StoryEditor
Rynek i trendy
29.12.2023 16:04

Top 10 grudnia 2023: Znowu misie Rossmanna, Alterra, Guerlain w Polsce, Hebe w Czechach i surowce-hity

Top grudnia 2023 - najczęściej czytane artykuły na portalu / Katarzyna Bochner
Podsumowanie najchętniej czytanych artykułów na naszym portalu z opublikowanych w grudniu 2023 r. otwiera news o misiach, które – jak co roku – pojawiły się w Rossmannie. Okres świąteczny i poszukiwanie prezentów zrobiły swoje. Ale Państwa ciekawość wzbudziły także prognozy i wyzwania dla branży na 2024 rok, typowanie surowców, które mają szansę stać się w przyszłym roku hitami oraz decyzja Komisji Etyki Reklamy w sprawie claimów używanych na opakowaniach produktów Alterra - marki własnej Rossmanna. Jak szalony "klikał" się również tekst o topowej włoskiej influencerce Chiarze Ferragni, która znalazła się pod lupą włoskiego urzędu śledzącego poczynania twórców w internecie.

1.       Charytatywne misie Rossmanna i Fundacji TVN pobiły wszelkie rekordy klikalności na naszym portalu w grudniu 2023 r. To pokazuje dwie rzeczy. 1. Misie są nadal hitem. 2. Jak chcesz zrobić wynik na portalu – pisz o misiach, choć wolałabyś opublikować wywiad z prezesem Rossmanna (niestety w tym roku również odmowa –  no cóż, w przyszłym roku znów poprosimy, jesteśmy cierpliwe;)). 

Charytatywne misie Rossmanna od kilku dni są dostępne w sprzedaży. W tym roku stacjonarnie i online

 

2.       Chiara Ferragni, włoska bizneswoman i influencerka, obserwowana na Instagramie przez niemal 30 milionów użytkowników, otrzymała ponadmilionową grzywnę od włoskiego urzędu antymonopolowego za wprowadzanie konsumentów w błąd. Sprawa szczególnie paskudna i smutna, bo wpływy z promowanego produktu miały zasilić organizację charytatywną wspierającą badania nad rakiem kości, ale wg. urzędu – nie trafiły na cele charytatywne. Firma, z którą współpracowała Chiara Ferragni, również poniesie konsekwencje finansowe.

Chiara Ferragni ukarana milionową grzywną — coraz więcej influencerek i influencerów pod okiem organów kontrolnych

  

3.       Konsument ma coraz większą wiedzę na temat składników aktywnych, a od kosmetyków oczekuje wyszukanej prostoty – krótkich składów i jakościowych surowców. Witamina C, ceramidy i… filtry UV – to one będą sygnowały przyszły rok  – powiedziała nam Żaneta Gortat-Stanisławska z firmy MG Evolution, którą zapytałyśmy, jakie surowce będą królowały w formułach kosmetyków w 2024 r.

Żaneta Gortat-Stanisławska, MG Evolution: W kosmetykach konsumenci będą szukać wyszukanej prostoty [Trendy w surowcach 2024] 

 

4.       Komisja Etyki Reklamy zareagowała na skargę konsumenta i Rossmannowi dostało się za claim stosowany na produktach marki własnej Alterra. KER uznała, że używanie określenia „neutralny klimatycznie” narusza standardy etyki reklamy.  „Reklamy środowiskowe, w tym w szczególności użyte w nich sformułowania odnoszące się do wpływu na środowisko, powinny być uzasadnione w sposób zrozumiały dla odbiorcy. Uzasadnienie powinno opierać się na weryfikowalnych dowodach, uwzględniających stan wiedzy, w tym w szczególności wiedzy naukowej lub specjalistycznej, w przedmiocie istotnym dla reklamy w dacie jej emisji” – podała KER w uzasadnieniu.

Komisja Etyki Reklamy: Stosowanie przez Rossmanna określenia „neutralny klimatycznie” w przypadku kosmetyków Alterra jest nieuprawione

 

5.       7 grudnia luksusowa marka Guerlain otworzyła swój pierwszy butik w Polsce. Na lokalizację wybrała Galerię Westfield Mokotów w Warszawie. Butelka specjalnej edycji wody Imagine Guerlain, której na całym świecie jest tylko 4515 sztuk, z czego cztery zostały przeznaczone na rynek polski, sprzedała się błyskawicznie.  Jej cena to 4,5 tys. zł za 125 ml.

Marka Guerlain otworzyła swój pierwszy butik w Polsce

 

6.       Firma Sylveco była zmuszona do wycofania produktów zawierających filtr SPF z powodu – jak podała – „nieprawidłowości w najnowszych wynikach badań”. Producent opublikował listę produktów i poprosił konsumentów o ich zwrot. 

