StoryEditor
Drogerie
07.08.2023 12:41

Ile drogerii jest w Polsce? Najnowsze dane!

Drogerie sieciowe w miejsce zamkniętych placówek otwierają nowe / Shutterstock
Liczba drogerii znów spadła – wynika z danych wywiadowni Dun & Bradstreet. Na koniec czerwca 2023 r. na rynku działało 6319 sklepów drogeryjnych. 93 podmioty zawiesiły działalność.

Wywiadownia  Dun & Bradstreet opublikowała dane dotyczące liczby sklepów w Polsce. Wynika z nich, że na koniec czerwca 2023 r. na rynku działało 370 159 sklepów różnych formatów. Na koniec 2022 r. było to 372 107 (-0,52 proc.). Z mapy handlu zniknęło więc w ciągu pół roku 1948 placówek.

W czerwcu br. najwięcej było sklepów spożywczych z przewagą żywości, bo 91 367. Na koniec 2022 r. takich placówek działało 91 842 (-0,52 proc.), czyli o 475 mniej.

Z danych Dun & Bradstreet wynika, że znów spadła liczba drogerii. Na koniec czerwca br. działało 6319 drogerii, a na koniec 2022 r. 6392 (-1,14 proc.). To mniej o 73 sklepy. Jeśli tempo zamknięć się utrzyma, wynik będzie podobny do ubiegłego roku, kiedy pomiędzy 2021 r. (6541 drogerii) a 2022 r. (6392 drogerie) zniknęło z rynku 149 sklepów kosmetycznych, 135 przedsiębiorstw zawiesiło działalność.

Liczba drogerii zmniejsza się przede wszystkim z powodu zamknięć sklepów na rynku tradycyjnym, których właściciele wchodzący w wiek emerytalny nie mają następców do prowadzenia biznesu lub nie wytrzymują w zderzeniu z konkurencją sieciowych drogerii i dyskontów. Nierentowne placówki zamykają także sieci drogeryjne. W sieci Natura pierwsza fala zamknięć została rozłożona na lata 2022-2023.  

 

Czytaj także: Drogerie Natura zamykają nierentowne sklepy

 

W największych sieciach liczba otwarć jest większa niż liczba zamknięć drogerii. Np. Hebe otworzyło w pierwszym półroczu 2023 r. 12 sklepów (8 nowych sklepów netto, czyli 4 placówki zostały w tym okresie zamknięte) i zakończyło I półrocze z 323 sklepami. Siec planuje otwierać 30 sklepów rocznie.

 

Czytaj także: Hebe planuje otwierać 30 drogerii rocznie

 

Natomiast największy na rynku Rossmann podtrzymuje plany otwierania 100 nowych drogerii rocznie. W 2022 Rossmann Polska otworzył 91 nowych drogerii. Na koniec grudnia 2022 r. klienci mogli robić zakupy w 1663 drogeriach stacjonarnych w 635 miejscowościach w Polsce.

„W roku 2023 planujemy otworzyć ponad 100 drogerii oraz dokończymy rozbudowę regionalnych magazynów rozpoczętą w roku 2022. Powiększone magazyny zapewnią nam płynną obsługę logistyczną zwiększającej się sieci drogerii oraz rosnącego asortymentu produktów oferowanych naszym klientom” – podała spółka Rossmann Polska w sprawozdaniu finansowym za 2022 r.

 

Czytaj także: Rossmann Polska: rekordowe wyniki sprzedaży za 2022 r. i dwucyfrowe wzrosty

 

Według danych Dun & Bradstreet spada także liczba aptek. Na koniec czerwca br. było ich 12 735, a na koniec 2022 r. 12 845. W ciągu pół roku ubyło więc 110 aptek. Pomiędzy całym 2022 a 2021 r. liczba aptek zmniejszyła się natomiast o 149 lokalizacji.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Drogerie
25.11.2025 15:12
Jeden konkurent mniej? Niemiecka sieć drogerii ogłasza niewypłacalność tygodnie przed Gwiazdką
Jak informuje niemiecka agencja prasowa dpa, szefem firmy pozostaje Oliver Pieper, prawnuk założycielki.Karolina Grabowska STAFFAGE

Największa rodzinna sieć perfumerii w Niemczech – Stadt-Parfümerie Pieper – ogłosiła niewypłacalność tuż przed rozpoczęciem kluczowego sezonu świątecznych zakupów. Sąd rejonowy uruchomił wstępne postępowanie upadłościowe w trybie samorządowym, co pozwala dotychczasowemu kierownictwu pozostać u steru i podjąć próbę ratowania przedsiębiorstwa poprzez głęboką restrukturyzację. Decyzja zapadła w momencie wzmożonej konkurencji na rynku premium oraz malejącej skłonności konsumentów do wydatków w tym segmencie.

Mimo ogłoszenia niewypłacalności ponad 140 perfumerii Pieper nadal działa, a sieć zapewnia klientów o ciągłości operacyjnej. Firma deklaruje, że jej głównym celem jest „zrównoważenie działalności i ustawienie przedsiębiorstwa na nowo”, co ma umożliwić funkcjonowanie w dłuższej perspektywie. Pieper to marka o ponad 90-letniej historii: powstała w 1931 roku jako sklep z mydłem w Bochum, a dziś większość sklepów zlokalizowana jest w Nadrenii Północnej-Westfalii, z dodatkowymi placówkami w Dolnej Saksonii, Bremie i Hamburgu.

