StoryEditor
Rynek i trendy
01.02.2022 00:00

TOP 10 stycznia. Najczęściej czytane teksty na naszym portalu w pierwszym miesiącu 2022 roku

Wszyscy spodziewali się, że początek nowego roku przyniesie szereg różnych zmian. Wiele branż, w tym kosmetyczna, było zmuszonych zrewidować swoje plany biznesowe i podnieść ceny produktów. Nowy Ład niesie ze sobą sporo zamieszania, a pandemia nadal nie odpuszcza. Pierwszy miesiąc 2022 roku już za nami, a my przedstawiamy zestawienie najczęściej czytanych tekstów na naszym portalu wiadomoscikosmetyczne.pl w styczniu 2022 roku. Ranking stworzyliśmy dzięki Google Analytics.

1. Lilial wycofany z kosmetyków. Do 1 marca produkty z tym składnikiem muszą zniknąć z rynku UE

Takie informacje są bardzo istotne dla naszej branży. Zawsze trzymamy rękę na pulsie i nie umykają nam tak ważne komunikaty. Po 1 marca 2022 wszystkie produkty kosmetyczne z Lilialem nie mają prawa znaleźć się na rynku UE. Ten tekst okazał się najważniejszym newsem stycznia.

2. Internetowa drogeria dm.pl już za chwilę. Drogerie markt ruszają z internetowym sklepem

Niemiecki gigant na polskim rynku… tylko kiedy? Po liczbie odsłon tego tekstu widać, że wszyscy czekają na pojawienie się tej sieci z zapartym tchem. Dm drogerie markt ogłosiła wejście do Polski już w kwietniu 2021 roku, ale nadal nie ruszyła żadna z jej placówek. Wygląda na to, że drogeria online wystartuje szybciej niż sklepy stacjonarne.

3. Ceny kosmetyków w górę nawet o 30 proc. I to nie koniec. Trwa korekta cenników u producentów

Chyba wszyscy odczuli podwyżki cen. Kosmetyki i środki czystości, które są produktami pierwszej potrzeby, też musiały zdrożeć. Niektórzy podwyższyli ceny swoich produktów nawet o 30 proc. Nasza redaktor naczelna pochyliła się nad tym tematem i zapytała producentów oraz dystrybutorów jak podchodzą do podwyżek. Ten temat z pewnością będzie pojawiać się na naszym portalu również w kolejnych miesiącach 2022 roku.

4. Remigiusz Chrzanowski nowym prezesem zarządu DOZ.pl

Zmiany na wysokich stanowiskach sieci i marek zawsze są istotne. Dlatego informacja o tym, że Remigiusz Chrzanowski, wcześniej związany z Super-Pharm objął funkcję prezesa DOZ.pl, nie mogła przejść bez echa.

5. Jak nie COVID to ceny gazu. Wzrost kosztów działalności może wykończyć salony beauty

Drożyznę, podwyżki odczuli nie tylko producenci i sklepy, ale również usługodawcy. Podwyżki cen gazu, którym ogrzewają lokale, rosną o kilkaset procent. W górę idą także czynsze i ceny kosmetyków do wykonywania zabiegów… zapowiada się trudny rok dla wszystkich ☹

6. Fundusze i koncerny ruszyły na zakupy. Na celowniku lokalne marki kosmetyczne [ANALIZA]

Kolejny ważny, obszerny, autorski tekst Katarzyny Bochner na temat zmian właścicielskich w branży kosmetycznej. Kryzysy, trudne czasy zawsze powodują zmiany. O kolejnych transakcjach, inwestycjach przejęciach będziemy w tym roku pisać regularnie na łamach naszego portalu.

7. Najlepszy Produkt 2022 – Wybór Konsumentów – oficjalne wyniki badania

Jak co roku nasze Wydawnictwo zorganizowało ogólnopolskie badanie „Najlepszy Produkt – Wybór Konsumentów®”. Podczas prezentacji online przedstawiono laureatów 11. edycji. W 43 kategoriach wyróżniono 240 nowości spożywcze, chemiczne i kosmetyczne.

8. Zmiana na stanowisku prezesa sieci Drogerie Natura. Szef Pelionu staje na czele spółki

Kolejna, istotna dla branży zmiana personalna, o której mogli Państwo przeczytać na naszym portalu. Prezesem sieci Drogerie Natura został szef całej grupy Pelion Jacek Szwajcowski. Zastąpił na tym stanowisku Barbarę Goździkowską.

