StoryEditor
Rynek i trendy
29.11.2024 14:43

TOP 10 artykułów listopada 2024: nowy model cenowy The Ordinary, Natura i marki Reckitt Benckiser na sprzedaż

Mniej lub bardziej piękna polska jesień już w pełnym rozkwicie, a na portalu nasi czytelnicy i czytelniczki klikali najczęściej w teksty dotyczące nowatorskiego podejścia do cen marki The Ordinary oraz sprzedaży sieci drogerii Natura i marek należących do Reckitt Benckiser. Co jeszcze Was interesowało?

1. The Ordinary wprowadza model „Choose a Price” – nowatorskie podejście do cen

Marka The Ordinary, znana z nowatorskich pomysłów w branży kosmetycznej, wprowadziła eksperymentalny model cenowy „Choose a Price”. Pozwalał on klientom wybrać jedną z trzech opcji cenowych przy zakupie zestawów kosmetyków, mając na celu wsparcie w radzeniu sobie z rosnącymi kosztami spowodowanymi inflacją.

2. Pelion sprzedaje Drogerie Natura funduszowi Mutares

Pelion S.A., właściciel sieci Natura, 6 listopada 2024 roku podpisał z Mutares SE & Co. KGaA przedwstępną umowę sprzedaży 100% udziałów w Natura Sp. z o.o. Transakcja wymaga zatwierdzenia przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Po uzyskaniu zgody UOKiK, Natura stanie się własnością Mutares.

3. Reckitt sprzedaje swoje marki. Pojawili się chętni na zakup aktywów

Koncern Reckitt podjął decyzję o przeglądzie swojego portfolio produktowego i sprzedaży wybranych marek, takich jak Air Wick, Cillit Bang czy Calgon. Firma zamierza skoncentrować się na segmentach związanych z opieką zdrowotną i higieną, priorytetowo traktując marki rozwijające się i generujące wysokie marże, takie jak Mucinex, Strepsils, Gaviscon, Nurofen, Lysol, Dettol, Harpic, Finish, Vanish, Durex i Veet. Działania te mają na celu obniżenie kosztów, uproszczenie struktury organizacyjnej oraz zwiększenie wartości dla akcjonariuszy.

4. Polska wśród najdroższych krajów pod względem cen kosmetyków. Raport Wethrift ujawnia szczegóły

Polska uplasowała się w czołówce najdroższych krajów świata pod względem cen kosmetyków, zajmując 29. miejsce na 32 analizowane państwa. Według raportu Wethrift, ceny popularnych produktów kosmetycznych w Polsce są o prawie 10% wyższe niż średnia światowa.

5. Czy na polskim rynku kosmetycznym jest miejsce na kolejne nowe marki?

Dynamiczny i kuszący wzrostami polski rynek kosmetyczny pokazuje, że jest na nim miejsce na kolejne nowości. Teoretyczne. A jak to wygląda w praktyce? O tym pisze dla nas Małgorzata Włodarczyk, marketer kosmetyczny, doradca dla branży kosmetycznej w obszarze marketingu.

6. Pierwsza drogeria dm Drogerie Markt w Dąbrowie Górniczej – otwarcie 7 listopada

Dąbrowa Górnicza dołączyła do listy miast, w których działa dm Drogerie Markt. 7 listopada otwarto tam pierwszy sklep tej znanej europejskiej sieci, zapewniając mieszkańcom bogaty wybór produktów oraz atrakcyjne promocje.

7. Olej klimatyczny zamiast oleju palmowego. L’Oréal Green Sciences Incubator wspiera innowacyjny projekt hamburskiego start-upu

Colipi, znane z nowatorskich osiągnięć w biotechnologii, zostało wybrane do prestiżowego programu L’Oréal Green Sciences Incubator. Francuski gigant kosmetyczny zapewni start-upowi dostęp do zaawansowanych laboratoriów, wspierając ich wspólne dążenie do realizacji idei zrównoważonego piękna.

8. Ukraińska spółka kosmetyczna ProCare może stać się mocnym konkurentem dla polskich firm

Ukraińska firma ProCare, osiągająca milionowe obroty i posiadająca w swoim portfolio kilka marek, a także specjalizująca się w produkcji kosmetyków w modelu private label, otwiera przedstawicielstwo w Europie i zwiększa eksport na rynki UE. Może stać się poważnym konkurentem dla polskich firm, które rywalizują na rynkach zagranicznych, oferując atrakcyjne ceny i realizując zlecenia kontraktowe.

