StoryEditor
Rynek i trendy
06.06.2024 15:37

Marki luksusowe ruszają na podbój Warszawy. Siła nabywcza mieszkańców stolicy rośnie

Luksusowe zakupy są coraz dostępniejsze dla warszawiaków i warszawianek. / Getty Images Signature
Dane z najnowszych raportów GFK wskazują na znaczący wzrost inwestycji luksusowych marek w Warszawie, podkreślając rosnącą siłę nabywczą mieszkańców oraz atrakcyjność stolicy dla zagranicznych inwestorów.

Warszawa coraz bardziej przyciąga luksusowe marki, co potwierdzają najnowsze dane GFK. Od 2019 do 2023 roku, siła nabywcza warszawiaków zwiększyła się o 37 proc., co czyni stolicę atrakcyjnym miejscem dla inwestycji. Wzrost ten przekłada się na rozwój ulic handlowych, które stają się domem dla prestiżowych marek takich jak Omega czy Rolex, a wkrótce również włoska marka Bulgari otworzy tu swój pierwszy butik w Polsce.

W Warszawie ulokowały swoje pierwsze butiki także prestiżowe marki kosmetyczne, takie jak Jo Malone i Guerlain. Pierwszy pop-up store otworzyła także marka Armani (pod linkami zobacz, jak wyglądają). 

Podobnie rośnie ogólnonarodowa zamożność. Według danych Credit Suisse, w ciągu ostatniej dekady wartość majątku na osobę dorosłą w Polsce wzrosła z 33 tys. dolarów do prawie 53 tys. dolarów. To zwiększenie majątku o 24,4 proc. w ciągu ostatnich pięciu lat pokazuje, że Polska staje się coraz ważniejszym graczem na rynku luksusowym.

Rozwój ulic handlowych w Warszawie jest stymulowany przez rosnącą liczbę turystów, z których w 2023 roku odnotowano 4,6 mln osób. Miasto, uznane za najlepszą destynację turystyczną w Europie, przyciąga zamożnych odwiedzających, głównie z Ukrainy, USA, Wielkiej Brytanii, Niemiec i Litwy. Zainteresowanie to przekłada się na rozwój sieciowych, luksusowych hoteli, takich jak Barcelo Powiśle czy Raffles Europejski, które z kolei przyciągają potencjalnych nabywców dóbr luksusowych i tworzą przestrzeń dla ekskluzywnych marek.

Zwiększające się zainteresowanie Warszawą jako centrum luksusowych zakupów nie tylko umacnia pozycję miasta w Europie, ale również pokazuje, jak zmieniają się wzorce konsumenckie na lokalnym rynku. To wszystko sprawia, że stolica Polski staje się coraz ważniejszym punktem na mapie globalnych inwestycji w luksus.

Czytaj także: Polska przodowała w sprzedaży dóbr luksusowych w Europie Środkowo-Wschodniej w 2023 r. — powodem bogatsi Ukraińcy

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
15.10.2025 14:33
La Roche-Posay: 50 proc. chorych dermatologicznie doświadcza przemocy lub nękania
Problemy z trądzikiem zaostrzają się latem w wyniku ekspozycji cery na słońce.Pixabay

Badanie epidemiologiczne Scars of Life, przeprowadzone przez markę dermokosmetyczną La Roche-Posay, pokazuje, że choroby skóry – takie jak egzema, trądzik czy blizny – mają głęboki wpływ nie tylko na zdrowie fizyczne, lecz także psychiczne pacjentów. Wyniki ankiety, w której wzięło udział 30 000 dorosłych z 27 krajów, wskazują, że dla wielu osób problemy skórne stają się źródłem stygmatyzacji, niskiego poczucia własnej wartości i wykluczenia społecznego.

Z danych wynika, że połowa światowej populacji ma przynajmniej jedną bliznę — powstałą w wyniku urazu, choroby skóry, skutków ubocznych leczenia nowotworów lub ekspozycji na słońce. Dla wielu badanych blizny te stanowią trwałe źródło dyskomfortu psychicznego. Aż 71 proc. osób zmagających się z trądzikiem deklaruje obniżoną pewność siebie, natomiast 47 proc. pacjentów cierpiących na egzemę – zarówno w dzieciństwie, jak i dorosłości – przyznaje, że woli ukrywać swoje ciało.