Kierownictwo pozostaje stabilne — na czele sieci nadal stoi Oliver Pieper, prawnuk założycielki. Jednocześnie sąd wyznaczył nadzorczynię sądową, adwokat Sarah Wolf, która ma monitorować przebieg postępowania i dbać o zgodność procesu z obowiązującymi przepisami. W ramach upadłościowego zabezpieczenia wypłaty dla około 1000 pracowników pokryje przez trzy miesiące Federalna Agencja Pracy (Bundesagentur für Arbeit), co jest standardową procedurą w niemieckich postępowaniach tego typu.

Problemy finansowe sieci narastają od okresu pandemii. Lockdowny doprowadziły do gwałtownego spadku sprzedaży stacjonarnej, a pomimo późniejszego odbicia firma nie odzyskała wcześniejszej stabilności. W roku finansowym 2021/22 Pieper wykazał jedynie symboliczny zysk na poziomie 0,2 mln euro przy obrotach wynoszących 113,7 mln euro, co sygnalizowało ograniczoną odporność sieci na dalsze wstrząsy rynkowe.

Według danych agencji dpa na kondycję Piepera negatywnie wpływał jednoczesny spadek konsumpcji, rosnące koszty operacyjne — w szczególności energii — oraz ogólna niepewność gospodarcza, która obniża skłonność klientów do zakupów produktów z segmentu beauty premium. To właśnie te czynniki doprowadziły do sytuacji, w której restrukturyzacja stała się koniecznością, a jej rezultat zdecyduje o przyszłości jednej z najbardziej rozpoznawalnych rodzinnych perfumerii w Niemczech.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Drogerie
21.11.2025 12:25
Kosmetyczne q-commerce, czyli rewolucja w drogerii Super-Pharm
Program lojalnościowy Klub Super-Pharm zrzesza obecnie ponad milion klientów.mat.pras.

Większość użytkowników sieci aktualnie nie wyobraża sobie życia bez robienia zakupów online. Zamawiane są już nie tylko ubrania, których zabrakło stacjonarnie w ulubionej sieciówce, ale nawet codzienne zakupy spożywcze. Wzrost w tym obszarze zanotowała także branża beauty. W 2024 roku aż 17,3 proc. wszystkich kosmetyków w kraju sprzedano właśnie za pomocą platform e-commerce. Super-Pharm połączyło siły z Glovo i Bolt Food, dzięki czemu od września można zamawiać tysiące produktów z drogeryjnego asortymentu z dostawą pod drzwi – i to w mniej, niż 30 minut. Z usługi mogą już korzystać mieszkańcy 30 polskich miast.

Coraz większą popularnością cieszą się także ekspresowe dostawy, realizowane już w kilkadziesiąt minut. Jest to rozwiązanie pozwalające kupującym oszczędzić czas oraz nerwy, które nierzadko zostają wystawione na próbę podczas wizyty w galerii handlowej. Super-Pharm, jako lider w branży health & beauty, dostrzega potrzeby klientów, starając się na nie niezwłocznie odpowiadać.

W Super-Pharm naszą misją jest inspirowanie do życia, które jest zdrowsze i piękniejsze – mówi Monika Kolaszyńska, CEO Super-Pharm Poland. – Dzięki partnerstwu z Bolt i Glovo przenosimy tę obietnicę na zupełnie nowy poziom. Chcemy być bliżej naszych klientów, dokładnie wtedy, gdy nas potrzebują. Oddajemy w ich ręce możliwość ekspresowej dostawy – ulubiony dermokosmetyk, viralowe perfumy arabskie czy kosmetyki koreańskie mogą znaleźć się pod ich drzwiami nawet w 30 minut.

Wejście we współpracę z dwiema wiodącymi platformami to odpowiedź na rosnące oczekiwania klientów, dla których kluczowe stają się wygoda, oszczędność czasu i natychmiastowa dostępność produktów. To strategiczny krok dla Super-Pharm, który znacząco wzmacnia pozycję e-commerce marki. Jest to także rozwiązanie na nagłe sytuacje, które mogą spotkać każdego z konsumentów – np. gdy zabraknie pieluszek dla dziecka lub niespodziewanie zaatakuje przeziębienie, nie ma czasu by czekać na zamówienie kilka dni. Taka dostawa w pół godziny jest wówczas ratunkiem. 

Asortyment obejmuje jednak znacznie więcej, m.in. viralowe koreańskie kosmetyki, dermokosmetyki do pielęgnacji skóry wrażliwej, a także produkty do codziennego makijażu oraz niezbędną w domu chemię gospodarczą

Usługa dostępna jest w 30 polskich miastach, w których znajdują się drogerie Super-Pharm. Także w miejscowościach typowo turystycznych, takich jak Zakopane, dzięki czemu nawet podczas wyjazdów nie zabraknie szamponu ani pasty do zębów. Dodatkowym plusem czekającym na zamawiających jest fakt, iż ceny są takie same jak stacjonarnie w drogerii, a członkowie klubu Super-Pharm będą mogli zbierać dodatkowe punkty również za zakupy w aplikacji. Warto dodać, że program lojalnościowy Klub Super-Pharm zrzesza obecnie ponad milion klientów.

Jak podkreśla Super-Pharm, współpraca powstała po to, aby zapewnić kupującym wygodę i ułatwić codzienne zakupy. – Super-Pharm wraz z partnerami chce budować poczucie bezpieczeństwa i niezawodności wśród swoich klientów. Niezależnie od tego, czy trzeba w ostatniej chwili spakować kosmetyczkę, czy uzupełnić zapas ulubionego kremu – podkreśla sieć.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
25. listopad 2025 20:11