9. Nie żyje doktor Piotr Koziej

Z wielkim smutkiem zawiadamiamy o śmierci dr. Piotra Kozieja, wybitnego naukowca i cenionego eksperta w dziedzinie farmacji i kosmetologii, który odszedł 22 listopada 2024 roku. Dr Koziej poświęcił swoje życie zawodowe badaniom nad produktami kosmetycznymi i farmaceutycznymi, pozostawiając trwały ślad w branży. Był autorem ośmiu wynalazków i jako pierwszy Polak otrzymał prestiżowy tytuł Safety Assessora, przyczyniając się znacząco do rozwoju kosmetologii.

10. Topowe globalne trendy konsumenckie 2025 według Euromonitor International: jakość, funkcjonalność i wygoda w top czynników decyzyjnych

Raport Euromonitor International na 2025 rok wskazuje, że konsumenci podejmują decyzje zakupowe w sposób coraz bardziej świadomy, kierując się czterema kluczowymi czynnikami: jakością, funkcjonalnością, wygodą i ceną. Z danych wynika, że 52% konsumentów wierzy w poprawę swojego zdrowia w ciągu najbliższych pięciu lat, co wpisuje się w trend „Healthspan Plans” – dążenie do długotrwałego zdrowia i lepszego samopoczucia.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
12.11.2025 10:33
Zakupy online najważniejszym powodem korzystania z internetu – wyniki badania „Internet marzeń”
W tym, jak obecnie funkcjonują e-zakupy, nie widzimy wielu wad. Tylko 11 proc. internautów dostrzega tu pole do poprawy. Tak pozytywna ocena zakupów online jest w dużym kontraście z powodem zajmującym drugie miejsce — czyli z dostępem do aktualnych wiadomości — twierdzi Karol Chilimoniuk z World.Karolina Grabowska Kaboompics

Ponad połowa Polaków korzysta z internetu głównie po to, aby robić zakupy online – wynika z badania „Internet marzeń” przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie World w dniach 8–14 października 2025 r. Dla 53 proc. respondentów e-zakupy są najważniejszym powodem korzystania z sieci. Kolejne miejsca zajmują dostęp do aktualnych wiadomości (47 proc.) oraz narzędzia ułatwiające organizację codziennych obowiązków (43 proc.). Badanie objęło 1020 dorosłych Polaków i zostało zrealizowane metodą CAWI.

Wyniki wskazują, że internet postrzegany jest przede wszystkim jako narzędzie praktyczne, a nie społecznościowe. Tylko 10 proc. badanych deklaruje chęć wyrażania siebie w sieci, przy czym odsetek ten jest wyższy wśród kobiet (10,4 proc.) niż mężczyzn (8,6 proc.). Jeszcze rzadziej internauci wskazują na potrzebę wchodzenia w interakcje z innymi użytkownikami – jedynie 13 proc. respondentów postrzega internet jako przestrzeń relacyjnego kontaktu.

E-zakupy oceniane są przez Polaków wyjątkowo pozytywnie. Jedynie 11 proc. internautów widzi w tym obszarze elementy wymagające pilnej poprawy. Dla porównania, aż 38 proc. dorosłych Polaków wskazuje na konieczność poprawy jakości i wiarygodności informacji w sieci. Do sieci zaglądamy, by zrobić zakupy i nasze doświadczenie jest tu z gruntu pozytywne. Zaglądamy też, by poczytać newsy, ale te oceniamy jako niskiej jakości i niewiarygodne, jak podsumowuje wyniki Karol Chilimoniuk z World.

Pozytywne oceny e-commerce dominują wśród respondentów – 66 proc. deklaruje, że zakupy online działają dobrze lub bardzo dobrze. Lepiej postrzegają je kobiety (69 proc.) niż mężczyźni (61 proc.), a także osoby starsze (70 proc. w grupie 60+ wobec 58 proc. w wieku 18–29 lat). Zidentyfikowane obszary wymagające poprawy dotyczą m.in. przeciwdziałania fałszywym informacjom, które wskazało 18 proc. badanych.

