StoryEditor
Sieci i centra handlowe
23.04.2021 00:00

Lidl w Irlandii będzie rozdawał podpaski i tampony za darmo

Blisko połowy dziewcząt w Irlandii w wieku od 12 do 19 lat nie stać na zakup środków higienicznych, które są niezbędne w czasie okresu. Z problemem ubóstwa menstruacyjnego w tym kraju walczy sieć handlowa Lidl - czytamy w dziale Kobieta gazeta.pl.

Ubóstwo menstruacyjne to także poważny problem na świecie. Jego skutki widzą kolejne rządy na świecie. Darmowe środki higieniczne w szkołach i na uczelniach oferowane są między innymi w Szkocji, Francji, Nowej Zelandii czy Wielkiej Brytanii.

Teraz do walki z nim stanął też irlandzki Lidl we współpracy z organizacjami Homeless Period Ireland i The Simon Communities of Ireland.

"Z dumą ogłaszamy, że jesteśmy pierwszym dużym sprzedawcą detalicznym na świecie, który we współpracy z @homelessperiodireland oferuje bezpłatne produkty w sklepach w całym kraju w celu zwalczania ubóstwa okresowego. Badanie Plan International przeprowadzone na młodych kobietach w Irlandii wykazało, że prawie 50 procent dziewcząt w wieku od 12 do 19 lat miało trudności z płaceniem za produkty higieniczne. Nasza nowa inicjatywa oznacza, że ​​potrzebujący będą mogli co miesiąc ubiegać się o specjalny kupon na bezpłatne opakowanie podpasek lub tamponów na klienta za pośrednictwem aplikacji Lidl Plus" - napisała sieć na swoim profilu w mediach społecznościowych.

Sieć Lidl jest pierwszym dużym detalkistą, który zobowiązał się do wydawania każdego miesiąca jednego darmowego opakowania podpasek lub tamponów na osobę. Darmowe środki higieniczne w irlandzkim Lidlu będą wydawane już od 3 maja 2021 roku. Kupony na tampony i podpaski są dostępne za pośrednictwem aplikacji Lidl Plus i będą odnawiane co miesiąc. Przewidziane jest jedno opakowanie na jedną kobietę. Taki kupon należy okazać w sklepie przy kasie.

Ubóstwo menstruacyjne dotyczy też naszego kraju. Jak wynika z badań Kulczyk Foundation, nawet co piątej kobiecie w Polsce zdarza się nie mieć pieniędzy na zakup podpasek czy tamponów. O problemie tym i padsharingu pisaliśmy na wiadomoscikosmetyczne.pl tutaj.

Z kolei według danych Akcja Menstruacja ok. pół miliona kobiet w Polsce z powodu ubóstwa nie ma dostępu do niezbędnych podczas miesiączki środków higienicznych. Organizacja dociera do szkół, w których prowadzi projekt "Hej dziewczyny" polegający na zapewnianiu osobom uczącym się stałego dostępu do produktów menstruacyjnych - pisaliśmy o tym tutaj.

Przegląd prasy
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Sieci i centra handlowe
10.11.2025 11:18
Pepco Group zabezpiecza 770 mln euro finansowania i finalizuje emisję obligacji o wartości 2 mld zł
Logo sieci sklepów Pepco.Shutterstock

Pepco Group, ogólnoeuropejska sieć dyskontowych sklepów wielobranżowych, zawarła umowę z konsorcjum 10 banków na uruchomienie nowych linii kredytowych o łącznej wartości 770 mln euro. To więcej niż zakładane pierwotnie 750 mln euro, ponieważ zainteresowanie finansowaniem ze strony banków znacząco przewyższyło oczekiwania. Jak wskazał Willem Eelman, dyrektor ds. finansowych Grupy, uzyskane środki mają wzmocnić strukturę kapitałową i zwiększyć elastyczność finansową spółki, przy jednoczesnym obniżeniu kosztów obsługi długu. Czy to oznacza, że Pepco grozi upadłość, jak sądzi część branży?

Nowe finansowanie obejmuje dwie linie kredytowe oraz 5-letni, wielowalutowy kredyt odnawialny. Pierwsza linia, o wartości 235 mln euro, ma 3-letni okres zapadalności, do 5 listopada 2028 r., i marżę 1,55 proc. powyżej stawki EURIBOR. Druga linia, również o wartości 235 mln euro, posiada okres zapadalności wydłużony do 5 listopada 2030 r., a marża na niej wynosi 1,70 proc. powyżej EURIBOR. Największym elementem struktury finansowania jest 300 mln euro kredytu odnawialnego, którego marża ustalona została na poziomie 1,35 proc. powyżej EURIBOR, z dwiema opcjami przedłużenia o kolejne lata.