9. Unilever zwalnia pracowników i tnie portfel produktów

Zmiany, cięcia i zwolnienia na całym światowym rynku. Pracę w Unilever straci ok. 1500 osób. Wynika to przede wszystkim ze zmian struktury i reorganizacji portfela marek, które przeprowadza gigant.

10. Jak to jest prowadzić drogerię od 30 lat? Trzeba łączyć doświadczenie z nowoczesnością

Takie historie uwielbiamy! My kochamy je pisać, a Państwo czytać. Marek Fijałkowski od ponad 30 lat prowadzi drogerię w niewielkiej miejscowości Ozimek w woj. opolskim. Choć przyznaje, że czasy dla biznesu są trudne, to robi wszystko, by dać sobie szansę na dalsze prowadzenie działalności.

Jak się prowadzi biznes kosmetyczny, historie producentów, marek, porady, nowości… to wszystko, codziennie na naszym portalu. Newsletter z bieżącymi informacjami branżowymi jest wysyłany do Czytelników w każdy wtorek i czwartek. We wtorki robimy także przegląd nowości kosmetycznych, by zaprezentować odbiorcom w handlu, co ciekawego pojawiło się na rynku. Warto być prenumeratorem naszych newsletterów. Zapisz się tutaj.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
31.10.2025 12:51
Cła Trumpa: francuski sektor kosmetyczny szykuje się na utratę 10 tys. miejsc pracy
NadianB/Getty Images

Bariery i stawki celne, wprowadzane przez prezydenta USA Donalda Trumpa, mogą w 2026 roku kosztować francuski sektor kosmetyczny 620 mln euro. Fédération des Entreprises de la Beauté prognozuje 21-procentowy spadek eksportu do Stanów Zjednoczonych. Sektor spodziewa się też utraty tysięcy miejsc pracy w branżach związanych z kosmetykami.

FEBEA zgłasza swoje obawy w tej sprawie już od lata. Teraz, z pomocą firmy konsultingowej Astérès, organ przedstawił swoje szacunki, odnoszące się do możliwego wpływu ceł Donalda Trumpa. Federacja szacuje, że ten szok handlowy może spowodować utratę 2,7 tys. miejsc pracy bezpośrednio w firmach, zajmujących się eksportem kosmetyków, i dodatkowo kolejnych 8,2 tys. miejsc pracy pośrednio – m.in. w sektorach opakowań, transportu, komunikacji.

Francuskie firmy kosmetyczne w 2024 roku były zwolnione z ceł, a obecnie obowiązują je cła w wysokości 15 proc. oraz dodatkowy podatek w wysokości 50 proc. na metalowe elementy opakowań. Spadek wartości dolara dodatkowo potęguje skutki ekonomiczne.

W obliczu tego szoku nie możemy pozostać biernymi obserwatorami – podkreśla Emmanuel Guichard, delegat generalny federacji. – FEBEA uruchomiła tego lata Pakiet dla Przemysłu Kosmetycznego, europejski plan działań ratunkowych mający na celu ochronę konkurencyjności i przyszłości naszej branży. Francuskie kosmetyki są motorem innowacji, eksportu i zatrudnienia. Zwracamy się do europejskich i francuskich decydentów o zapewnienie nam środków na utrzymanie pozycji globalnego lidera, bez zbędnego komplikowania naszych ram regulacyjnych – dodaje Guichard.

W 2024 roku francuski sektor kosmetyczny odnotował drugą co do wielkości nadwyżkę handlową ze Stanami Zjednoczonymi, wynoszącą 2,4 mld euro.

350 firm z francuskiego sektora kosmetycznego, generujących obroty w wysokości 35,6 mld euro i zapewniających 300 tys.  miejsc pracy, wyeksportowało w tym roku do USA produkty o wartości 2,9 mld euro.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
30.10.2025 14:50
Inquiry: coraz więcej Polek stawia na naturalność, co dziesiąta z nich nie robi makijażu [RAPORT]
Mocniejszy makijaż to domena jedynie 5 proc. kobiet – dla 69 proc. z nich przygotowanie się na specjalną okazję trwa co najmniej pół godzinyHebe mat.pras.

Nowy raport Inquiry pokazuje, że dla współczesnych Polek uroda to coś więcej niż makijaż. Stawiamy na zdrowie, równowagę i świadomą pielęgnację, choć po kosmetyki nadal sięgamy chętnie i regularnie. Aż 87 proc. Polek wykonuje makijaż przynajmniej sporadycznie, a połowa robi to kilka razy w tygodniu – wynika z najnowszego raportu agencji Inquiry.

