych przyjaciół i znajomych. Jedna piąta fanów dobrych marek poszukuje inspiracji kosmetycznych na kanałach YouTube'a.37 proc. deklaruje, że do kupowania produktów danej marki zniechęcają ich przede wszystkim złe opinie o niej. Marka kosmetyczna powinna odpowiadać na ich zgłoszenia lub pytania w ciągu jednej godziny.

Do zakupów w sklepach stacjonarnych zniechęca ich przede wszystkim  niekompetentna obsługa (20 proc.). Natomiast w przypadku zakupów online denerwuje ich nieintuicyjna strona internetowa sklepu (29 proc.).

72 proc. regularnie, bądź od czasu do czasu korzysta z usług kosmetycznych. Najważniejsze są dla nich profesjonalizm i wysoki poziom usług w danym salonie.

  

STAWIAJĄCY NA NATURALNOŚĆ

Fani kosmetyków naturalnych stanowią 17 proc. kupujących kosmetyki. Robią zakupy bardzo świadomie. Zwracają uwagę na skład, jakość oraz zdobyte przez markę i produkt certyfikaty i wyróżnienia. Zakup kosmetyków to dla nich przede wszystkim świadomy wybór, kupują zawsze określone produkty.

Kupując kosmetyki, zwracają uwagę przede wszystkim na ich jakość. Nawet jeśli miałby kosztować więcej.

52 proc. weryfikuje skład kosmetyków przed zakupem. Pytają o składniki kosmetyków obsługę w drogerii lub deklarują, że sami znają się na tym. 82 proc. czyta etykiety kosmetyków przed ich zakupem, a 74 proc. aktywnie szuka opinii na ich temat. 45 proc. uważa, że kosmetyk naturalny musi posiadać odpowiedni certyfikat.

80 proc. jest zdania, że kosmetyki naturalne są bezpieczniejsze niż konwencjonalne. To, co skłania ich do wyboru danego kosmetyku, to przede wszystkim naturalne składniki.

60 proc. zwraca uwagę na to, jak zapakowane są produkty kosmetyczne, które zamierzają kupić.

To osoby, dla których istotny jest ich wygląd – w skali 1:6 wyceniają wagę tego czynnika na 4,48.  66 proc. Stawiających na naturalność lubi swoje ciało. 54 proc. z nich dba o siebie zdrowo się odżywiając. 71 proc. z nich korzysta regularnie lub raz na jakiś czas z usług kosmetycznych.

Od influencerów testujących kosmetyki oczekują przede wszystkim rzetelności i dokładności informacji.

31 proc. chciałoby mieć możliwość podzielenia się z marką kosmetyczną pomysłem na jej ulepszenie.

NOWOCZEŚNI

Najmniejsza grupa (12 proc.) kupujących kosmetyki. To przede wszystkim mieszkańcy dużych miast i osoby, które dobrze oceniają swoją sytuację materialną. Przy zakupach kierują się instynktem (42 proc.).

Do tej grupy należą osoby, które z chęcią skorzystałyby z nowoczesnych rozwiązań takich, jak ponowne napełnianie opakowań, subskrypcja na kosmetyki, czy filtry ułatwiające wybór konkretnego kosmetyku.

To również konsumenci, którzy bardzo chętnie zamawialiby usługi kosmetyczne do domu. Ich codzienny wygląd jest dla nich bardziej istotny niż generalnie dla internautów. Umawiają się na wizyty w salonie kosmetycznym korzystając z internetu. Do danego salonu kosmetycznego przekonuje ich przede wszystkim miła atmosfera (30 proc.).

Inspiracji kosmetycznych szukają przede wszystkim na portalach branżowych oraz blogach. Zwracają uwagę, czy kupowany produkt ma certyfikaty ekologiczne. Weryfikują skład kosmetyków za pomocą dedykowanych aplikacji.

