StoryEditor
Sieci i centra handlowe
03.02.2025 11:55

E-commerce odbiera klientów galeriom handlowym

Centrum handlowe Westfield Arkadia, Warszawa / M.Szulc wiadomoscikosmetyczne.pl

Galerie i centra handlowe odnotowały w 2024 roku lekkie spadki ruchu klientów –wynika z cyklicznego raportu, wydawanego przez firmę technologiczną Proxi.cloud. Obserwacja zachowań blisko 1,5 mln unikalnych konsumentów w 710 centrach i galeriach handlowych pokazuje, że w 2024 roku ruch w tego typu obiektach spadł o 3,5 proc. w porównaniu z rokiem wcześniejszym.

Natomiast liczba unikalnych klientów zmniejszyła się o przeszło 3 proc. rdr. Ponadto widać, że rok do roku nie zmieniła się częstotliwość robienia zakupów w tych placówkach, natomiast nieznacznie skróciła się przeciętna wizyta. Do tego zawężeniu uległ średni łączny czas pobytu w centrach i galeriach handlowych.

Spadek ruchu w galeriach i centrach handlowych nie jest znaczny, więc nie powinien być odczuwalny dla handlu. Zjawisko to można w dużej części tłumaczyć zmianą przyzwyczajeń zakupowych części społeczeństwa, np. korzystaniem z platform e-commerce. Do innych potencjalnych czynników można zaliczyć spadek konsumpcji bądź rozwój asortymentu dyskontów oraz wielkopowierzchniowych sklepów sieci spożywczych – komentuje Mateusz Nowak, jeden ze współautorów raportu z Proxi.cloud.

W 2024 roku footfall w centrach i galeriach handlowych wzrósł rdr. w czterech województwach: mazowieckim (o 5,5 proc.), świętokrzyskim (5,3 proc.), opolskim (2,5 proc.) i łódzkim (1,3 proc.). Z kolei spadki rdr. odnotowano w dwunastu województwach, przy czym największe z nich dotyczą warmińsko-mazurskiego (spadek o 9,6 proc.), lubelskiego (8,9 proc.) i podkarpackiego (8,6 proc.).

Zróżnicowanie dynamiki footfallu r/r w województwach ma wiele czynników, których wpływ nie został sprawdzony w ramach tej konkretnej analizy. Niemniej jednak można się spodziewać, że znaczenie ma zróżnicowana sytuacja społeczno-ekonomiczna w poszczególnych częściach kraju. Ponadto trzeba pamiętać o czynnikach losowych, a więc o możliwych remontach części tych obiektów handlowych. Na takie dane wpływać może też różne tempo ekspansji sieci dyskontów w poszczególnych regionach – analizuje Mateusz Nowak.

Z raportu wynika też, że w 2024 roku liczba unikalnych klientów (unique shoppers) w centrach i galeriach handlowych spadła o 3,1 proc. w porównaniu z 2023 rokiem. W opinii autorów badania, jest to nieznaczna zmiana.

Czytaj też: The Body Shop wychodzi z Polski: kiedy zamkną się ostatnie sklepy?

Część klientów mogła zaniechać chodzenia do galerii handlowych z powodu popularyzacji usług e-commerce. Chętni są w stanie zamówić wiele produktów z dostawą. Z kolei inne osoby mogły nagle znaleźć się w gorszej sytuacji majątkowej, dlatego zrezygnowały z odwiedzania takich placówek handlowych w tym okresie – podkreśla Mateusz Nowak.

W ubiegłym roku liczba unikalnych klientów wzrosła rdr. w dwóch województwach, tj. w mazowieckim (o 0,3 proc.), a także w opolskim (o 0,1 proc.). Były to więc minimalne zmiany. Natomiast w czternastu województwach odnotowano spadki rdr. w tym zakresie. Największe z nich dotyczą warmińsko-mazurskiego (7,8 proc.), lubelskiego (6,5 proc.), jak również podlaskiego (5,3 proc.).

Podobnie jak w przypadku ruchu, zróżnicowanie dynamiki spadku unikalnych klientów między województwami zależeć może od kilku czynników. Mam na myśli m.in. sytuację społeczno-ekonomiczną, wydarzenia losowe, ale też nierównomierną ekspansję innych sieci handlowych – stwierdza Mateusz Chołuj, drugi ze współautorów raportu z Proxi.cloud.

Jak wynika z raportu, w ubiegłym roku średniomiesięczna średnia liczba wizyt w galeriach przypadająca na jednego konsumenta wyniosła 3,2. To dokładnie tyle samo, co w 2023 roku. 

Dane te są potwierdzeniem niezmienności nawyków zakupowych klientów, którzy dalej odwiedzają tego typu placówki. Natomiast taka częstotliwość wizyt może oznaczać, że Polacy zaopatrują się w większość produktów codziennego użytku w innych typach sklepów. Takie zakupy robią np. w dyskontach lub korzystają z usług e-commerce – wyjaśnia Mateusz Nowak.

Według przeprowadzonych analiz, rdr. skróceniu uległa przeciętna wizyta w ww. obiektach handlowych – o 34 sekundy (2024 rok – 47:24, 2023 rok – 47:58). Rok do roku zawęził się też średni łączny czas pobytu w tego typu placówkach – o niespełna 1,5 minuty (2024 rok – 2:32:28, 2023 rok – 2:33:52).