Choć chętnie sięgamy po kosmetyki, coraz częściej jesteśmy świadomi, że prawdziwe piękno zaczyna się od zdrowego stylu życia, a więc odpowiedniej diety i ruchu. Współczesne Polki dbają o siebie kompleksowo, łącząc pielęgnację z troską o samopoczucie, kondycję i równowagę. Coraz częściej postrzegamy urodę nie tylko jako efekt makijażu czy kosmetyków, ale jako odzwierciedlenie naszego stylu życia, energii i pewności siebie.

Świadomi i pragmatyczni konsumenci

Polacy podchodzą do kosmetyków z rozsądkiem. Najważniejsze są dla nas skuteczność i funkcjonalność produktu (75 proc.), a także jakość ponad ilość (71 proc.). Co ciekawe, aż 63 proc. badanych uważa, że dieta i ruch mają większy wpływ na urodę niż kosmetyki czy zabiegi pielęgnacyjne.

Z wiekiem rośnie nasze przywiązanie do prostoty. Starsi konsumenci wybierają wprawdzie mniej produktów, ale zwracają większą uwagę na ich skuteczność. Młodsi natomiast częściej eksperymentują i zmieniają kosmetyki, podążając za trendami.

Dorośli Polacy pozostają jednak ostrożni wobec kosmetyków dla dzieci. Wśród objętych badaniem respondentów, 6 na 10 osób nie akceptuje stosowania przez najmłodszych makijażu czy pielęgnacji z użyciem aktywnych składników

Makijaż – rytuał, sposób na pewność siebie i relaks

Makijaż to codzienność dla większości Polek. Co czwarta kobieta maluje się każdego dnia, najczęściej w wieku 35-44 lata. Dla dojrzałych pokoleń makijaż to sposób na poprawę wyglądu i samopoczucia. Dla młodszych jest to wyraz emocji i narzędzie budowania pewności siebie.

Osoby w wieku 18-24 lata traktują go także jako formę relaksu i ekspresji. Coraz więcej kobiet stawia też na naturalność, co dziesiąta Polka w ogóle nie wykonuje makijażu, uważając, że naturalny wygląd jest piękniejszy. 

Najczęściej wybieramy lekki, dzienny makijaż (54 proc.), a połowa malujących się Polek poświęca mu więcej czasu i dba o jego staranność. Mocniejszy makijaż to domena jedynie 5 proc. kobiet – dla 69 proc. z nich przygotowanie się na specjalną okazję trwa co najmniej pół godziny. 

image

Uważny konsument w erze promocji. Jak i gdzie Polacy kupują kosmetyki?

Co ciekawe, co piąty mężczyzna w Polsce przyznaje, że również się maluje – choć sporadycznie.

Najpopularniejsze produkty wśród Polaków to:

  • tusz do rzęs (68 proc.),
  • szminka lub pomadka (52 proc.),
  • podkład (51 proc.),
  • puder (46 proc.),
  • cień do powiek (44 proc.).

Młodsi częściej sięgają po błyszczyk, korektor, rozświetlacz czy bronzer, natomiast starsi decydują się na klasyczne kosmetyki jak tusz, cień czy kredka. Wśród ulubionych marek dominują L’Oréal, Eveline i Avon.

Skąd czerpiemy wiedzę o kosmetykach?

Najczęściej z doświadczeń własnych, opinii znajomych oraz internetu. Blisko 20 proc. badany szuka informacji o makijażu i pielęgnacji w mediach społecznościowych, a wśród najmłodszych kobiet to główne źródło inspiracji. 

Również influencerzy mają coraz większy wpływ na nasze wybory. Jak pokazują wyniki raportu, wiedzę od nich czerpie co piąty respondent, a najbardziej rozpoznawalną twórczynią w tej kategorii pozostaje Red Lipstick Monster.

Świat kosmetyków to nie tylko produkty, ale codzienne rytuały, emocje i sposób wyrażania siebie. Warto przyglądać się temu, jak zmieniają się nasze nawyki, bo pokazują one, co naprawdę liczy się dla Polaków w pielęgnacji i urodzie – podsumowuje Agnieszka Górnicka, prezes Inquiry.

Inquiry jest polską agencją badawczą specjalizującą się w analizie rynku, konsumentów i marek. Firma dostarcza wiedzę, która pomaga biznesowi podejmować trafne decyzje i skutecznie odpowiadać na zmieniające się potrzeby klientów

Badanie zostało zrealizowane w 2025 r. na reprezentatywnej próbie 1202 dorosłych Polaków metodą CAWI. Partnerem raportu jest Związek Przemysłu Kosmetycznego.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
03. listopad 2025 02:20