Aż 87 proc. z nich aktywnie poszukuje opinii na temat produktów, których zakup planują. 60 proc. z nich lubi testować nowe kosmetyki, 15 proc. rzadko kupuje dany produkt po raz drugi. Przeznaczenie (np. konkretny typ cery) to czynnik, który jest dla nich szczególnie istotny podczas wyboru kosmetyku. 

Chcieliby mieć możliwość ponownego użycia opakowania, przede wszystkim ze względu na środowisko naturalne (28 proc.).

Raport Beauty & the Future 2021 powstał na podstawie badania zrealizowanego przez Mobile Institute. Badanie zostało przeprowadzone na przełomie sierpnia i września 2021 roku z wykorzystaniem metody CAWI (Computer-Assisted Web Interview) – responsywnych ankiet elektronicznych emitowanych na stronach w wysyłce mailowej. Zebrano odpowiedzi od 2076 internautów.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
13.09.2025 14:13
Rozdaliśmy Perły Rynku 2025! Do jakich firm i za jakie nowości produktowe trafiły statuetki? [GALERIA]
Perły Rynku 2025 - gala
Perły Rynku 2025 - gala / Wydawnictwo Gospodarcze mat.pras.
Perły Rynku 2025 - gala
Perły Rynku 2025 - gala / Wydawnictwo Gospodarcze mat.pras.
Perły Rynku 2025 - gala
Laureaci Pereł Rynku Kosmetycznego 2025 / Wydawnictwo Gospodarcze mat.pras.
Perły Rynku 2025 - gala
Laureaci Pereł Rynku FMCG 2025 / Wydawnictwo Gospodarcze mat.pras.
Perły Rynku 2025 - gala
Perły Rynku 2025 - gala
Perły Rynku 2025 - gala
Perły Rynku 2025 - gala
Gallery

W kolejnej edycji badań Perły Rynku eksperckie jury wybrało nowości kosmetyczne oraz FMCG o największym potencjale, by stać się bestsellerami. Menedżerowie, odpowiedzialni za politykę asortymentową ponad 60 wiodących sieci detalicznych, sklepów internetowych oraz platform e-commerce w Polsce, wybrali najbardziej obiecujące nowości roku. Przedstawiamy werdykt tego wyjątkowego jury.

12 września 2025 r. w stołecznym hotele Arche Krakowska odbyła się uroczysta gala wieńcząca tegoroczną edycję badań Perły Rynku FMCG oraz Perły Rynku Kosmetycznego.

Co jest celem badania Perły Rynku?

Celem badań Perły Rynku niezmiennie pozostaje wskazanie nowości produktowych o największym potencjale na sprzedażowy sukces w różnych rodzajach sklepów, od stacjonarnych spożywczych począwszy, przez drogerie, perfumerie, apteki, na e-sklepach i platformach internetowych kończąc. 

O unikalności tego badania decyduje to, kto dokonuje oceny produktów. Jest to grono złożone z praktyków rynku – menedżerów, którzy odpowiadają za politykę asortymentową w najbardziej liczących się firmach detalicznych w kraju. 

Co ocenia jury badania Perły Rynku? 

To oni, wraz ze swoimi zespołami, analizują każdy produkt zgłoszony do badania. Ich ocenie podlegają takie cechy jak: jakość, skład, innowacyjność funkcjonalność, a także smak czy zapach danego wyrobu.

Jurorzy badania Perły Rynku analizują też każdy wyrób, który bierze w nim udział pod kątem rekomendowanej dla niego ceny detalicznej, opakowania, działań marketingowych mających wspierać jego sprzedaż, a także tego czy wpisuje się on w trendy konsumenckie. 

Dzięki tak dogłębnej i profesjonalnej analizie firmy zgłaszające swoje produkty do badania Perły Rynku mogą dowiedzieć się jak są one odbierane przez retailerów reprezentujących różne kanały sprzedaży i czy widzą oni dla tych wyrobów miejsce w swojej ofercie.

W tym miejscu serdecznie dziękujemy wszystkim jurorom za zaangażowanie w ten projekt. 