Sylveco wycofuje produkty z SPF: zobacz które

  

7.       Marcin Bartoszyński i Wojciech Kuchnowski z zarządu PGD Polska z perspektywy największej firmy hurtowej zajmującej się kosmetykami i chemią gospodarczą zdiagnozowali wyzwania, z którymi będzie mierzył się rynek kosmetyczny w 2024 r. Powiedzieli głośno to, czego obawiają się wszyscy: Rynek jest dalej niestabilny, trudno przewidzieć co się będzie działo i jakie warunki handlowe będziemy mogli zaoferować naszym klientom w przyszłym roku, również ze względu na brak wiarygodnych danych o cenach surowców.

Marcin Bartoszyński, Wojciech Kuchnowski, PGD Polska: Rynek nadal jest niestabilny, co będzie się przekładało na wzrost cen [Prognozy na 2024] 

 

8.       6 grudnia sieć Hebe spełniła swoją od dawna zapowiadaną obietnicę i otworzyła pierwszą stacjonarną drogerię poza Polską. Różowo zrobiło się w Galerii Handlowej Harfa w Pradze, w Czechach, a otwarcie sklepu z Hebe świętowali także na miejscu polscy dostawcy kosmetyków. 

Pierwsza drogeria Hebe w Czechach ruszyła. Za kilka dni otwarcie kolejnej

 

9.       Surowce to jeden z najbardziej gorących tematów w biznesie kosmetycznym. Problemy z dostępnością, wahania cen, trendy, które będą kształtowały rynek - opowiedział nam o tym Marcin Siekierski z Provital Polska i stwierdził: – hasło „neurokosmetyk” może być hitem w nadchodzących miesiącach

Marcin Siekierski, Provital Polska: Neurokosmetyki mogą być hitem nadchodzących miesięcy [Trendy w surowcach 2024]

 

10.     Ewa Milczarek-Vaubourg, dyrektor marketingu Nesperta oraz Małgorzata Sakowicz-Myślicka, marketing manager należących do firmy marek Semilac i Semilac Professional opowiedziały nam, gdzie Nesperta będzie szukać źródeł wzrostu i na jakie kierunki eksportowe patrzy.

Nesperta upatruje wzrostu w eksporcie i planuje globalny rozwój

 

Dziękujemy, że jesteście z nami i czytacie nasze teksty!

 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
01.12.2025 09:12
Kolejne marki kosmetyczne biorą na celownik dzieci, eksperci protestują
Dzieci stosujące kosmetyki i kremy przeznaczone dla dorosłych są bardziej narażone na wystąpienie alergii skórnych w późniejszych latachIrina Mikhailichenko

Coraz więcej nowych firm kosmetycznych kieruje swoją ofertę do dzieci oraz najmłodszych pokoleń konsumentów, którzy wiedzę o pielęgnacji skóry i makijażu czerpią przede wszystkim z social mediów i trendów na TikToku. Dermatolodzy protestują, ale marki proponują kremy i maseczki do twarzy nawet przedszkolakom.

Opinia ekspertów przegrywa póki co z marketingiem i viralowymi produktami. Kiedyś najmłodsi (Sephora kids) wykupywali kosmetyki pielęgnacyjne Drunk Elephant. Teraz najnowszym hitem wśród najmłodszej grupy konsumentów są produkty marki Rini, która kieruje swoje produkty do dzieci już od 3 roku życia. Jak podaje portal fashionnetwork, zestaw pięciu maseczek nawilżających dla dzieci, polecanych przez producenta do codziennego użycia (o uroczych nazwach typu Puppy, Panda i Unicorn) można nabyć na stronie internetowej producenta za  ok. 30 euro.

Inna młoda amerykańska marka, Evereden, sprzedaje kosmetyki dla dzieci w wieku przedszkolnym (m.in. mgiełki do twarzy, toniki, kremy nawilżające), osiągając roczne obroty powyżej 100 mln dolarów. W październiku zadebiutowała marka Sincerely Yours, której twarzą jest 15-letnia influencerka Salish Matter. Event w centrum handlowym z okazji premiery przyciągnął tysiące osób. 

– Skóra dziecka nie potrzebuje kosmetyków, poza codziennymi produktami higienicznymi takimi jak pasta do zębów, żel pod prysznic czy krem z filtrem przeciwsłonecznym – podkreśla Laurence Coiffard, naukowiec z francuskiego Uniwersytetu w Nantes, współautor strony internetowej Cosmetics Watch.

Produkty kosmetyczne, kierowane do dzieci, stały się elementem szerszego społecznego trendu. Wiele dziewczynek z pokolenia alfa (dzieci urodzone między 2010 a 2024) stosuje bowiem zabiegi pielęgnacyjne skóry, makijaż, a nawet fryzury typowe dla starszych nastolatek lub ich matek, naśladując popularne influencerki z TikToka lub YouTube‘a. 

