StoryEditor
Producenci
01.03.2023 00:00

TOP 10 artykułów lutego 2023: Woolworth, Lush i aplikacja Super-Pharm

Luty obfitował nam w nowości, wejścia i otwarcia. Pierwszy stacjonarny sklep kultowej marki Lush w Polsce, ogłoszenie wejścia dyskontu Woolworth na nasz rynek, pierwszy sklep Madonis... a poza tym dużo finansowego i prawnego know-how. Zapraszamy do lektury zestawienia 10 najczęściej czytanych tekstów lutego 2023 r.!

1. Niemiecki dyskont Woolworth wchodzi do Polski

Woolworth, niemiecka sieć dyskontów z asortymentem pokrewnym do KIK i Action, oficjalnie ogłosiła swoje wejście do Polski. Jeden z pierwszych sklepów będzie mieścił się w niedawno otwartym ponownie centrum handlowym Fort Wola w Warszawie, i można się spodziewać, że na jego półkach znajdzie się co najmniej kilkanaście marek kosmetycznych.

2. Jak Polacy kupują kosmetyki w dobie kryzysu? Wyniki Raportu Beauty Insight Box [TYLKO U NAS]

Jak pokazują wnioski z raportu, szczególnie interesujący okazuje się wyraźny podział preferencji zakupowych ze względu na różnice pokoleniowe. Inaczej do zakupu kosmetyków podchodzą Baby Boomers i przedstawiciele generacji X, Y i Z. Ci ostatni – tzw. „Zetki”, od pozostałych pokoleń odróżniają się najmocniej – mówi Ewa Eron, COO w Inisght Lab, współautorka Raportu Beauty Insight Box.

3. Procter & Gamble: nowe biuro w Warszawie dla wszystkich pracowników i ich potrzeb

Położony na warszawskim Targówku P&G Warsaw Hub odpowiada na potrzeby wszystkich pracowników i pracownic — także tych z niepełnosprawnościami. Biuro jest także zaprojektowane z myślą o dbałości o środowisko i minimalizację negatywnego wpływu na planetę.

4. Sklep Madonis w Wesołej to dopiero początek. Firma rozważa budowę sieci własnych sklepów

W nowootwartym w warszawskiej dzielnicy Wesoła sklepie Madonis znajduje się około 360 SKU: są to znane już konsumentom i konsumentkom kosmetyki do twarzy, ciała i włosów, higieny jamy ustnej oraz szeroka gama chemii gospodarczej. Marka planuje otwarcie kolejnych lokalizacji.

5. Agnieszka Rokiel, Maciej Maćkowiak: W aplikacji Super-Pharm połączyliśmy sprzedaż z lojalnością

Maciej Maćkowiak, lead product manager w Super-Pharm, i Agnieszka Rokiel, senior UX designerka w Future Mind, opowiedzieli Wiadomościom Kosmetycznym o procesie projektowania i programowania nowej wersji aplikacji mobilnej Super-Pharm. Jej funkcjonalności i przyjazny UX uwiodły klientów i klientki w całej Polsce.

6. Tłumy na otwarciu pierwszego sklepu LUSH w Polsce. Mamy zdjęcia!

17. lutego 2023 r. w warszawskim centrum handlowym Złote Tarasy został otwarty oficjalnie pierwszy polski stacjonarny sklep marki Lush. Kolorowe bomby do kąpieli, maseczki, kostki rozpuszczalne i do masażu, zapachy i upominki przyciągnęły tłumy klientów i klientek, którzy mogli i mogły na miejscu zrobić własną bath bomb.

7. Branża Beauty masowo przyłącza się do akcji Dobrowolny ZUS dla przedsiębiorców

Trwa akcja zbierania podpisów pod projektem Dobrowolny ZUS dla Przedsiębiorców w Polsce, zainicjowanej przez Adama Abramowicza, Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców. Abramowicz wróży, że zwiększająca się po okresie ulgowym stawka ZUS może powodować masowe przenoszenie się przedsiębiorców — w tym z branży kosmetycznej — do szarej strefy.

8. GFK: Kosmetyki nadal sprzedają się tonami, ale rynek rośnie tylko wartościowo

 – W ubiegłym roku przeciętny polski konsument kupił średnio o 300 gramów mniej kosmetyków niż rok wcześniej. Mimo, że w ujęciu ilościowym odnotowaliśmy spadki, to wartościowo mówimy o wzrostach rzędu 8 proc. To kolejny przykład z ostatnich miesięcy, kiedy kupujemy mniej, a wydajemy więcej – komentuje Magdalena Pac-Pomarnacka, konsultantka Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia.