Badanie Perły Rynku jest organizowane cyklicznie od kilkunastu lat przez Wydawnictwo Gospodarcze, które wydaje biznesowe portale wiadomościhandlowe.pl, wiadomoscikosmetyczne.pl, franczyzawhandlu.pl oraz magazyn „Wiadomości Handlowe”.

Organizuje również znane branżowe konferencje: Retail Trends i Forum Branży Kosmetycznej.

Poniżej przedstawiamy listę produktów zakwalifikowanych do tegorocznej edycji badań Perły Rynku FMCG oraz Perły Rynku Kosmetycznego, wraz z tytułami: “złoto”, “srebro”, “brąz”, wynikającymi ze średniej liczby punktów przyznanych im przez jurorów. 

Perły Rynku Kosmetycznego 2025: 
image
Laureaci Pereł Rynku Kosmetycznego 2025
Wydawnictwo Gospodarcze mat.pras.

  • Linia żeli i balsamów do ciała Lactourea, Lactovit, 3 produkty, AC Marca Poland -  SREBRO;
  • Krem modelujący owal twarzy Face Contour Architect, Arkana Cosmetics - BRĄZ;
  • Linia kosmetyków do pielęgnacji twarzy Mikrobiom, 4 produkty, Awesome Cosmetics - SREBRO;
  • Linia kosmetyków do pielęgnacji włosów Hery by Berry, 6 produktów, Chantal - SREBRO;
  • Olejek chroniący zarost przed siwieniem Silverfree, Roomcays, Coloris - SREBRO;
  • Naturalny antyperspirant w sztyfcie Roomcays, Coloris - BRĄZ;
  • Naturalny dezodorant w sztyfcie bez sody Ecosoft, Coloris - BRĄZ;
  • Linia kosmetyków do pielęgnacji twarzy w sztyfcie Food4Face, Ecosoft, 4 produkty, Coloris - BRĄZ;
  • Linia żeli pod prysznic i płynów do kąpieli Tesori d‘Oriente, 2 warianty, Corri - SREBRO;
  • Kolorowa pianka do mycia i zabawy Bobini Fun, 2 warianty, Dr. Miele Cosmed Group - SREBRO;
  • Linia żeli pod prysznic Mood Care, Apart, 3 warianty, Dr. Miele Cosmed Group - BRĄZ;
  • Linia serum do twarzy Green Pharmacy, 4 warianty, Elfa Pharm - SREBRO;
  • Linia kosmetyków do stóp Green Pharmacy, 7 produktów, Elfa Pharm - SREBRO;
  • Linia kosmetyków dla dzieci Jelp Baby 0+, 5 produktów, Europe Distribution Group -ZŁOTO;
  • Multifunkcyjne mleczko do ciała Essential Care, Mustela Maternite Expanscience Laboratoires - SREBRO;
  • Krem do ciała uzupełniający lipidy Stelatopia+, Mustela Expanscience Laboratoires - SREBRO;
  • Linia kosmetyków do włosów Intensywne Nawilżenie, Eva Natura, 6 produktów, Fabryka Kosmetyków Pollena-Ewa - BRĄZ;
  • Linia kosmetyków do pielęgnacji twarzy Cica Care, 3 produkty, Floslek - SREBRO + WYBÓR REDAKCJI;
  • Linia kosmetyków do pielęgnacji ust Lip Care, 5 wariantów, Floslek - SREBRO;
  • Linia olejków do ust z efektem błyszczyku Sweet Kiss Lip Oil Gloss, 8 wariantów, Golden Rose - SREBRO;
  • Linia hydrożelowych maseczek do twarzy The Real Mask, Holika Holika, 4 warianty, MyAsia A&K Beauty Krzysztof Chwesiuk - SREBRO;
  • Innowacyjny program do pielęgnacji twarzy, Natural Face Box, Naturéa - BRĄZ;
  • Suchy bezzapachowy szampon do włosów Sensitive Scalp, Batiste, Ocean Trade -  SREBRO;
  • Mazidło Opatrunkowe z nagietkiem do regeneracji skóry suchej i popękanej, Opcja Natura - SREBRO;
  • Serum przeciwzmarszczkowe Koktajl pod oczy Kofeina Opuncja, Opcja Natura -  SREBRO;
  • Skoncentrowany krem na suche i popękane pięty z mocznikiem Anty Tarka, Opcja Natura - SREBRO;
  • Balsam do ciała z biofermentem Atop Stop, Opcja Natura - SREBRO;
  • Biożel do higieny intymnej z biofermentem, Opcja Natura - SREBRO;
  • Woda perfumowana dla kobiet Halloween My Wish, Polkospa Anna Rakocińska - BRĄZ;
  • Zestaw kosmetyków pielęgnacyjnych dla mężczyzn Sigma Men, 3 produkty, Sigma Men - SREBRO;
  • Linia kremów z filtrem SPF Lebelage Sun, 9 wariantów, Sonia - SREBRO;
  • Linia szczoteczek do zębów Gum Soft-Picks, 9 wariantów, Sunstar Europe - SREBRO;
  • Linia kosmetyków wspomagających walkę z katarem dla dzieci i całej rodziny Sio Gilu, 3 produkty, TRM - SREBRO;
  • Linia kosmetyków do włosów Trychologiczna Pielęgnacja, 7 produktów, Venita Fabryka Kosmetyków - SREBRO;
  • Linia kosmetyków do wybielania zębów Alpine White, 3 produkty, Volt Baltija Polska - BRĄZ;
  • Linia kosmetyków do pielęgnacji twarzy dla mężczyzn Men Rock, 4 produkty, Volt Baltija - BRĄZ.

