StoryEditor
Sieci i centra handlowe
27.06.2023 00:00

Amazon nadal zamyka sklepy Go bez kasjerów

Sklep Amazon Go w Seattle został już, mimo początkowego zainteresowania, zamknięty. / SounderBruce, CC BY-SA 4.0 via Wikimedia Commons
Sklepy wielobranżowe Amazon Go istnieją już od około pięciu lat i były pionierami technologii Just Walk Out, w której czujniki i inteligentne kamery rejestrują to, co robią klienci (na podobnej zasadzie funkcjonują inne sieci, jak polska Żabka Nano). Eliminuje to konieczność stania w kolejce do kasy przez kupujących i automatycznie nalicza kwotę ich zakupów, gdy wychodzą. Jednak Amazon wciąż je zamyka.

Mimo początkowego uznania i zainteresowania dla sklepów bez kasjerów pojawiają sie jednak oznaki, że formuła może się wyczerpywać: drugi z tych sklepów, które Amazon otworzył w dzielnicy biurowej w rodzinnym mieście Amazona, Seattle, został nagle zamknięty. Sklep został otwarty w sierpniu 2018 roku i podobno do końca miał wielu klientów. Dlaczego oddział został zamknięty, nie jest jasne, jak informuje portal GeekWire.

Na początku tego roku Amazon ogłosił już, że zamknie osiem swoich sklepów bezgotówkowych w Stanach Zjednoczonych, podczas gdy plany ekspansji w Wielkiej Brytanii również zostały odłożone na później. W lutym firma ogłosiła, że wstrzymała nawet ekspansję swoich większych supermarketów Amazon Fresh. Żaden nowy Amazon Go nie został otwarty od marca.

Mimo to gigant e-commerce twierdzi, że nadal będzie otwierał sklepy Go. Jednak po zakończeniu dużej rundy restrukturyzacji, która obejmowała zwolnienia tysięcy pracowników, planuje okresową ocenę i optymalizację portfela sklepów. Co więcej, wydaje się, że Amazon koncentruje się na sprzedaży technologii zewnętrznym detalistom.

Amazon wykorzystuje kilka technologii do automatyzacji sklepów Go, w tym monitoring komputerowy, algorytmy deep learning i fuzję czujników na potrzeby zakupów, realizacji transakcji i płatności związanych z transakcją detaliczną. Koncepcja sklepu jest postrzegana jako rewolucyjny model, który opiera się na rozpowszechnieniu smartfonów i technologii geofencingu w celu usprawnienia obsługi klienta, a także zarządzania łańcuchem dostaw i zapasami.

Czytaj także: Morgan Stanley: Amazon może prześcignąć Walmart w kategorii kosmetycznej, Ulta goni konkurencję

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Sieci i centra handlowe
09.12.2025 15:16
Lush wznawia franczyzę we Francji, stawiając na model licencjonowania
Lush to jedna z najbardziej znanych sieci kosmetycznych w Europie.Agata Grysiak

Po trzech latach intensywnej konsolidacji i przekształcania sklepów w placówki własne, Lush zdecydował się ponownie otworzyć możliwość prowadzenia sklepów pod swoim szyldem we Francji. Firma, która dotąd unikała klasycznej franczyzy, w 2025 r. wraca do współpracy z partnerami zewnętrznymi, licząc na przyspieszenie ekspansji na jednym z kluczowych rynków europejskich. Zmiana ta oznacza otwarcie nowego etapu rozwoju, różniącego się jednak znacząco od standardowych programów franczyzowych.

Według informacji przekazywanych przez Lush, decyzja o wznowieniu programu wynika przede wszystkim z potrzeby zwiększenia tempa rozbudowy sieci. W ostatnich latach francuski rynek beauty notował stabilne wzrosty, co zachęciło firmę do szukania bardziej elastycznego modelu operacyjnego. Dotychczasowa strategia polegała na centralizacji i przejmowaniu sklepów od partnerów, jednak tempo rozwoju okazało się niewystarczające wobec rosnącego popytu i konkurencji.