Coiffard powołuje się na badania, z których wynika, że dzieci stosujące kosmetyki i kremy przeznaczone dla dorosłych są bardziej narażone na wystąpienie alergii skórnych w późniejszych latach. Są też bardziej narażone na działanie substancji zaburzających gospodarkę hormonalną i fitoestrogenów, które mogą zaburzać rozwój hormonów.

image

Pokolenie Z i kosmetyki: nawyki pielęgnacyjne oraz zakupowe [BADANIE]

Amerykańska dermatolog Molly Hales, która przez kilka miesięcy obserwowała trendy kosmetyczne wśród dzieci i nastolatek na TikToku, wskazuje, że młode użytkowniczki używają zbyt wielu produktów (niektóre nawet po kilkanaście), lub stosują kremy przeciwzmarszczkowe dla dorosłych.

Z jej obserwacji wynika, że kilka marek, takich jak Glow, Drunk Elephant czy The Ordinary, było wyjątkowo często obecnych w treściach młodych użytkowniczek TikToka. 25 najpopularniejszych filmów analizowanych przez Hales zawierało produkty zawierające średnio od 11 do nawet 21 składników aktywnych, potencjalnie mogących wpływać na podrażnienia skóry dzieci.

Nowe marki dla dzieci, takie jak Rini, Evereden czy Saint Crewe, przekonują, że ich kosmetyki są bardziej odpowiednie dla skór młodych osób. W opinii Hales trend ten niej jest potrzebny, utrwala on bowiem pewien standard piękna lub oczekiwania dotyczące tego, jak należy dbać o zdrowie i urodę skóry, stosując przy tym bardzo kosztowną i czasochłonną codzienną rutynę. Zdaniem badaczki, dziewczęta mogą w lepszy sposób wykorzystywać czas i pieniądze.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
28.11.2025 13:27
Chińskie platformy nie osłabiają polskiego e-commerce. Nowe dane z 22,5 tys. zamówień pokazują odwrotny trend
Czy chińskie platformy podkradają polskim klientelę?Karolina Grabowska Kaboompics

Najnowsze dane z 22,5 tys. rzeczywistych zamówień pokazują, że rozwój chińskich platform nie tylko nie osłabia pozycji polskich sprzedawców internetowych, ale może wręcz wzmacniać ich wyniki. Analiza zamówień dokonanych przez użytkowników aplikacji When U Buy wskazuje, że klienci Temu, Shein czy Aliexpress kupują również więcej na Allegro, Zalando oraz w polskich sklepach internetowych. Zjawisko to przeczy obawom o odpływ ruchu i wydatków z lokalnych marketplace’ów – aktywni kupujący z platform chińskich okazują się także jednymi z najaktywniejszych klientów krajowych e-commerce.

Między wrześniem 2024 a sierpniem 2025 roku użytkownicy When U Buy zrealizowali 22,5 tys. zamówień obejmujących ponad 47 tys. produktów. Średni użytkownik wydał w tym czasie 4156 zł, zrealizował 27 zakupów, a przeciętna wartość koszyka wyniosła 153 zł. To twarde dane oparte na realnych transakcjach, które stały się podstawą raportu „Kupione 2025”, publikowanego w ramach portfela badawczego Polak Inwestor. Autorzy podkreślają, że analiza paragonów, a nie deklaracji, pozwala uchwycić faktyczne zachowania, skalę wydatków oraz zmieniające się nawyki polskich konsumentów.

image
When U Buy

Raport przygląda się różnicom zakupowym wynikającym z płci, wieku i indywidualnych przyzwyczajeń, ale szczególną uwagę poświęca wpływowi platform Temu, Shein i Aliexpress na polski rynek. Z zebranych danych wyłania się obraz konsumenta coraz bardziej świadomego, szybszego w płatnościach i bardziej wymagającego wobec dostaw, a jednocześnie skoncentrowanego na cenie i dostępności produktów. Dane unaoczniają rosnące znaczenie wygody oraz elastyczności w podejmowaniu decyzji zakupowych, co przekłada się na częstsze transakcje i dywersyfikację wyborów.

image
When U Buy

Jednym z kluczowych wniosków raportu jest to, że osoby kupujące na platformach z Chin częściej korzystają również z ofert europejskich i polskich sprzedawców. Ich koszyki bywają większe niż u użytkowników, którzy unikają takich platform. Oznacza to, że klient Temu czy Shein nie jest „stracony” dla polskiego handlu – wręcz przeciwnie, należy do grupy najbardziej aktywnych konsumentów, którzy jednocześnie kupują w wielu kanałach, zwiększając ogólną wartość rynku.

image
When U Buy

Jak podkreśla Ewa Kraińska, właścicielka When U Buy, celem raportu jest popularyzacja wiedzy o faktycznych zachowaniach zakupowych Polek i Polaków. Dokument ma pomóc branży e-commerce lepiej zrozumieć oczekiwania klientów wobec metod dostawy, płatności i jakości obsługi, a samym konsumentom – zwiększyć świadomość swoich decyzji zakupowych. „To narzędzie, które może wspierać zarówno biznes, jak i budowanie bardziej odpowiedzialnych nawyków zakupowych oraz lepszego zarządzania domowym budżetem” – podkreśla.

image
When U Buy
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
01. grudzień 2025 10:10