StoryEditor
Rynek i trendy
31.05.2024 14:38

Fenomen Barbie z perspektywy czasu: Jak film przełożył się na sukcesy licencji w branży kosmetycznej?

Film Barbie spowodował lawinę współprac z markami, w tym kosmetycznymi. / Getty Images
Wprowadzenie nowych produktów licencjonowanych przez markę Barbie zbiegło się z premierą filmu i przyniosło producentom kosmetyków znaczący wzrost sprzedaży. Jak wynika z raportu Nielsena, ten wzrost mógł wynieść aż do 75 proc.

Premiera filmu "Barbie" stała się nie tylko kinowym sukcesem, ale również fenomenem wpływającym na rynki kosmetyczne. Marki, które zdecydowały się na wprowadzenie produktów z licencją "Barbie", odnotowały wyraźne skoki w sprzedaży. Już w miesiącu premiery filmu, sprzedaż tych produktów wzrosła o 75 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Film, spotykając się z uznaniem krytyków, zdobył także wsparcie w mediach społecznościowych, gdzie hashtagi takie jak #Barbie, #barbiethemovie, czy #barbiecore generowały miliardy wyświetleń.

image
Nielsen Consumer

Skok w sprzedaży utrzymał się nie tylko w miesiącu premiery, ale również w kolejnych miesiącach, co świadczy o trwałości zainteresowania produktem. Marki korzystające z licencji "Barbie" odnotowały nie tylko jednorazowy wzrost, ale również długoterminowe korzyści, które manifestowały się zarówno w letnich miesiącach, jak i w okresie jesieni. Przykładem mogą być wzrosty w kluczowych kategoriach produktowych, takich jak pielęgnacja twarzy, kosmetyki i produkty do manicure czy higiena jamy ustnej, gdzie odnotowano odpowiednio 72 proc., 52 proc. i 36 proc. wzrostu.

Efekt "Barbie" jest widoczny nie tylko w bezpośrednich liczbach sprzedaży, ale także w sposobie, w jaki marki mogą wykorzystać popularne kulturowe fenomeny do promocji swoich produktów. Wprowadzenie na rynek produktów związanych z tak popularnym tytułem filmowym pozwoliło na osiągnięcie wyjątkowego rezonansu z odbiorcami, co przekłada się na znaczące zyski dla producentów.

image
Nielsen Consumer

Zjawisko to podkreśla, jak wielką siłę mają współczesne media i jak popkultura może wpływać na różnorodne segmenty rynku, od rozrywki po produkty codziennego użytku. "Barbie" to więcej niż film – to skuteczne narzędzie marketingowe, które definiuje nowoczesne podejście do strategii sprzedażowych i promocji marki w erze cyfrowej. Warto o tym pamiętać, kiedy na ekrany kin czy komputerów będzie miała zawitać inna znana franczyza.

Czytaj także: Co o rynku i konsument(k)ach mówi trend barbiecore?

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
02.09.2025 12:54
„Tired Girl” – nowy trend makijażowy pokolenia Z
Od lewej; Gabbriette, Jenna Ortega, Hypnotique.Getty Images/Netflix/instagram.com/hypnotique

Przez dekady wizerunek zmęczenia był w kulturze piękna czymś, czego należało unikać. Korektory, kremy pod oczy czy rozświetlacze miały niwelować cienie i sprawiać, by twarz wyglądała świeżo oraz promiennie. Trend „Tired Girl”, który wywodzi się z TikToka, odwraca tę logikę – zamiast maskowania oznak braku snu, celebruje on ich widoczność. Cienie pod oczami, blada cera i nieco „niedokończony” makijaż stają się estetycznym wyborem, a nie defektem do ukrycia.

Wizerunkową twarzą nurtu jest Wednesday Addams, bohaterka serialu Tima Burtona na Netfliksie, grana przez Jennę Ortegę. Na czerwonym dywanie aktorka odtwarza makijaż z wyraźnymi cieniami pod oczami, co stanowi kontrast wobec dotychczasowych standardów. Podobne inspiracje można odnaleźć w popkulturze – od Angeliny Jolie w filmie Przerwana lekcja muzyki po Natalie Portman w Leonie Zawodowcu. Wśród współczesnych ambasadorek stylu wymienia się Lily Rose-Depp czy influencerkę Emmę Chamberlain.