Środki z nowych linii kredytowych posłużą do refinansowania istniejącego zadłużenia Grupy. Zostanie nimi spłacony kredyt terminowy o wartości 250 mln euro zapadający w kwietniu 2026 r., kredyt odnawialny o wartości 390 mln euro z zapadalnością w kwietniu 2027 r. oraz 200 mln euro niespłaconej części obligacji zabezpieczonych oprocentowanych na poziomie 7,25 proc. i zapadających w lipcu 2028 r. Nowy kredyt odnawialny pełnić będzie także funkcję rezerwy płynnościowej, zapewniając Grupie stabilność operacyjną w nadchodzących latach.

Organizatorami całego procesu refinansowania były Citibank N.A. (oddział w Londynie), ING Bank N.V. oraz J.P. Morgan Securities Plc, które pełniły funkcje koordynatorów. W konsorcjum znalazło się łącznie 10 instytucji finansowych, z czego siedem – w tym Citi Handlowy, ING Bank Śląski, PKO BP, Santander Bank Polska i Bank Pekao – zostało wskazanych jako główni aranżujący. Pozostałe trzy banki, w tym Barclays Bank PLC i KBC Bank NV, również uczestniczyły jako wyznaczeni główni aranżujący.

Równolegle Grupa Pepco sfinalizowała proces emisji obligacji w Polsce o wartości 2 mld zł, prowadzony przez jej zależną spółkę PEU (FIN) plc. Emisja Serii 1. została zakończona 6 listopada 2025 r., natomiast rejestracja w KDPW ma nastąpić 7 listopada. Środki z emisji wynoszące 600 mln zł, czyli ok. 141 mln euro, zostały przekształcone poprzez instrumenty CCIRS w zobowiązania denominowane w euro, oprocentowane stałą stopą 4,50 proc. w całym okresie trwania obligacji. Dzięki temu Grupa uzyskała spójność walutową i stabilność harmonogramu spłat zobowiązań.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Sieci i centra handlowe
06.11.2025 16:37
Zmiany w zarządzie Victoria’s Secret? Przewodnicząca rady nadzorczej "pozbawiona obiektywizmu".
Gigant bieliźniany gorączkowo poszukuje sposobów na przetrwanie rewolucji kulturowej wewnątrz i na zewnątrz firmy.Lagardère Travel Retail

Australijska grupa inwestycyjna BBRC International, posiadająca blisko 12,9 proc. akcji Victoria’s Secret, wezwała do usunięcia z funkcji przewodniczącej rady nadzorczej Donny James oraz domaga się miejsca w zarządzie dla swojego założyciela, Bretta Blundy’ego. W liście skierowanym do spółki BBRC wyraziła zaniepokojenie ładem korporacyjnym i strategią firmy, określając James jako „zbyt długo zasiadającą” i pozbawioną obiektywizmu.

Victoria’s Secret poinformowała, że analizuje kandydaturę Blundy’ego, podkreślając jednocześnie, iż jego udział w radzie może wiązać się z potencjalnym konfliktem interesów. W reakcji na ujawnienie listu akcje spółki spadły o ok. 3 proc. w notowaniach przed sesją giełdową, a w godzinach popołudniowych zniżkowały o kolejne 1,5 proc.. Według danych LSEG BBRC jest drugim największym udziałowcem amerykańskiego producenta bielizny, który od 2021 r. funkcjonuje jako niezależna spółka po wydzieleniu z L Brands.

Blundy, australijski miliarder i założyciel BBRC, argumentuje, że jego obecność w radzie „wypełniłaby kluczowe luki i zwiększyła zaufanie rynku”. Ostrzegł jednocześnie, że jeśli zarząd nie zmieni swojego stanowiska, BBRC zamierza podjąć działania w celu wymiany części dyrektorów podczas przyszłorocznego walnego zgromadzenia akcjonariuszy – „jeśli nie wcześniej”.

Victoria’s Secret przyznała, że jest „rozczarowana” brakiem odpowiedzi Blundy’ego na pytania dotyczące jego kandydatury, ale zapewniła o kontynuowaniu rozmów z BBRC w sprawie jego postulatów. W maju 2025 r., po zwiększeniu udziałów przez BBRC, spółka wprowadziła tzw. „shareholder rights plan”, mający chronić przed wrogim przejęciem. W czerwcu z kolei fundusz Barington Capital Group z Nowego Jorku również wezwał firmę do zmian w składzie rady i zniesienia planu ochrony akcjonariuszy.

Spór z BBRC to kolejny sygnał presji, jakiej Victoria’s Secret poddawana jest ze strony inwestorów po spadku wartości akcji od momentu debiutu giełdowego w 2021 r. Firma, której kapitalizacja wynosi obecnie ok. 1,8 mld USD, od dwóch lat zmaga się z osłabioną sprzedażą i próbami redefinicji wizerunku marki. Konflikt z największymi udziałowcami może zadecydować o dalszym kierunku zmian w strategii i strukturze zarządu spółki.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
14. listopad 2025 14:22