Redakcja "Wiadomości Kosmetycznych" przyznała również własne nagrody i tytuł "Wybór Redakcji" jednemu produktowi i dwom liniom zgłoszonym do badania Perły Rynku Kosmetycznego. Otrzymały je:

  • Linia kosmetyków do pielęgnacji włosów Hery by Berry, 6 produktów, Chantal
  • Linia kosmetyków do pielęgnacji twarzy Cica Care, 3 produkty, Floslek
  • Serum przeciwzmarszczkowe Koktajl pod oczy Kofeina Opuncja, Opcja Natura  

Perły Rynku FMCG 2025:
image
Laureaci Pereł Rynku FMCG 2025
Wydawnictwo Gospodarcze mat.pras.

  • Linia napojów Ice tea z nata de coco Hello Day! Magico, 3 warianty, Agus - SREBRO;
  • Linia napojów owocowych z nata de coco Hello Day! Magico, 6 wariantów, Agus - SREBRO;
  • Linia przysmaków dla kotów Ciao Churu, 8 wariantów, Azan - SREBRO;
  • Linia skyrów z tapioką lub chia Bakoma, 4 warianty, Bakoma - ZŁOTO;
  • Linia skyrów pitnych Bakoma Men, 4 warianty, Bakoma - ZŁOTO;
  • Linia jogurtów mochi Bakoma, 3 warianty, Bakoma - SREBRO;
  • Linia ciastek Delisana Mini Family, 7 wariantów, Biscuit International - SREBRO;
  • Napoje bezalkoholowe Blitzbee, 2 warianty, Blitz Natural Power - SREBRO;
  • Taśma naprawcza Python, Bripox - BRĄZ;
  • Klej do obuwia Tadam, Bripox - SREBRO;
  • Hamburgery Duda High Protein, Cedrob Foods - SREBRO;
  • Kabanosy Duda High Protein, Cedrob Foods - SREBRO;
  • Kurczak gotowany Duda, Cedrob Foods - SREBRO;
  • Pierś w galarecie Duda, Cedrob Foods - BRĄZ
  • Płyny do płukania tkanin Tesori d‘Oriente, 2 warianty, Corri - SREBRO;
  • Wiejska przekąskowa z Wadowic Bracia Dobrowolscy (150 g), Dobrowolscy - SREBRO;
  • Linia batonów czekoladowych Dare, 3 warianty, ETi European Food Industries - SREBRO;
  • Chipsy ziemniaczane Moonsy, 2 warianty, Eurowafel - SREBRO;
  • Papier toaletowy Naturesse, 2 warianty, Firma W.Lewandowski - SREBRO;
  • Ryż Akitakomachi Sen Soy (1 kg), Flavor Hub - SREBRO;
  • Linia chipsów nori Sen Soy, 4 warianty, Flavor Hub - SREBRO;
  • Płatki nori Sen Soy, 2 warianty, Flavor Hub - BRĄZ;
  • Chleb królewski premium Balviten (250 g), 2 warianty, Glutenfree24 - SREBRO;
  • Płyny do mycia naczyń Ludwik Maxx Power, 2 warianty, Grupa Inco - SREBRO;
  • Kapsułki do zmywarek Ludwik Maxx Power Plus, Grupa Inco - SREBRO;
  • Linia przekąsek Helio Tropical Bites, 5 produktów, Helio - SREBRO;
  • Przekąska z suszonych jabłek Helio Stixy, Helio - SREBRO;