Skutki społeczne chorób skóry są równie poważne. Połowa respondentów doświadczyła przemocy słownej lub nękania, 36 proc. czuło się wykluczonych, a 43 proc. zmagało się z negatywnym obrazem własnego ciała. U 40 proc. osób z egzemą problemy skórne miały bezpośredni wpływ na życie uczuciowe lub seksualne. Dane te podkreślają, że zdrowie skóry stanowi ważny element dobrostanu psychicznego, a jego zaniedbanie może prowadzić do izolacji społecznej.

La Roche-Posay zwraca uwagę, że konsekwencje schorzeń skórnych sięgają także sfery medycznej. Według badania aż 50 proc. pacjentów onkologicznych przerywa leczenie z powodu zmian skórnych będących efektem ubocznym terapii. Pokazuje to, jak istotne jest holistyczne podejście do pielęgnacji skóry, obejmujące nie tylko aspekty dermatologiczne, lecz także emocjonalne i psychologiczne.

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) już wcześniej uznała zdrowie skóry za globalny priorytet zdrowotny, apelując o działania ograniczające zarówno fizyczne dolegliwości, jak i stygmatyzację, lęk oraz stres, które im towarzyszą. Wyniki badania Scars of Life wpisują się w ten apel, podkreślając konieczność dalszych badań i wdrażania rozwiązań wspierających osoby dotknięte chorobami skóry – nie tylko w kontekście leczenia, ale i jakości życia.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
15.10.2025 10:41
UCE Research: Chemia gospodarcza i środki higieny osobistej znacznie podrożały we wrześniu
We wrześniu powróciła silna presja cenowa, związana z rosnącymi kosztami produkcji i logistyki - to przełożyło się na podwyżki cenMarzena Szulc

Według analizy ponad 93 tys. cen detalicznych, we wrześniu w sklepach najbardziej zdrożały art. tłuszczowe (o 11,9 proc. rdr.). To był jedyny dwucyfrowy wzrost rdr. na 17 analizowanych kategorii. Poza tym w ścisłej czołówce drożyzny widać chemię gospodarczą z podwyżką rdr. na poziomie 7,7 proc., która podrożała nawet nieco więcej niż kawa (7,4 proc.).

Co ciekawe, najmniej podrożały słodycze i desery – tylko o 2,5 proc. rdr. W sumie 14 kategorii było na plusie, a trzy znalazły się na minusie. Potaniały natomiast karmy dla zwierząt – o 1,9 proc., warzywa (1,5 proc.), jak również art. dla dzieci – o 0,9 proc. rdr.

Z najnowszej edycji raportu „Indeks cen w sklepach detalicznych”, autorstwa UCE Research i Uniwersytetu WSB Merito, wynika, że we wrześniu br. na 17 analizowanych kategorii produktów 14 było na plusie, a 3 znalazły się na minusie. 

Najbardziej zdrożały art. tłuszczowe (o 11,9 proc. rok do roku). Natomiast na drugiej pozycji wrześniowego rankingu znalazła się chemia gospodarcza, która podrożała o 7,7 proc. rdr. (w sierpniu -1,1 proc., w lipcu +7,9 proc. rdr.). 

Taka różnica w skali miesiąca wynika z sezonowości. W wakacje popyt na wiele tego typu produktów był niższy, a promocje tymczasowo obniżały ceny. We wrześniu powróciła silna presja cenowa, związana z rosnącymi kosztami produkcji i logistyki, co przełożyło się na skokowy wzrost dynamiki cen – tłumaczy dr Agnieszka Łopatka z Uniwersytetu WSB Merito.

Podobne wzrosty rdr. widać w przypadku środków higieny osobistej – we wrześniu ich ceny wzrosły o 6,2 proc. (poprzednio +3,9 i 8,2 proc. rdr.). 

Producenci środków higieny osobistej ponownie zaczynają przenosić na klientów wyższe ceny surowców, takich jak celuloza, chemikalia czy opakowania – wskazuje ekspert.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
16. październik 2025 22:22