StoryEditor
Rynek i trendy
15.06.2021 00:00

W handlu nie będzie powrotu do stanu sprzed COVID-19

–  Wygrają ci, którzy  umiejętnie zarządzają ceną i kategoriami oraz wykorzystują ten czas na budowę lojalności swoich klientów, bo pandemia będzie nadal wpływać na zachowania konsumenckie – mówił Arkadiusz Gęsicki, Lider EY-Parthenon w Polsce i Krajach Bałtyckich, ekspert Sektora Handlu i Produktów Konsumenckich podczas Retail & FMCG Congress 2021.

Pandemia będzie nam towarzyszyć przez kolejne lata w mniejszym lub większym stopniu i będzie wpływać na zachowania konsumentów - uważa Arkadiusz Gęsicki cytowany przez wiadomoscihandlowe.pl. Już prowadzimy inny styl życia.  

Lockdown sprawił, że koszyk zakupowy mocno uległ zmianie – wydatki na rozrywkę czy spotkania zostały przesunięte w kierunku zakupów na potrzeby bardziej podstawowe, konsumenci zwracają też większą uwagę na zdrowe produkty. Jednak ponad 80 proc. boi się o pracę i swoją przyszłość i finanse. W związku z tym wielu oszczędza – zauważył Arkadiusz Gęsicki.

Według niego ludzie oszczędzają pasywne, nie aktywnie. Dlatego, gdy następuje chwilowe odmrożenie gospodarki, pojawia się naturalna potrzeba wydania pieniędzy. Stąd wzrost sprzedaży dóbr luksusowych, bardziej jednak dostrzegalny na świecie, a mniej w Polsce.

Jak wyjaśniał, w Polsce widać raczej niepewność konsumentów o sytuację finansową w przyszłości. Stąd wzrost zainteresowania produktami private label. Przy tym jednak zmiana stylu życia  sprawia, że zwiększa się popularność produktów zdrowych, ale przy zachowaniu rozsądku cenowego.

Ekspert zwrócił uwagę, że pandemia to moment prawdy dla retailerów. Kto elastycznie potrafił reagować na oczekiwania konsumenckie – najlepiej zarządzał ceną, wykorzystał czas na lojalizację klientów – ten mógł liczyć, że konsument będzie wracał właśnie do niego, mimo ogromnej konkurencji.

Podsumowując, Gęsicki zaznaczył, że widoczne są zmiany w zarządzaniu kategoriami spożywczymi – sklepy czerpią tu wzory z kategorii nonfood, z branży modowej.

– Aby ściągnąć klienta do tego jednego sklepu, otoczonego dziesięcioma innymi w najbliższej okolicy, przygotowywane były krótkie edycje produktów dostępnych tylko w danej sieci – wskazał Arkadiusz Gęsicki. – To bardzo istotne w obecnej sytuacji, gdy w promieniu 500 metrów klient ma do wyboru 10 sklepów. A to jest efektem kolejnego trendu – sieci aktywnie walczą o lokalizację, bo na znaczeniu zyskał segment proximity, czyli sklepów bliskich klientowi.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
17.09.2025 16:34
Mintel: „Comfort capital” nowym trendem w branży beauty i personal care
Pumpkin spice doskonale wpisuje się w trend „comfort capital”.DALL-E

W czasach nasilonego niepokoju na rynku pojawiło się pojęcie „comfort capital”, wskazane przez analityków Mintela jako kluczowy trend w branży beauty i personal care (BPC). Oznacza ono tworzenie produktów i kampanii, które budzą poczucie komfortu, znajomości lub eskapizmu – dając konsumentom chwilowe wytchnienie od codziennego stresu. Zjawisko to wykracza poza chwilową modę, odzwierciedlając rosnącą potrzebę bezpieczeństwa emocjonalnego w niestabilnych czasach.

Według prognoz, znaczenie „comfort capital” będzie rosnąć w ciągu najbliższych 18–24 miesięcy zarówno w USA, jak i na rynkach globalnych. Nostalgia okazuje się jednym z głównych motorów tego trendu – pozwala konsumentom powracać do „dobrych, starych czasów”, co daje poczucie stabilności i ulgi emocjonalnej. Coraz więcej marek decyduje się na ponowne wprowadzanie kultowych produktów sprzed lat, które budzą pozytywne skojarzenia i emocje.