Wprowadzenie na nowo współpracy z partnerami nie oznacza jednak powrotu do klasycznego systemu franczyzowego. Lush określa swój model jako system licencjonowania („licensee”), co oznacza większą autonomię firmy w kształtowaniu standardów operacyjnych i wizerunkowych. Licencjobiorcy działają zgodnie z zasadami marki, ale nie uzyskują pełnego pakietu usług typowych dla tradycyjnej franczyzy. Taki model jest stosowany przez spółki prywatne, które chcą zachować kontrolę nad kluczowymi obszarami działalności.

Wejście w program licencyjny Lush wymaga znaczących nakładów finansowych. Szacowany koszt otwarcia sklepu we Francji mieści się w przedziale od 70 000 do 400 000 dolarów, obejmując wynajem lokalu, budowę i wyposażenie, zatowarowanie oraz działania marketingowe. Tak szeroki zakres inwestycji odzwierciedla zróżnicowanie wielkości i lokalizacji sklepów – od małych butików po większe salony ulokowane w prestiżowych centrach handlowych.

Wysokie koszty wejścia mają jednak na celu utrzymanie jakości sieci, która stanowi kluczowy element strategii marki. Lush znany jest z ręcznie wytwarzanych produktów i unikalnego doświadczenia zakupowego, co wymaga spełnienia określonych standardów wizualnych i operacyjnych. Firma zapewnia wsparcie w zakresie szkolenia personelu, zatowarowania i marketingu, natomiast licencjobiorca ponosi pełną odpowiedzialność za inwestycję oraz bieżące zarządzanie sklepem.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Sieci i centra handlowe
03.12.2025 23:25
Rituals w formacie premium działa już w warszawskiej Arkadii [FOTORELACJA]
622306
/ Marzena Szulc
622308
/ Marzena Szulc
622297
/ Marzena Szulc
622298
/ Marzena Szulc
622306
622308
622297
622298
Gallery

W środę 3 grudnia marka Rituals ponownie otworzyła swój sklep w Westfield Arkadia w Warszawie. Przebudowa trwała kilka miesięcy. Jest to pierwszy butik marki w Polsce w formacie premium– przestrzeń zaprojektowano z myślą o komforcie klientów oraz szerszym asortymencie. Czym jeszcze wyróżnia się ten sklep?

Tylko w tym sklepie dostępna jest stacjonarnie kolekcja Amsterdam o zapachu holenderskiego tulipana i yuzu. Z okazji otwarcia na odwiedzających czekało wiele niespodzianek i wyjątkowych ofert – pierwszych 200 klientów otrzymało limitowane torby, stworzone specjalnie na tę okazję z upominkami od marki. Dodatkowo przez pierwsze pięć dni od otwarcia klienci będą mogli skorzystać ze specjalnej oferty na kultowe pianki pod prysznic – idealny prezent na nadchodzące święta.

Tylko w dzień otwarcia klienci mogli skorzystać z wyjątkowej niespodzianki – możliwości personalizacji zakupionych produktów za pomocą kaligrafii. 

image
Marzena Szulc

Powiększony sklep Rituals w Westfield Arkadia to miejsce, w którym codzienne czynności zmieniają się w chwile relaksu, a zakupy stają się inspirującym doświadczeniem. To idealny moment, by odkryć odświeżone wnętrze i wprowadzić do swojej codzienności odrobinę harmonii – przekonuje Rituals. 

Amsterdam Collection dostępna w sklepie Rituals w Westfield Arkadia to wyjątkowa kolekcja, która powstała we współpracy ze słynnym Rijksmuseum w Amsterdamie i stanowi hołd dla historii Holandii – kraju, z którego wywodzi się marka Rituals.

image
Marzena Szulc
Połączenie holenderskiego tulipana i yuzu oddaje klimat zwiedzania tego miasta. Design opakowań inspirowany jest słynną niebieską ceramiką z Delft, ozdobioną motywami azjatyckich kwiatów i ptaków. Fani marki znajdą w kolekcji ulubione produkty takie jak pianka pod prysznic, krem do ciała, mgiełkę, czy peeling, a entuzjaści produktów do domu – patyczki zapachowe, świece, zapachy do domu i do samochodu. 

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
10. grudzień 2025 06:22