Roczne zmiany dotyczące przeciętnego czasu wizyty i średniego łącznego pobytu w ww. obiektach są znikome i nie powinny być odczuwalne dla zarządców tego typu obiektów. Pokazuje to, że nawyki klientów, którzy dalej uczęszczają do takich placówek, raczej pozostają niezmienne. Mamy sygnały z rynku, że średnie wartości koszyków dla wielu sklepów w galeriach rosną i generalnie liczba wizyt w takich obiektach spada. Jednak te wizyty są często bardziej kaloryczne dla samych placówek, bo kończą się większymi zakupami – podsumowuje Mateusz Chołuj z Proxi.cloud.

Czytaj też: 2024 to był rekordowy rok dla inwestycji w nieruchomości komercyjne w Polsce

Badanie zostało przeprowadzone przez firmę technologiczną Proxi.cloud w oparciu o dane z pełnych 12 miesięcy 2024 roku z odniesieniem do analogicznego okresu 2023 roku, z wykluczeniem świąt oraz niedziel niehandlowych. Wielkość próby wyniosła ponad 1 478 644 unikalnych konsumentów. Finalnie zbadano ruch w 710 placówkach, których lokalizacje zostały pozyskane ze stron internetowych sieci handlowych oraz z Google Maps.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Sieci i centra handlowe
06.10.2025 09:51
H&M zamyka sklep przy Marszałkowskiej po 21 latach działalności
Flagowy sklep szwedzkiej sieci zamknął podwoje.Agata Grysiak

3 października 2025 roku H&M zamknęło jeden ze swoich najbardziej rozpoznawalnych sklepów w Polsce – salon przy ulicy Marszałkowskiej w Warszawie. Punkt ten działał nieprzerwanie przez 21 lat i był jednym z symboli modowej obecności marki w centrum stolicy. Decyzja o jego zamknięciu związana jest ze zmianą strategii centrum handlowego Wars Sawa Junior, które przechodzi proces modernizacji i redefinicji swojej oferty.

Z okazji pożegnania z lokalizacją marka przygotowała dla członków programu lojalnościowego specjalną ofertę oraz wydarzenie Bye Bye Party. Klienci mogli wziąć udział w pożegnalnej akcji, a także skorzystać z rabatów w innych punktach sieci oraz w aplikacji H&M i na stronie hm.com. Jednocześnie firma zapowiedziała, że wkrótce ogłosi szczegóły dotyczące otwarcia nowego flagowego sklepu w warszawskich Złotych Tarasach, który ma stanowić kolejny etap modernizacji sieci w Polsce.

H&M prowadzi obecnie szeroko zakrojony proces restrukturyzacji swojego globalnego portfolio. Na dzień 31 sierpnia 2025 roku grupa posiadała 4118 sklepów wobec 4298 rok wcześniej, co oznacza spadek o 180 lokalizacji, czyli o około 4 proc. W ciągu dziewięciu miesięcy bieżącego roku finansowego otwarto 36 nowych sklepów, a zamknięto 171, podczas gdy rok wcześniej liczby te wynosiły odpowiednio 61 i 132. W strukturze sieci 253 punkty prowadzone są przez partnerów franczyzowych, wobec 259 w analogicznym okresie 2024 roku.

Redukcja liczby sklepów stacjonarnych stanowi element globalnej strategii H&M, zakładającej większe skupienie na kanałach cyfrowych i modernizację istniejących placówek. Marka inwestuje w poprawę doświadczeń zakupowych, nowe formaty sklepów oraz integrację sprzedaży online i offline. Warszawskie zamknięcie jest więc nie tylko symbolem końca pewnej epoki, ale również zapowiedzią dalszej transformacji szwedzkiego giganta modowego.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Sieci i centra handlowe
03.10.2025 09:40
Pepco uruchamia program emisji obligacji o wartości do 2 miliardów zł
Sklep sieci Pepco w czeskiej Pradze.Photo Nature Travel/Shutterstock

Grupa Pepco poinformowała o podpisaniu umowy programu emisji obligacji w Polsce, realizowanego przez jej spółkę zależną PEU (FIN) plc. Partnerami w przedsięwzięciu są trzy duże instytucje finansowe: Bank Polska Kasa Opieki S.A., Powszechna Kasa Oszczędności Bank Polski S.A. oraz Santander Bank Polska S.A. Program zakłada możliwość emisji obligacji w wielu transzach, do łącznej kwoty maksymalnej 2 miliardów zł.

Spółka przewiduje możliwość emisji zarówno obligacji zwykłych, jak i Zielonych Obligacji, zgodnych z zasadami ICMA Green Bond Principles. W przypadku wyboru tej drugiej formy, środki pozyskane z emisji będą przeznaczone na finansowanie i refinansowanie projektów zrównoważonych, wpisujących się w kategorie uznane za „zielone” według opublikowanych 29 września 2025 r. Ram Finansowania Zrównoważonego Grupy Pepco.

Nowe obligacje będą oprocentowane według stałej lub zmiennej stopy procentowej, a ich termin zapadalności zostanie określony na okres od trzech do siedmiu lat. Każda seria będzie zabezpieczona poręczeniami udzielonymi zgodnie z polskim prawem przez Pepco Group N.V. oraz Pepco Poland sp. z o.o. Szczegółowe warunki emisji zostaną ustalone po procesie budowy księgi popytu, który zdecyduje o parametrach danej transzy.

Po emisji papiery wartościowe będą rejestrowane w Krajowym Depozycie Papierów Wartościowych lub w ewidencji prowadzonej przez agenta emisji, a następnie wprowadzone do alternatywnego systemu obrotu na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, obligacje w ramach tego programu będą oferowane wyłącznie inwestorom kwalifikowanym i nie będą wymagały publikacji prospektu emisyjnego, co przyspiesza proces pozyskania finansowania.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
10. październik 2025 08:18