Szczególną rolę w budowaniu „comfort capital” odgrywa zapach, który ma unikalną zdolność wywoływania wspomnień i emocji. Produkty inspirowane znanymi aromatami – związanymi z jedzeniem, rodzinnymi sytuacjami czy dziedzictwem kulturowym – trafiają bezpośrednio w potrzeby konsumentów poszukujących zakorzenienia i bliskości. Dla marek oznacza to możliwość opowiadania historii poprzez zmysły i budowania głębszych więzi z odbiorcami.

Na znaczeniu zyskuje również design opakowań, który może przywoływać znajome kształty lub nadawać im kreatywną, czasem surrealistyczną formę. W ten sposób produkty nie tylko dostarczają funkcjonalnych korzyści, ale także inspirują, wywołują radość i przenoszą konsumentów w świat eskapizmu. „Comfort capital” podkreśla rosnącą wartość stabilności i poczucia przynależności – a dla marek staje się sygnałem, by łączyć innowacyjność z empatią i emocjonalnym podejściem na każdym etapie kontaktu z klientem.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
17.09.2025 13:12
Sierpniowy koszyk zakupowy: żele pod prysznic zdrożały bardziej niż kawa
W sierpniu w ujęciu miesiąc do miesiąca najbardziej podrożał żel pod prysznic Agata Grysiak

W sierpniu ceny codziennych zakupów nieznacznie spadły – wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy ASM SFA. Średnia wartość koszyka zakupowego w sierpniu 2025 r. była niższa niż przed miesiącem o blisko 2 zł (0,62 proc.). Dodatkowo, w 9 na 13 sieci objętych analizą, ceny badanych produktów również były niższe niż miesiąc temu. W ujęciu miesiąc do miesiąca najbardziej podrożał żel pod prysznic (7,91 proc.) i kawa (6,93 proc.).

Według ostatecznych danych GUS ceny towarów i usług konsumpcyjnych w sierpniu 2025 w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku wzrosły o 2,9 proc., a w stosunku do poprzedniego miesiąca pozostały na niezmienionym poziomie.

Ceny lekko w dół. Koszyk zakupowy tańszy o blisko 2 zł

Z danych zebranych przez ASM SFA wynika, że w sierpniu br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku spadła o 1,98 zł, czyli 0,62 proc. i wyniosła 317,60 zł. Spadek cen odnotowano w dziewięciu sieciach, a w pozostałych czterech ceny badanych produktów były wyższe niż w lipcu br. Największy spadek średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci E.Leclerc (4,35 proc.), natomiast największy wzrost w sklepach POLOmarket (5,14 proc.). Podobnie jak przed miesiącem w 2 na 13 sieci objętych badaniem średnie ceny koszyków wyniosły mniej niż 300 zł.

Sierpniowy spadek średniej wartości koszyka zakupowego o niespełna 2 zł wpisuje się w obserwowaną w ostatnich miesiącach stabilizację cen. Dane GUS pokazują, że inflacja w ujęciu rocznym wyniosła 2,9 proc., co oznacza, że dynamika wzrostu cen wyhamowała i pozostaje stosunkowo niska w porównaniu z latami 2022–2023. To właśnie ta stabilizacja na poziomie makroekonomicznym przekłada się na wyraźniejsze uspokojenie cen w handlu detalicznym. Dane ASM SFA pokazują, że wciąż obserwujemy duże wahania cen poszczególnych produktów, a różnice w niektórych kategoriach pozostają znaczące. Wybór odpowiedniej sieci handlowej ma realne znaczenie dla domowych budżetów – szczególnie w sytuacji, gdy wielu Polaków odczuwa rosnące koszty utrzymania, jak np. czynsze czy opłaty za usługi. Widać też, że formaty Cash & Carry i sieci hybrydowe oferują korzystniejsze ceny, podczas gdy zakupy w dark store’ach pozostają najdroższą opcją – komentuje Kamil Kruk, Client Service & Analysis Director ASM SFA.

Pomidory tanieją, żel pod prysznic i kawa w górę

Badanie ASM SFA wykazało, że w sierpniu br. wśród 15 produktów o największym znaczeniu dla konsumentów, czyli o najwyższym wskaźniku indeksu mocy, najbardziej w ujęciu miesiąc do miesiąca podrożał żel pod prysznic (7,91 proc.) i kawa (6,93 proc.). Natomiast największa obniżka dotyczyła pomidorów (21,88 proc.).

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
18. wrzesień 2025 02:18