9. Hebe rozwija e-commerce i szuka menedżerów do zespołu

Sieć drogerii Hebe poszukuje mendażerów i menadżerek. Jak napisano w ogłoszeniu, kandydat/ka ma być "operacyjnym capo di tutti capi (optymalizacja to Twoje drugie imię, z taką samą pasją potrafisz dyskutować o sensie dark storów z działem logistyki, rozmawiać z marketingiem o ROASie dla DPA jak i planować nową aktywację lojalnych z działem CRM)".

10. Chajzer, Doda i Rozenek-Majdan oskarżeni przez UOKiK o wprowadzanie konsumentów w błąd

Dorota Doda Rabczewska, Małgorzata Rozenek-Majdan i Filip Chajzer, troje popularnych influencerów, znalazło się na celowniku Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny, postawił im zarzuty nieprawidłowego oznaczania treści reklamowych, za co grozi im kara w wysokości do 10 proc. ich rocznego obrotu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
09.07.2025 16:35
Miraculum — od 79 mln zł długu do 17 proc. wzrostu. Czy powtórzy sukces sprzed 90 lat?
Historyczna wartość marki może stanowić o jej mocy w przyszłości.Miraculum

Reanimacja „perły PRL-u” trwa. Po upadłości z 2009 r., kiedy zadłużenie Miraculum sięgnęło 79 mln zł, marka oficjalnie wróciła na rynek w 2024 r. dzięki multimilionerowi Markowi Kamoli. Przejmując 42 proc. akcji i zwalniając cały zarząd, biznesmen zapowiedział „radykalne cięcia” oraz powrót do korzeni firmy założonej 101 lat wcześniej.

Po latach stagnacji i dramatycznego upadku w 2009 roku, marka Miraculum — znana z takich zapachów jak Pani Walewska czy Brutal — wraca na rynek z nowym impetem. Reaktywacją firmy zajął się Marek Kamola, multimilioner i współwłaściciel Benefit Systems, który w 2024 roku nabył 42 proc. udziałów w spółce. Wraz z przejęciem udziałów dokonał on głębokiej restrukturyzacji: natychmiastowo odwołał cały zarząd, tłumacząc to dramatyczną sytuacją firmy, obejmującą spadek sprzedaży eksportowej oraz problemy z płynnością finansową i zarządzaniem stanami magazynowymi. Był to zdecydowany krok w kierunku odświeżenia marki, która w przeszłości była perłą polskiego rynku kosmetycznego, ale w ostatnich dekadach utraciła swój blask.

Marka Miraculum została założona w 1924 roku przez Leona Lustera — lekarza i przedsiębiorcę, który miał wyjątkowe wyczucie nie tylko kosmetyki, ale i marketingu. To dzięki jego pomysłom, m.in. kampaniom z udziałem Hanki Ordonówny, produkty Miraculum zdobywały błyskawicznie uznanie wśród klientek i stały się synonimem luksusu. Przykładowo, cena 72 zł za opakowanie kremu w latach 30. XX w. stanowiła równowartość połowy miesięcznego wynagrodzenia urzędnika, a mimo to produkty cieszyły się ogromnym popytem. Potwierdzeniem renomy był złoty medal zdobyty przez markę na Wystawie Światowej w Paryżu w 1931 roku za puder — wydarzenie to ugruntowało jej prestiż również poza granicami Polski.

image
Targi chemiczno-kosmetyczne Ambra, 6 września 2024, Gliwice
fot.wiadomoscikosmetyczne.pl

Po II wojnie światowej i w okresie PRL, Miraculum kontynuowało działalność jako jeden z najważniejszych producentów kosmetyków w kraju. Produkty takie jak Pani Walewska, Wars czy Brutal stały się ikonami polskiej łazienki, porównywanymi z perfumami sygnowanymi przez francuskie i włoskie domy mody. Jednak przemiany ustrojowe po 1989 roku przyniosły gwałtowne zmiany w strukturze rynku kosmetycznego. Silna ekspansja marek zagranicznych oraz brak odpowiednich inwestycji w rozwój i marketing doprowadziły do marginalizacji Miraculum. Kulminacją problemów finansowych było ogłoszenie upadłości w 2009 roku przy zadłużeniu sięgającym 79 milionów złotych — co na ówczesnym rynku oznaczało niemal całkowite wyeliminowanie z konkurencji.