  • Olej Polski, Komagra - SREBRO;
  • Ahmad Tea English Tea No.1 (20 torebek), Levant Foods - SREBRO;
  • 5-cio komorowe kapsułki do prania z perełkami zmiękczającymi Mill, 2 warianty, Madonis - SREBRO;
  • Musztardy premium Mosso, 2 warianty, Mosso Kewpie Poland - SREBRO;
  • Sery żółte keto i protein OSM Sierpc Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska w Sierpcu - SREBRO;
  • Preparaty do czyszczenia Dasty Degreaser (1000 ml) 2 warianty, Optymer Trade - BRĄZ;
  • Wino Carrousel Bordeaux Maison Bouey, PH Bordopol - BRĄZ;
  • Linia bułek do burgerów i hot-dogów Oskroba, 4 warianty, Piekarnia Oskroba - SREBRO;
  • Linia czekolad i wafli Nestlé Damak, 7 wariantów, Pilot International - SREBRO;
  • Linia posypek do popcornu Planteon, 3 warianty Planteon - SREBRO;
  • LInia bezalkoholowych win JP. Chenet 0.0%, 3 warianty, Platinum Wines - SREBRO;
  • Linia przetworów warzywnych i owocowych Polan, 6 produktów, Polan - SREBRO;
  • Linia dań gotowych Prawie Gotowe, 6 produktów, Polan - BRĄZ;
  • Naturalne mieszanki ziołowe Pripravka, 3 produkty, Pripravka - SREBRO;
  • Linia azjatyckich sosów Wok Sauces, 5 produktów, Pripravka - SREBRO;
  • Mokra karma dla psów dorosłych Natural, jagnięcina z gęsiną i marchewką (400 g), Pupil Foods - SREBRO;
  • Linia wód mineralnych Rodowita (1 l), 4 warianty, Rodowita z Roztocza - ZŁOTO;
  • Sery żółte Serdeczny, 2 warianty, Sertop - SREBRO;
  • Linia chrupek kukurydzianych Nomz, 5 wariantów, Snacklab - SREBRO;
  • Linia przekąsek owocowych Fruit Mood, 6 wariantów, Sofio - SREBRO;
  • Linia obwarzanków Bublini, 3 warianty, Sofio - BRĄZ;
  • Linia konserw Żelazna Rezerwa, Sokołów, 3 warianty, Sokołów - SREBRO;
  • Onigiri Sushi4You, 3 warianty Sushi & Food Factor - SREBRO;
  • Zestawy sushi Sushi4You, 3 warianty, Sushi & Food Factor - SREBRO;
  • Wina Villa Armira, 2 warianty, TiM - BRĄZ;
  • Linia kostek do toalet Toilet Tapes, 9 wariantów, Toilet Tapes - SREBRO;
  • Owoce liofilizowane Kresto, 2 warianty, Vog Polska SREBRO;
  • Linia napojów energetyzujących Energy Blast, 5 wariantów, XL Energy Marketing - BRĄZ;
  • Linia napojów bezalkoholowych Groove Mocktail, 5 wariantów, XL Energy Marketing -  BRĄZ;
  • Zestaw do sprzątania Circular Rubi, Eco Ego, York PL - BRĄZ;
  • Linia wędlin Wędzarz, 4 produkty, Zakład Przetwórstwa Mięsa Matthias - SREBRO.