Popularność „Tired Girl” w dużej mierze napędza TikTok. Od lipca 2025 r. trend funkcjonuje tam jako osobna kategoria, a instruktaże pokazujące, jak uzyskać efekt niewyspania, osiągają ponad 300 tys. wyświetleń każdy. Influencerka Lara Violetta określa tę estetykę mianem „moldy makeup” i podkreśla, że „worki pod oczami są chic, bo trzeba sobie na nie zapracować”. Makijażyści opisują ten styl jako niedbały, zadziorny i autentyczny – alternatywę dla perfekcyjnych wizerunków z Instagrama.

image

Trend makijażowy na Wednesday Addams napędza sprzedaż MAC

Eksperci trendów wskazują jednak, że „Tired Girl” nie ma tak głębokiego zakorzenienia jak subkultury lat 90. Grunge był powiązany z ruchem antysystemowym i wspólnotą, podczas gdy „Tired Girl” należy do tzw. zjawisk „core”, czyli internetowych mikroestetyk takich jak „cottagecore” czy „Barbiecore”. Są one szybkim sposobem komunikowania nastroju lub tożsamości, lecz charakteryzuje je ulotność i podatność na zastąpienie kolejnym wiralowym trendem.

Fenomen „Tired Girl” można również odczytywać jako odpowiedź na presję, z jaką mierzy się pokolenie Z. Badacze wskazują, że młodzi dorośli funkcjonują w realiach niepewnego rynku pracy, zadłużenia studenckiego czy odpowiedzialności ekologicznej, przy jednoczesnej potrzebie realizacji własnych ambicji. Publiczne eksponowanie zmęczenia i autoironiczny humor stają się strategią radzenia sobie z tym ciężarem – manifestem: „jestem wyczerpany, ale żartuję z tego i nie udaję perfekcji”.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
02.09.2025 00:00
UCE Research: Inflacja głównym źródłem obaw polskich przedsiębiorców
Co najbardziej trapi polskich przedsiębiorców?Shutterstock

Choć inflacja w ostatnich miesiącach wyhamowała, to właśnie ona budzi największy niepokój wśród polskich liderów biznesu. Z raportu UCE RESEARCH i platformy ePsycholodzy.pl „Bieżące lęki i obawy przedsiębiorców 2025” wynika, że obawia się jej aż 39,4 proc. ankietowanych. To wyraźny wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym, gdy odsetek ten wynosił 31,3 proc. Inflacja została uznana za najczęściej wskazywane zagrożenie spośród 29 możliwych do wyboru.

Analiza raportu pokazuje, że obawy dotyczące inflacji szczególnie silnie występują wśród przedsiębiorców z miast liczących od 20 do 49 tys. mieszkańców – tam wskazało je 48,1 proc. respondentów. Lęk ten jest częściej zauważalny u osób z wykształceniem wyższym (41,8 proc.), właścicieli firm (46,2 proc.) oraz wśród tych, którzy zatrudniają ponad 250 pracowników (49,5 proc.). Najbardziej obawia się jej branża consultingu i doradztwa strategicznego – aż 52,9 proc. przedstawicieli sektora.

Na kolejnych miejscach listy zagrożeń znalazły się: nieuczciwi klienci (36 proc.), destabilizacja państwa (21,4 proc.), inwigilacja ze strony władzy (18,2 proc.) oraz możliwość konfliktu Polski z krajami spoza UE (14,5 proc.). Na drugim biegunie znalazły się obawy dużo rzadziej wskazywane – m.in. przestępstwa cybernetyczne (2,8 proc.), spowolnienie gospodarcze (3,2 proc.), nowa pandemia (3,2 proc.) oraz globalna wojna mocarstw (3,8 proc.).

Co ciekawe, przedsiębiorcy niemal wcale nie obawiają się sztucznej inteligencji – wskazało ją jedynie 2,4 proc. badanych. Z raportu wynika również, że jedynie 2,2 proc. liderów biznesu zadeklarowało, że nie boi się żadnego z wymienionych zagrożeń, podczas gdy rok wcześniej było to 3,4 proc.. Dla porównania, 0,2 proc. respondentów obawia się kwestii nieuwzględnionych w badaniu, a 4,2 proc. nie potrafiło określić swoich lęków. Wyniki wskazują, że mimo względnej stabilizacji gospodarczej, przedsiębiorcy nadal dostrzegają wysokie ryzyko związane z czynnikami zewnętrznymi, szczególnie inflacją.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
02. wrzesień 2025 13:26