Po przejęciu kontroli nad firmą w 2024 roku Marek Kamola postawił na odważną strategię powrotu do korzeni i jednocześnie modernizacji oferty. Zmiany objęły nie tylko strukturę zarządzania, ale też podejście do sprzedaży i marketingu. Kamola wskazywał, że inspiruje się najlepszymi latami marki, wykorzystując elementy jej historycznego wizerunku i odwołując się do sentymentu konsumenckiego. Jednocześnie rozpoczęto działania mające na celu poprawę efektywności operacyjnej i optymalizację łańcucha dostaw. W rezultacie, już w pierwszym kwartale 2025 roku firma odnotowała 17-procentowy wzrost sprzedaży w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Przychody wyniosły 15,5 mln zł, co może zwiastować przełamanie wieloletniego impasu.

image

Miraculum S.A. podsumowało I kwartał 2025: czas wzrostu i innowacji

Choć do odbudowy pełnej pozycji na rynku droga jest jeszcze daleka, wyniki finansowe z początku 2025 roku pokazują, że marka Miraculum może realnie powrócić do gry. Firma nadal opiera się na kultowych liniach produktowych, takich jak Pani Walewska, Wars i Brutal, które pozostają rozpoznawalne wśród starszych grup klientów. Równocześnie jednak rozszerza swoją ofertę o produkty skierowane do młodszych konsumentów, którzy chętnie sięgają po estetykę vintage i coraz częściej interesują się historią marek z czasów ich rodziców i dziadków. To właśnie do nich skierowane są nowe wersje perfum Chopin i Lider oraz reaktywacja budżetowej serii Być może…, znanej z lat 80. i 90.

Premiera nowych produktów zaplanowana jest na drugą połowę 2025 roku. Jeśli obecny trend wzrostu sprzedaży się utrzyma, firma może w ciągu najbliższych dwóch lat przekroczyć próg 20 mln zł rocznych przychodów i ponownie zaistnieć jako liczący się gracz na polskim rynku kosmetycznym. Przypadek Miraculum pokazuje, że sentyment do dawnych marek w połączeniu z nowoczesnym zarządzaniem i inwestycją w jakość może okazać się skuteczną receptą na odrodzenie — nie tylko wizerunkowe, ale także finansowe. Czy jednak młode pokolenie rzeczywiście zakocha się w klasycznych zapachach? To pytanie, na które odpowiedź przyniosą najbliższe miesiące.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
09.07.2025 15:00
Rhode debiutuje w Europie; marka trafi także do Polski
Rhode

Marka kosmetyczna Rhode, założona przez Hailey Bieber w 2022 roku, ogłosiła ekspansję na rynek europejski. Produkty Rhode będą teraz dostępne w pełnej ofercie w Danii, Finlandii, Szwecji, Holandii, Austrii, Grecji oraz Polsce. Rozszerzenie dystrybucji to ważny krok dla brandu, który dotychczas zdobył popularność głównie wśród pokolenia Z w Stanach Zjednoczonych.

Europejska ekspansja zbiegła się w czasie z intensywnym okresem promocyjnym dla marki. Rhode zapowiedziało nową odsłonę swojego flagowego produktu, Peptide Lip Tint. Towarzyszy temu akcesorium w postaci pozłacanego łańcuszka na biodra z siateczkową kieszonką na balsam do ust. Mimo że innowacyjne podejście do prezentacji produktu przyciągnęło uwagę, reakcje w mediach społecznościowych były mieszane.

Największym wydarzeniem ostatnich tygodni pozostaje jednak przejęcie marki przez amerykańskiego giganta e.l.f. Beauty za kwotę 1 miliarda dolarów. Transakcja wzbudziła zainteresowanie rynku, a analitycy wskazują na jej potencjał do wzmocnienia pozycji obu brandów, szczególnie w segmencie młodszych konsumentów.

Hailey Bieber, współzałożycielka Rhode, nie tylko utrzyma tytuł założycielki, lecz także obejmie nowe funkcje Chief Creative Officer oraz Head of Innovation. Została również mianowana doradczynią strategiczną zarówno dla Rhode, jak i e.l.f. Beauty.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
15. lipiec 2025 22:33