Rosnące zagrożenia dla wiarygodności e-commerce wiążą się przede wszystkim z manipulacją opiniami. Obecnie 98 proc. konsumentów czyta recenzje produktów przed zakupem, a 88 proc. ufa im na poziomie osobistych rekomendacji. Jednocześnie około 40 proc. polskich internautów zetknęło się z fałszywymi recenzjami. Do wyzwań należą również działania zautomatyzowanych systemów wykupujących bilety lub limitowane kolekcje. Rozwiązaniem tych problemów może być wdrażanie technologii proof-of-human, która umożliwia wystawianie opinii i dokonywanie zakupów tylko prawdziwym użytkownikom, jak wskazuje Chilimoniuk.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
12.11.2025 10:08
Pokolenie Z kocha perfumy – a koncerny kosmetyczne idą za tym trendem
Perfumy są segmentem produktów, który daje konsumentom poczucie prestiżu, jakości i statusumedia

Zapachy stały się ulubioną kategorią zakupów beauty dla Pokolenia Z – globalnie to ta grupa nabywców rośnie najdynamiczniej. Na tym trendzie chcą skorzystać koncerny Estee Lauder, L‘Oréal i Coty – właściciele takich marek perfum jak Le Labo, Tom Ford, Valentino, Yves Saint Laurent, Emporio Armani. Firmy te zgodnie deklarują, że planują większe inwestycje w kategorię perfum, które stały się głównym motorem napędowym ich sprzedaży.

Perfumy, mgiełki zapachowe, perfumy do włosów – kiedyś kategoria zapachów była traktowana jako luksusowa przyjemność, jednak obecnie zapachy stały się priorytetem dla młodych konsumentów, którzy chcą w ten sposób wyrazić swój styl oraz poprawić sobie nastrój w obliczu niepewności ekonomicznej. Analitycy twierdzą, że perfumy to „efekt czerwonej szminki” w nowym wydaniu – odnosząc się do teorii ekonomicznej, sugerującej, że konsumenci kupują drobne luksusowe przedmioty zamiast drogich w sytuacji, gdy gospodarka nie ma się najlepiej.

Na sytuacji tej korzystają Estee Lauder, L‘Oréal i Coty, które w ostatnim czasie zadeklarowały, że chcą dokonać większych inwestycji w sprzedawane przez siebie perfumy, które są obecnie największym motorem ich sprzedaży. 

Coty przedstawiło w ubiegłym tygodniu optymistyczne prognozy, licząc na dalszy wzrost popytu na perfumy marek ze swojego portfolio (m.in. Calvin Klein i Hugo Boss).

Z danych Circana wynika, że około 38 proc. całkowitych wydatków na perfumy w ciągu pierwszego półrocza 2025 pochodziło z gospodarstw domowych, w których jest przedstawiciel Pokolenia Z.

Estee Lauder, właściciel marki Jo Malone, również potwierdziło wzrost w swoim segmencie perfum, co pomogło zrównoważyć koncernowi słabszy popyt na kosmetyki do makijażu. W kwartale zakończonym we wrześniu segment perfum zwiększył się o 14 proc. Analitycy wskazują, że duże firmy kosmetyczne zwiększają swoje portfolio zapachów – najczęściej poprzez przejęcia lub likwidację słabszych jednostek biznesowych, aby zwolnić przepływy pieniężne na inwestycje w perfumy.

Zapachy przeżywają swój kulturowy moment – powiedziała w rozmowie z Reutersem Kendal Ascher z zarządu Estee Lauder. – Rosnący dochód rozporządzalny i ekspansja klasy średniej w Chinach, Indiach i na Bliskim Wschodzie napędzają stały wzrost w tej kategorii – potwierdziła.

W tym roku Estee Lauder otworzyło około 40 nowych, niezależnych butików z perfumami na całym świecie, w tym nowe flagowe sklepy w Nowym Jorku i Paryżu. Ascher podkreśliła, że firma zainwestowała w narzędzia oparte na AI, które tłumaczą, jak konsumenci mówią o zapachach. Na podstawie tych danych tworzony jest content na TikToku, który przyciąga klientów z pokolenia Z.

W ubiegłym roku globalny wzrost sprzedaży perfum przewyższył wzrost sprzedaży kosmetyków do makijażu i pielęgnacji skóry – wynika z danych Circana. Sprzedaż perfum premium wzrosła o 6 proc. do 3,9 mld dolarów w pierwszej połowie 2025 roku, podczas gdy sprzedaż kosmetyków premium wzrosła o 1 proc., a sprzedaż produktów premium do pielęgnacji skóry spadła o 1 proc. w tym samym okresie.

W opinii ekspertów perfumy są segmentem produktów, który daje konsumentom poczucie prestiżu, jakości i statusu – bez konieczności wydawania dużych pieniędzy na “pełnoprawne” dobra premium i luksusowe.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
13. listopad 2025 05:05