Dodatkowo redakcja "Wiadomości Handlowych" przyznała własne nagrody i tytuł "Wybór Redakcji" trzem liniom produktowym zgłoszonym do badania Perły Rynku FMCG. Otrzymały je:

  • Linia przysmaków dla kotów Ciao Churu, 8 wariantów, Azan;
  • Płyny do płukania tkanin Tesori d‘Oriente, 2 warianty, Corri;
  • Linia chipsów nori Sen Soy, 4 warianty, Flavor Hub.

W gali podsumowującej tegoroczną edycję badań Perły Rynku uczestniczyli dostawcy, którzy zgłosili swoje nowości do oceny oraz jurorzy, którzy je oceniali. Uroczystość poprowadzili Bartosz Tesławski, prezes Wydawnictwa Gospodarczego, które jest organizatorem badania oraz Bożena Graczyk, kierownik projektu Perły Rynku.

Partnerem wydarzenia był Amazon – globalna platforma e-commerce.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
11.09.2025 13:37
Jak zmywamy naczynia? Zależnie od kraju: w Katarze krótko, w Niemczech wybieramy tabletki do zmywarki.
Tabletki do zmywarki to ulubiona forma detergentów Niemców i Niemek.DM drogerie

Zmywanie naczyń to czynność codzienna, która jednak w różnych częściach świata wygląda zupełnie inaczej. Z raportów International Flavors & Fragrances Dishwashing Habits Reports 2022 i 2024 wynika, że preferencje dotyczące metod czyszczenia naczyń oraz wybór detergentów są silnie związane z tradycją, kulturą i stylem życia. W Europie aż 48 proc. osób korzysta przede wszystkim ze zmywarek automatycznych, co czyni ten region liderem w tym zakresie. To wyraźny kontrast wobec wielu innych części świata, gdzie dominuje ręczne mycie.

W Azji aż 90 proc. respondentów deklaruje, że przynajmniej raz dziennie zmywa naczynia ręcznie. Jeszcze większą intensywność mycia obserwuje się na Bliskim Wschodzie i w Afryce (MEA), gdzie 60 proc. osób wykonuje tę czynność ręcznie co najmniej dwa razy dziennie. Tak wysoka częstotliwość wskazuje na istotne znaczenie kulturowe oraz religijne czystości w tych regionach.

Wybór konkretnych programów i cykli w zmywarkach również różni się w zależności od kraju. We Francji 45 proc. użytkowników zmywarek korzysta najczęściej z trybu Eco, podczas gdy w Katarze 72 proc. wybiera cykl krótki. Te dane odzwierciedlają lokalne priorytety – we Francji nacisk na oszczędność energii i wody, a w Katarze na szybkość i wygodę.

Preferencje konsumentów dotyczą również form detergentów. W Niemczech aż 67 proc. kupujących wybiera tabletki do zmywarek, co wskazuje na ich praktyczność i popularność na tamtejszym rynku. Z kolei w Stanach Zjednoczonych 30 proc. konsumentów sięga najczęściej po żele, które umożliwiają bardziej elastyczne dozowanie produktu.

Specyficzne zwyczaje związane ze wstępnym przygotowaniem naczyń widoczne są w Ameryce Łacińskiej i Australii. W krajach Ameryki Łacińskiej 51 proc. osób regularnie namacza naczynia kilka razy w tygodniu, a w Australii aż 78 proc. badanych płucze lub wstępnie myje naczynia przed umieszczeniem ich w zmywarce. Te nawyki pokazują, że w wielu kulturach czystość naczyń nie zaczyna się dopiero w zmywarce, ale już na etapie wstępnej pielęgnacji.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
16. wrzesień 2025 10:28